۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
رسیدن به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری میان ایران و ازبکستان قابل تحقق است
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

رسیدن به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری میان ایران و ازبکستان قابل تحقق است

وزیر صمت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران و ازبکستان زمینه های همکاری های بسیار زیادی دارند، تصریح کرد: رسیدن به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری پیش‌بینی شده میان دوکشور، قابل تحقق است.

به گزارش بازار، سید رضا فاطمی امین پس از امضای یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب، افزود: گردشگری سلامت و مبادلات دارویی و تجهیزات پزشکی نیز یکی از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقاء مراودات تجاری می باشد.

وی با بیان اینکه یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، موضوعات متنوع و متعددی را شامل می‌شود، تصریح کرد: برای عملیاتی شدن این یادداشت تفاهم، برنامه زمانبندی باید تدوین و کنترل های لازم ایجاد شود.

وزیر صمت همچنین دو موضوع تهاتر و تجارت ترجیحی را دو ظرفیت دیگر برای گسترش مراودات دانست.

فاطمی امین با بیان اینکه ازبکستان یکی از کشورهای مهم منطقه و از لحاظ صنعتی پیشرفت‌های خوبی دارد، اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، کشاورزی، حمل و نقل و انرژی مذاکرات خوبی داشتیم و به نتایج مثمرثمر رسیدیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری و سرمایه گذاری های مشترک نیز به توافقات خوبی رسیده‌ایم، ادامه داد: معاون نخست‌وزیر ازبکستان بر استفاده از فناوری های ایران در این کشور تاکید کرده است و در این سفر از یکی از مراکز فناوری ایران بازدید خواهد داشت.

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه دو کشور زمینه های همکاری های بسیار زیادی دارند، تصریح کرد: اگر ظرفیت های اقتصادی دو کشور را به اندازه روابط دیرینه فرهنگی و تمدنی دو کشور ارتقا دهیم، گام بسیار بزرگی برداشته‌ایم و رسیدن به حجم مبادلات یک میلیارد دلاری پیش‌بینی شده قابل تحقق است.

فاطمی امین همچنین بیان کرد: تفاهم‌نامه امروز را تبدیل به یک برنامه عملیاتی و دارای زمان‌بندی خواهیم کرد، معاون نخست‌وزیر ازبکستان بسیار عملگرا است و این یادداشت تفاهم به صورت ماهانه کنترل و رصد می‌شود.

وی در ادامه، گفت: هیئت ۴۰ نفره ازبکستانی شامل معاون نخست وزیر، سه وزیر و پنج معاون وزیر به ایران آمدند، اجلاس چهاردهم سرآغاز یک جهش در روابط اقتصادی میان دو کشور خواهد بود.

گفتنی است که در روز اول چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان با حضور سید رضا فاطمی امین «وزیر صمت کشورمان» و عمر زاق اف «معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی»، یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک دو کشور (پروتکل اجلاس چهاردهم) و دو سند همکاری دیگر به امضای طرفین رسید.

کد خبر: ۱۳۶٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha