۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
تغییر و تحولات مسئولان ترمز تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی را کشید
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تغییر و تحولات مسئولان ترمز تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی را کشید

بیرجند- روند اجرایی شدن تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی طولانی شده و گلایه‌هایی را به همراه داشته است که گویا به دلیل تغییرات مدیریتی در استان ادامه کار به دیدار با استاندار گره خورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان جنوبی در بخش کشاورزی دارای سه محصول استراتژیک خاص شامل زرشک، زعفران و عناب و محصولات کشاورزی مزیت‌دار دیگری است که می‌تواند در توسعه اقتصادی استان نقش به‌سزایی داشته باشند، اما همواره در پیچ و خم‌های مشکلات با موانعی روبه‌رو شده است که نتوانسته در توسعه اقتصادی و سودآوری برای خراسان جنوبی نقشی ایفا کند.

برای رفع این مشکلات و توسعه همه جانبه این بخش در ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ بود که عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران در حاشیه دیدار با تعاونی‌های برتر با حضور استاندار گفت باید یک تعاونی بزرگ در استان به منظور مدیریت امور کشاورزان در ۳ محصول استراتژیک از مرحله کاشت، داشت و برداشت تأسیس شود.

همچنین اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون خراسان جنوبی و معاونت امور اقتصای استانداری را مکلف کرد، در جهت تأسیس شرکت تعاونی محصولات استراتژیک استان هرچه زودتر اقدام کنند تا در هفته تعاون سال جاری به مرحله اجرایی برسد.

این موضوع در زمان مسئولان وقت آن زمان شروع و در حال اجرا بود ولی گویا از زمان تغییرات استان این کار نیز در نیمه اول راه رها شده و منتظر دیدار با استاندار جدید و تعیین معاون اقتصادی جدید هستند تا بتوانند در چارچوب و در کنار هم این کار را پیش ببرند.

به دلیل تأخیر در روند اجرا کشاورزان، تولیدکنندگان و حتی اتحادیه و تعاونی‌های کوچک در این باره ناراحت و نگران هستند. چرا که بسیاری از کشاورزان منتظر ایجاد این تعاونی بوده و محصولات خود را به دیگر تعاونی‌ها نمی‌فروشند و این روند ضربه بزرگی به آنها وارد کرده که باعث گلایه آنها شده است و درخواست دارند که اگر قرار بر اجرایی شدن این طرح است هر چه سریع‌تر روند آن طی شود تا تمام اقشار وابسته به این موضوع از سرگردانی خارج شوند. در همین راستا با رئیس اتاق تعاون استان گفت‌وگو کردیم.

تغییر و تحولات مسئولان ترمز تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی را کشید

منتظر دیدار با استاندار هستیم
رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی در این باره گفت: موضوع شرکت تعاونی محصولات استراتژیک استان منحل نشده و به کار خود ادامه می‌دهد و فقط منتظر تکمیل تغییرات در استان هستیم.

غلامحسین حسینی اظهار کرد: دبیرخانه مشترک بین اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف، حدود ۳ ماه قبل با ورود استاندار جدید درخواست دیدار داده است که منتظر محقق شدن آن هستیم.

به گفتۀ وی در آن نامه درخواست کرده‌ایم که در جلسه‌ای با بخش خصوصی، موضوعات اقتصادی استان مورد بررسی قرار گیرد که هنوز به هر دلیلی پاسخی داده نشده و اجرایی نشده است، که در صورت دیدار حضوری این موضوع نیز تشریح خواهد شد.

وی بیان کرد: هنوز منتظر تغییرات استان هستیم چرا که اکنون معاون اقتصادی استاندار نیز مشخص نیست و لازم است که این تغییرات در استان کامل شود.

اهمیت بالای اقتصادی طرح تعاونی محصولات استراتژیک
رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی عنوان کرد: دلیل صبر کردن ما برای ادامه روند کار این است که این یک طرح کوچک نیست و یک کار اقتصادی بزرگ در حال اجرا است.

حسینی افزود: ممکن است ما حرکت‌هایی را انجام دهیم و استاندار بعد از اجرای کارها و تمهیدات لازم بگویند از این طرح اطلاعی ندارند.

وی تأکید کرد: به دلیل اهمیت این تعاونی در بخش اقتصاد خراسان جنوبی نیازمند همراهی و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و مسئولان در کنار هم هستیم، تا بتوان به صورت کامل از این مزیت اقتصادی استفاده کرد.

تغییر و تحولات مسئولان ترمز تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی را کشید

به دلیل اهمیت این تعاونی در بخش اقتصاد خراسان جنوبی نیازمند همراهی و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و مسئولان در کنار هم هستیم، تا بتوان به صورت کامل از این مزیت اقتصادی استفاده کرد

به گفتۀ وی با اجرایی شدن این طرح حدود ۵۰ هزار تولیدکننده از مزیت‌های آن بهره‌مند خواهند شد که در همین راستا ترجیح می‌دهیم مسئولان کلان استان مانند دوره قبل در کنار تعاونی قرار گیرند.

این طرح بزرگ حتماً اجرایی می‌شود
رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی در زمینه ارائه فراخوان در چند ماه قبل بیان کرد: زمانی که می‌خواستیم فراخوان برای عضوگیری را بدهیم، تغییرات در استان شروع شد و استاندار جدید آمدند و به همین دلیل فراخوان ارائه نشد.

حسینی درباره گلایه کشاورزان و تعاونی‌های خرد از روند کار نیز گفت: این طرح در حال اجرا است و بخش خصوصی این طرح را اجرایی خواهد کرد و بخش دولتی و استاندار نیز به دلیل اهمیت این موضوع حتما پشتبیانی لازم را خواهد داشت.

تغییر و تحولات مسئولان ترمز تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی را کشید

وی اظهار کرد: تا تکمیل تغییرات در خراسان جنوبی منتظر می‌مانیم و با تعیین معاون اقتصادی باری دیگر روند و اجرای آن مورد بررسی قرار و ادامه خواهد یافت.

به گفتۀ وی این تعاونی کاملاً با بخش خصوصی و خود تولیدکنندگان اجرایی می‌شود و بخش دولتی به عنوان پشتیبان و حامی در کنار تعاونی قرار خواهند داشت.

استاندار برای حمایت پای کار بیاید
رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی عنوان کرد: در تمام استان و حتی در تمام روستاها اتحادیه دهیاری‌ها و در روستاهایی که دهیاری ندارد شرکت‌های تعاونی دهیاری یا مراجع جهاد کشاورزی با همکاری و دید باز رئیس سازمان جهاد کشاورزی فراخوان و اطلاع رسانی کامل را برای عضو گیری انجام خواهند داد.

حسینی بیان کرد: تنها مرحله تقریباً زمان‌بر آن عضوگیری است و بعد از آن به سرعت به دنبال برگزاری مجمع، تکمیل تعاونی، هیئت مدیره و مرحله اجرایی خواهیم رسید.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان نگران اجرایی شدن این طرح نباشند چرا که ما به جد پیگیر اجرایی شدن این طرح بزرگ اقتصادی در استان هستیم و به هر صورتی که شده این کار اجرایی خواهد شد.

به گفته وی تنها درخواست ما از مسئولان استان به خصوص استاندار این است که در این زمینه همکاری همه جانبه مانند مسئولان قبلی از این تعاونی داشت باشند، چرا که با اجرایی شدن این طرح، مزیت اقتصادی بالایی برای کشاورزان استان، توسعه و ارزآوری برای خراسان جنوبی به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۱۳۶٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha