۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
برای توسعه منتظر مذاکرات وین نماندیم| اتمام تعمیرات نیروگاهی تا پایان خرداد
وزیر نیرو مطرح کرد

برای توسعه منتظر مذاکرات وین نماندیم| اتمام تعمیرات نیروگاهی تا پایان خرداد

محرابیان وزیر نیرو گفت: برای توسعه بخش آب و برق کشور با توافق یا بی‌توافق، متعهد هستیم، طی چهار سال ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار شود، مذاکرات، تاثیری در کار ما ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: در حالی که توسعه بخش های مختلف اقتصادی کشور به نتیجه مذاکرات وین گره خورده، سکاندار ساختمان نیایش می گوید که توسعه صنعت آب و برق به لغو تحریم ها منوط نشده است.

علی‌اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در جمع خبرنگاران گفت: ما برای توسعه بخش آب و برق کشور با توافق یا بی‌توافق متعهد هستیم، طی چهار سال برنامه‌ریزی شده که ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار شود و اکنون اغلب این واحدها در مراحل مختلف پیشرفت هستند، بخش قابل توجهی هم در طول ماه‌های اخیر عملیاتی و اجرایی شده‌اند. به عبارت دیگر مذاکرات، تاثیری در کار ما ندارد و توسعه صنعت آب و برق کشور مطابق برنامه با قدرت پیش می‌رود.

تعمیرات ۷۰ درصد نیروگاه‌ها آغاز شده و بیش از ۵۰ درصد نیز به پایان رسیده است و بقیه نیروگاه‌ها تا خردادماه به طور کامل تعمیر خواهند شد

او همچنین با بیان اینکه برنامه‌ای تدوین شده تا قبل از پیک ۱۴۰۱ تعمیرات همه نیروگاه‌های کشور انجام شود، افزود: بخش قابل توجهی از نیروگاه‌های بخار و گاز باید تعمیرات اساسی شوند اکنون تعمیرات ۷۰ درصد نیروگاه‌ها آغاز شده است و بیش از ۵۰ درصد نیز به پایان رسیده است و بقیه نیروگاه‌ها تا خردادماه به طور کامل تعمیر خواهند شد.

او همچنین اعلام کرد که برای نخستین بار در خردادماه همه نیروگاه‌های کشور آماده برای تولید با حداکثر ظرفیت خواهند بود.

محرابیان در بیان جزئیات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های دیگر کشورها نیز توضیح داد: در حال حاضر بخشی از واحدهای نیروگاهی مربوط به کشور عراق و سوریه از جمله سه واحد از تعمیرات نیروگاه‌های کشور عراق در ایران انجام می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شرکت تعمیرات نیروگاهی توان رقابت با شرکت‌های بزرگ دنیا در پروژه‌های داخلی و خارجی را دارد، گفت: در مسئله ورود شرکت تعمیرات نیروگاهی به پروژه‌های خارجی، شروع کار با یک توربین بوده ولی با رضایت طرف عراق و قیمت رقابتی این کشور ترغیب به واگذاری بیشتری از تعمیرات نیروگاهی خود شد.

از ابتدای بهمن قیمت برق با تعرفه جدید و مصوبه جدید بودجه ۱۴۰۰ بوده که اولین قبض آن از ابتدای اسفند ارسال خواهد شد. ۷۵ درصد مشترکین با نرخ سابق قبوض برق خود را پرداخت می‌کنند

ارسال قبض های جدید برق از امروز
محرابیان در ادامه درباره صدور قبوض برق با تعرفه جدید گفت: از ابتدای بهمن قیمت برق با تعرفه جدید و مصوبه جدید بودجه ۱۴۰۰ بوده که اولین قبض آن از ابتدای اسفند ارسال خواهد شد.

وی در بیان اینکه برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند هیچ گونه افزایش تعرفه‌ای نخواهیم داشت، گفت: ۷۵ درصد مشترکین با نرخ سابق قبوض برق خود را پرداخت می‌کنند و مشترکینی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی افزایش نرخ تعرفه خواهند داشت.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: وقتی حرف از برق بدون یارانه می‌زنیم نرخ سوخت هم باید بدون یارانه محاسبه شود که در این صورت قیمت بالاتر رفته و با نرخ برق صادراتی خواهد بود.

احتمال رشد قیمت تعرفه آب
محرابیان در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه دولت برای افزایش تعرفه آب مطابق تکلیف قانون بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: هنوز آیین نامه‌ای این موضوع از سوی ابلاغ نشده ولی الگوی مصرف آب هم به همین شکل است یعنی کسانی که تا سطح الگو مصرف دارند، هیچ رشد قیمتی نخواهند داشت.

کد خبر: ۱۳۶٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha