۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
تجاری دهلی-ابوظبی ۱۰۰ میلیارد دلاری می‌شود| آیا کریدور عرب-مد جایگزین چابهار است؟
بازار گزارش می‌دهد؛

تجاری دهلی-ابوظبی ۱۰۰ میلیارد دلاری می‌شود| آیا کریدور عرب-مد جایگزین چابهار است؟

در یکماه اخیر سه کشور آسیای میانه به انحای مختلف پیشنهاد استفاده از بنادر جنوبی ایران را ارائه داده‌اند، بنابراین شاید کریدور عرب-مد تبدیل به گزینه اصلی برای دهلی شود اما تاثیری بر توافق چابهار ندارد.

توحید ورستان؛ بازار: چندی پیش، امارات و هند یک توافق تجاری و سرمایه گذاری امضا کردند که به کاهش عوارض گمرکی مبادلات و افزایش حجم تجارت سالانه بین آنها کمک می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این توافق پس از تصویب در کابینه امارات تا ماه می اجرایی شود

براساس این قرارداد که به صورت مجازی توسط نارندرا مودی، نخست وزیر هند و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی امضا شد، حجم مبادلات تجاری بین امارات و هند را ظرف پنج سال به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رساند. همچنین به گفته مقامات هندی این قرارداد می‌تواند در چند سال آینده بیش از یک میلیون شغل به ویژه در بخش‌های کارگربر مانند صنایع خودروسازی، پلاستیک، چرم و مهندسی برای هند ایجاد کند.

محمد بن زاید در این مورد گفت: این توافق نه تنها روابط اقتصادی و تجاری ما را با یک شریک نزدیک عمیق‌تر می‌کند، بلکه ما را به روی مرحله جدیدی از همکاری جهانی باز می‌کند. همچنین دفتر نخست وزیر هند اعلام کرد که انتظار می‌رود توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع، حجم مبادلات تجاری را در عرض سه تا پنج سال به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد که سطح فعلی ۶۰ میلیارد دلار است

براساس این قرارداد که به صورت مجازی توسط نارندرا مودی، نخست وزیر هند و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی امضا شد، حجم مبادلات تجاری بین امارات و هند را ظرف پنج سال به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رساند

طبق توافقنامه، ۸۰ درصد از عوارض گمرکی کالاهای اماراتی و هندی بزودی لغو و طی ده سال تمام عوارض و تعرفه‌ها لغو می‌شود. کالاهای اماراتی مانند آلومینیوم، مس و پتروشیمی از لغو عوارض گمرکی بهره‌مند خواهند شد.

هند دومین شریک تجاری بزرگ امارات متحده عربی است و حواله‌های ارسالی سالانه بیش از سه میلیون هندی شاغل در امارات، میلیاردها دلار تخمین زده می‌شود وزارت اقتصاد امارات متحده عربی اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰، این توافق ۹ میلیارد دلار یا ۱.۷ درصد به تولید ناخالص داخلی این کشور اضافه می‌کند همچنین صادرات ۷.۶ میلیارد دلار یا ۱.۵ درصد افزایش و واردات ۱۴.۸ میلیارد دلار یا ۳.۸ درصد افزایش می‌یابد.

براساس اعلام پایگاه خبری خلیج آنلاین؛ امارات متحده عربی در حال پیشبرد قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری مشابه با کشورهایی از جمله ترکیه و کره جنوبی است و انتظار دارد به زودی آخرین اقدامات را در مذاکرات دوجانبه با "اسرائیل" و اندونزی را نیز انجام دهد. همچنین در سال‌های اخیر طیف وسیعی از اصلاحات سازمانی و اجتماعی را برای تسهیل تجارت و زندگی در کشور ۱۰ میلیون نفری را اعمال کرده است.

اهمتی کریدور عرب-مد برای دهلی
اما پرسش اصلی این است که چرا امارات از نظر اقتصادی تا این اندازه برای هند مهم است؟ به باور برخی از کارشناسان روابط بین الملل یکی از مهمترین دلایل نزدیکی دهلی به ابوظبی در سالهای اخیر ایجاد کریدور عرب- مد است که هندوستان را اطریق امارات- عربستان و اسرائیل به دریای مدیترانه وسپس اروپا متصل می‌کند.

همچنین با پیوستن هند به امارات متحده عربی، ایالات متحده و اسرائیل در یک چهارچوب خاورمیانه، دهلی نو می‌تواند به ایجاد یک مسیر تجاری هند-آسیای غربی-اروپا با سه هدف ژئوپلیتیک کمک کند: ۱) راندن BRI چینی از دریا به زمین ۲) حذف ترکیه از شبکه حمل و نقل به اروپا و ۳) کاهش وابستگی به کانال سوئز

چین در حال حاضر با ایجاد یک شبکه حمل و نقل که رقیب مسیر سنتی عبور از کانال سوئز و مدیترانه به قاره اروپا است، سعی دارد بر مسیر تجارت جهانی تسلط یابد. این کشور در حال ساخت مسیری است که آن را راه ابریشم می‌نامد که از شیان، مرکز استان شانشی در مرکز چین آغاز می‌شود، این مسیر از ارومچی، مرکز استان سین کیانگ در غرب چین می گذرد و سپس به سمت آسیای مرکزی می‌رود و شهرهایی مانند آلماتی، بیشکک و دوشنبه را پوشش می‌دهد. پس از آن به استانبول ترکیه و سپس اروپا می‌رود، در واقع این مسیر به طور موثر کانال سوئز را دور می‌زند.

در مجموع با تغییر پویایی خاورمیانه، هند فرصتی طلایی دارد تا BRI چین را به حاشیه ببرد و پروژه بزرگی که آسیای جنوبی، خلیج فارس، مدیترانه شرقی و اروپا را به هم متصل می‌کند را رهبری کند

پروفسور مایکل تانچوم، استاد روابط بین‌الملل، اخیراً در مورد یک ایده کاملاً جدید نوشت که: کریدور عرب-مد می‌تواند بر ژئوپلیتیک در حال تحول خاورمیانه برای ایجاد یک پیوند چند وجهی که بمبئی و سرزمین اصلی اروپا را به هم متصل می‌کند، کمک کند. کریدور تجاری پیشنهادی از طریق راه آهن از دبی امارات متحده عربی و چندین شهر در عربستان سعودی از جمله ریاض به بندر حیفا اسرائیل متصل می‌کند. سرانجام، حیفا و بندر یونانی پیرئوس از طریق یک مسیر دریایی به یکدیگر متصل خواهند شد. سرانجام، کریدور تجاری از طریق یونان به سرزمین اصلی اروپا منتقل می‌شود. مسیر تجاری پیشنهادی جاه طلبانه به نظر می‌رسد اما غیرعملی نیست.

از سوی دیگر، اسرائیل پیشتر از پکن ناامید شده است. چین در بندر استراتژیک حیفا سرمایه گذاری کرده، اما با حمایت پکن از حماس و ایران در طول جنگ غزه در سال گذشته، حالا تل آویو هیچ ابایی از کنار گذاشتن پکن در این بندر را ندارد. در مجموع با تغییر پویایی خاورمیانه، هند فرصتی طلایی دارد تا BRI چین را به حاشیه ببرد و پروژه بزرگی که آسیای جنوبی، خلیج فارس، مدیترانه شرقی و اروپا را به هم متصل می‌کند را رهبری کند.

تاثیر بر چابهار
پیشتر برخی از تحلیل گران اینگونه برداشت می‌کردند که ایجاد این کریدور، احتمالا پروژه چابهار ار تضعیف کند اما باید توجه داشت که شاید در کوتاه مدت از نظر پیشرفت فنی تاثیرگذار باشد، اما به دلیل نیاز متقابل هند و آسیای میانه به یکدیگر نمی‌توان این گذاره را حداقل برای بلندمدت درست دانست.

در مجموع شاید کریدور عرب-مد تبدیل به گزینه اصلی برای دهلی شود اما تاثیر زیادی نمی‌تواند بر توسعه بندر چابهار داشته باشد

دهلی نو برای تامنیت امنیت انرژی و گسترش بازارهای خود نیازمند اتصال به آسیای میانه است که به دلیل اختلافات جدی و ارضی با ژین و پاکستان نمیتواند بر آن دست یابد از همین روی بندر چابهار و موقعیت سرزمینی ایران بهترین گزینه در این موضوع است.

در مقابل کشورهای آسیای میانه و محصور در خشکی برای کاهش وابستگی خود به چین و روسیه، نیاز به بازار دو میلیارد نفت جنوب و شرق آسیا دارند که بهترین گزینه همان بندر چابهار است. از همین روی در یک ماه اخیر سه کشور ازبکستان، ترکمنستان و قرقیزستان به به انحای مختلف پیشنهاد استفاده از بنادر جنوبی ایران را ارائه داده‌اند. در مجموع شاید کریدور عرب-مد تبدیل به گزینه اصلی برای دهلی شود اما تاثیر زیادی نمی‌تواند بر توسعه بندر چابهار داشته باشد.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha