۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
مدیریت ناکارآمد سهام عدالت را یتیم کرد| جاماندگانی که از سودآوریها ناکام اند| منتفی شدن فروش سهام
گزارش «بازار» از چگونگی کارآیی و عملکرد سهام عدالت؛

مدیریت ناکارآمد سهام عدالت را یتیم کرد| جاماندگانی که از سودآوریها ناکام اند| منتفی شدن فروش سهام

با آنکه دارندگان سهام عدالت قرار است تا پایان ماه جاری سود خود را دریافت کنند اما خیلی از جاماندگان این نوع سهام همچنان منتظر وعده دولت درپرداخت چنین سهامی هستند تا به حقوق آنها در این طرح اجحاف نشود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طبق گزارش های موجود و بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس سود مشمولان سهام عدالت تا پایان اسفند ماه جاری به حساب دارندگان این نوع سهام واریز می شود. بنابراین مشمولانی که دارای سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت هستند، حدود یک میلیون تومان سود و مشمولانی که سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت دارند، حدود ۵۵۰هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

کارشناسان معتقدند به دلیل ناکارآمدی و ضعف مدیریت در ساماندهی این طرح و دستیابی همه مشمولان تا حدودی اجحاف شده است، چرا که طبق گزارش های موجود بین ۴ تا ۸ میلیون نفر مشمول این نوع سهام بوده اند که درسال ۸۴ برای دریافت کارت سهام عدالت خود ثبت نام کرده اند اما متاسفانه نام آنها در لیست سهامداران عدالت وجود ندارد

ناکارآمدی های مدیریتی که طرح سهام را به چالش می کشاند
البته کارشناسان معتقدند به دلیل ناکارآمدی و ضعف مدیریت در ساماندهی این طرح و دستیابی همه مشمولان تا حدودی اجحاف شده است، چرا که طبق گزارش های موجود بین ۴ تا ۸ میلیون نفر مشمول این نوع سهام بوده اند که درسال ۸۴ برای دریافت کارت سهام عدالت خود ثبت نام کرده اند، اما متاسفانه نام آنها در لیست سهامداران عدالت وجود ندارد.

هر چند دولت و مجلس وعده های دل خوشی به جاماندگان سهام عدالت داده است تا آنها نیز از امتیاز این نوع سهام برخوردار شوند ولی تاکنون هیچ اقدام اجرایی خاصی در این زمینه نشده است.

موضوع جاماندگان سهام عدالت و عدم شناسایی و رسیدگی به آنها شاید یکی از ناکارآمدی دولت ها و یا مسئولانی باشد که طی ۱۴ سال گذشته کاملا مشخص و محرز است اما از طرفی نیز با آزاد سازی این نوع سهام، متاسفانه خیلی ها سهام عدالت خود را با قیمتی بسیار نازل به بانک ها فروختند و بانک ها نیز ماهانه و به صورت متناوب بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروشندگان پرداخت کردند که در مجموع شاید عایده فروشندگان سهام عدالت به ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هم نرسید. این موضوع نیز بخش دوم ناکارآمدی ها و ضعف مدیریتی را در این بخش می رساند، چرا که به گفته کارشناسان ارزش این نوع سهام برای هر فرد با توجه به پرتفوی قوی شرکت های سهام عدالت بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان و حتی بیشتر از آن نیز بوده که بانک ها به راحتی صاحب بخش عمده ای از آن شدند.

مشکل سوم ناکارآمدی مدیریتی، سردرگمی مدیران در ساماندهی سهامداران عدالت در شرکتهای تعاونی استانی است که متاسفانه در این زمینه نیز کاستی ها و ناکارآمدی هایی دیده می شود.

شرکت های سهام عدالت سودآوری خوبی دارد به طور مثال پرتفوی یک شرک چون رومینگ خلیج فارس که ۴۰ درصد آن متعلق به سهامداران عدالت است ۱۷ هزار میلیارد سود تقسیم کرد که ۴۰ درصد آن برای سهام عدالتی هاست یعنی حدود ۸ هزار میلیارد فقط از یک شرکت سودآوری داشته است، بماند اینکه برخی دیگر از شرکت های بزرگ نظیر پالایشگاه تهران و ... چقدر سودآوربوده اند

سهامداران عدالت لایق سودهای قابل توجه هستند چون شرکتهای سهام عدالت بسیار قوی و درآمدزا هستند
اسماعیل غلامی، معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی که وی از بنیانگذاران طرح سهام عدالت است در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت سهام عدالت کاستی ها، نواقص و ناکارآمدی های مدیریتی در این بخش گفت: با آنکه مشمولان سهام عدالت باید سود قابل توجهی از محل تقسیم سود شرکت های بزرگ و صاحب نام قوی سهام عدالت نظیر شرکت های پتروشیمی ها، فولادی ها، پالایشگاهها و... داشته باشند اما ضعف مدیریت و نبود زیرساختهای قوی برای رسیدن حق به حق دار در چنین طرحی همچنین بی برنامگی و سردرگمی مدیران در ساماندهی ها موجب شده است که نه تنها خیلی از مشمولان به این نوع سهام که حق آنهاست نرسند بلکه سهامداران موجود نیز به ۵۰۰ هزار تومان دل خوش کنند درحالی که سود شرکت های این نوع سهام بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه ناکارآمدی های مدیریتی در بخش سهام عدالت موجب شد تا این طرح با توجه به ظرفیتی بالایی که در بازار سرمایه دارد تا حدودی نابود شود، گفت: در بحث آزاد سازی سهام عدالت نیز مسئولان زمینه را برای مردم به درستی مهیا نکردند و آنها به خوبی از چگونگی ارزش سهام خود آگاه ننمودند، بنابراین خیلی ها از سرناچاری و یا شاید بی اطلاعی و نا آگاهی سهام خود را مفت و با قیمت بسیار اندک فروختند که متاسفانه مرتکب اشتباه بزرگی شدند.

غلامی خاطر نشان کرد: سهام عدالت سود خوبی دارد به طور مثال پرتفوی یک شرک چون رومینگ خلیج فارس که ۴۰ درصد آن متعلق به سهامداران عدالت است ۱۷ هزار میلیارد سود تقسیم کرد که ۴۰ درصد آن برای سهام عدالتی است یعنی حدود ۸ هزار میلیارد فقط از یک شرکت سودآوری داشته است. بماند اینکه برخی دیگر از شرکت های بزرگ نظیر پالایشگاه تهران و ... چقدر سودآور بوده اند.

مدیریت سهام عدالت اکنون در دست شرکت های سرمایه گذاری است اما آنها توجه چندانی به سهام عدالت نمی کنند، درست است که بازار سرمایه رونق چندانی ندارد اما سهام عدالت برگرفته از سهام شرکتهای بزرگ و صاحب نامی است که اکنون در بورس بسیار قوی و درآمد زا هستند بنابراین این ابهام باید بر طرف شود

بی توجهی به سهام عدالت نمی شود!
وی با بیان اینکه مدیریت سهام عدالت اکنون در دست شرکت های سرمایه گذاری است اما آنها توجه چندانی به سهام عدالت نمی کنند گفت: درست است که بازار سرمایه رونق چندانی ندارد اما سهام عدالت برگرفته از سهام شرکتهای بزرگ و صاحب نامی است که اکنون در بورس بسیار قوی و درآمد زا هستند بنابراین این ابهام باید بر طرف شود که چرا نحوه کارکرد و مدیریت سهام عدالت این گونه شده است.

غلامی با بیان اینکه بنده به عنوان بنیان گذاران طرح سهام عدالت به دلیل آشفتگی که در این طرح پس از آزاد سازی آن ایجاد شده است نمی دانم سهام داران عدالت به حقوق خود رسیده اند یا خیر؟ گفت: سهام عدالت را با بی تدبیری یتیم کردند. ای کاهش همه سهامداران این طرح پس از آزاد سازی روش دوم را انتخاب می کردند چرا که خیلی ها با انتخاب اول سهامشان را مفت فروختند و نتیجه چندانی نگرفتند.

این کارشناس اقتصادی افزود: مشمولان سهام عدالت باید سهامدار شرکت های تعاونی سرمایه گذاری استانی می شدند زیرا ارزش ۴۹ شرکت بزرگ سهام عدالت در بین ۳۰ شرکت استانی تقسیم می شد و از آنجایی که این شرکت ها قوی هستند سود قابل توجهی از این طریق نصیب سهامداران عدالت می شد.

شرکتهای تعاونی شهرستانی باید در شرکت های سرمایه گذاری عدالت استانی عضو شوند و مستقیما سهامدار این شرکت ها شوند چرا که چنین شرکت هایی که ۳۳ شرکت هستند (مثلا شرکت تعاونی سرمایه گذاری استان تهران) کاملا مشخص بوده و پرتفوی قویی دارند با این وجود چنین شرکت هایی وارد بورس می شوند آنوقت کاملا مشخص است مردم سهامدار چه شرکتی هستند

ضرورت عضویت همه شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در در شرکت های سرمایه گذاری استانی
وی با بیان اینکه مدیریت بازار سرمایه طی چند سال اخیر بسیار ناکارآمد و سیاست گذاری ها در این بازار فقط به نفع دولت و بعضا عده ای خاص بوه است گفت: به طور مثال کسی که صاحب سهامی می شود باید صفر تا ۱۰۰ مدیریت آن در دست خودش باشد نه اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی قیمت سهامداران شود. در چنین شرایطی به عنوان کسی که سهام عدالت را به خوبی می شناسم برای اینکه حقوق سهامداران ضایع نشود همه سهامداران شرکت های تعاونی شهرستانی، باید در شرکت های سرمایه گذاری عدالت استانی عضو شوند و مستقیما سهامدار این شرکت ها شوند چرا که چنین شرکت هایی که ۳۳ شرکت هستند (مثلا شرکت تعاونی سرمایه گذاری استان تهران) کاملا مشخص بوده و پرتفوی قویی دارند با این وجود چنین شرکت هایی وارد بورس می شوند آنوقت کاملا مشخص است مردم سهامدار چه شرکتی هستند و در سود آن به خوبی شریک می شوند.

طراح طرح سهام عدالت افزود: طبق گزارش های موجود هم اکنون حدود ۳ میلیون جامانده از سهام عدالت مشخص شده اند که البته این آمار با توجه به گزارشها و اظهاراتی که از سوی مجلس منتشر یا اعلام می شود کاملا مورد یقیق نیست زیرا خیلی ها ثبت نام کرده اند اما اسم آنها در لیست سهامداران عدالت وجود ندارد.

البته باید گفت با توجه به قوی بودن شرکت های سهام عدالت شناسایی و پرداخت سود به آنها حتی اگر بیش از آماری که اعلام شده است نیز باشد مشکلی را برای شرکت ها ایجاد نمی کند چرا که سود آوری شرکت ها بسیار بالاست.

فروش سهام عدالت به دلیل سودآور بودن شرکت های اشتباه است زیرا شرکت های سهام عدالت گل سرسبد شرکت های قوی و سود آور بورس هستند، بنابراین توصیه می شود سهامداران عدالت هیچ وقت اقدام به فروش آن نکنند و از مزایای آن به عنوان یک آب باریک سود و یا سرمایه گذاری مناسب آینده دار به خوبی استفاده کنند

در صورت آزاد سازی خرید و فروش سهام، سهام عدالت خود را نفروشید ضرر می کنید
غلامی به آن دسته از افرادی که قصد فروش سهام عدالت را دارند هشدار داد؛ فروش این نوع سهام به دلیل سودآور بودن شرکت های اشتباه است زیرا شرکت های سهام عدالت گل سرسبد شرکت های قوی و سود آور بورس هستند، بنابراین توصیه می شود سهامداران عدالت هیچ وقت اقدام به فروش آن نکنند و از مزایای آن به عنوان یک آب باریک سود و یا سرمایه گذاری مناسب آینده دار به خوبی استفاده کنند.

با آنکه معاون اسبق سازمان خصوصی سازی تاکیددارد؛ سهامداران عدالت به دلیل ارزشمند بودن (حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون) این نوع سهام هیچ وقت به فکر فروش آن نباشند و از آن به عنوان یک سرمایه گذاری ریز اما پرسود استفاده کنند، اما برخی ها خواهان چگونگی فروش این نوع سهام هستند و می خواهند بدانند ارزش سهامشان چقدر است.

خرید و فروش سهام عدالت نیازمند مصوبه شورای عالی بورس است، اکنون کسی نمی تواند سهام عدالت خود را بفروشد و یا فرد یا شرکت یا نهادی نیز نمی تواند خریدار چنین سهامی شود. بنابراین معلوم نیست چه زمانی شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم گیری می کند

خرید و فروش سهام عدالت انجام نمی شود
در این باره مهدی نعمتی، مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در گفتگو با «بازار» راجع به چگونگی فروش سهام عدالت گفت: فعلا هیچ گونه خرید و فروشی در خصوص سهام عدالت مطرح نبود و معامله این نوع سهام همچنان ناممکن است.

وی با بیان اینکه خرید و فروش سهام عدالت نیازمند مصوبه شورای عالی بورس است، گفت: اکنون کسی نمی تواند سهام عدالت خود را بفروشد و یا فرد یا شرکت یا نهادی نیز نمی تواند خریدار چنین سهامی شود. بنابراین معلوم نیست چه زمانی شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم گیری می کند.

بنا به این گزارش، بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود مشمولان سهام عدالت تا پایان اسفندماه سال جاری، از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و به صورت منسجم پرداخت خواهد شد.شورای عالی بورس، تکلیف سود پرداختی سهام عدالت و زمان واریز آن را، در جلسه دو هفته قبل خود مشخص کرد. مشمولانی که دارای سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت هستند، حدود یک میلیون تومان سود و مشمولانی که سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت دارند، حدود ۵۵۰هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

ملاک پرداخت سود برای سهامداران غیرمستقیم، مالکیت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در روز اول اسفند ۱۴۰۰ خواهد بود. بنابراین مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت که قصد دریافت سود خود را دارند، باید تا روز اول اسفندماه سال جاری، سهام عدالت را در سبد سهام‌ خود نگهداری کنند. لازم به ذکر است که سود ۵۵۰هزار تومانی سهام عدالت، شامل دارندگان سهام به روش غیرمستقیم نیز می‌شود.

اما سئوال اینجاست که مشمولان جامانده از سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸، چه اقداماتی برای دریافت سود انجام دهند؟ طبق گزارش های موجود، این افراد می‌توانند از دو طریق، شماره شبای معتبر خود را در سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ثبت و سود سهام خود را دریافت کنند. ثبت نام و احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) و درج شماره شبای معتبر در سایت sahamedalat.ir، دو روشی است که مشمولان سهام عدالت می‌توانند شماره شبای بانکی خود را اصلاح کنند. همچنین تمام سهامداران سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه سجام و یا سایت سهام عدالت، از وجود شماره شبا معتبر خود نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اطمینان حاصل کنند.

تنها روش دریافت سود سهام عدالت، سامانه سجام و سامانه سهام عدالت بوده که در این سامانه‌ها فقط شماره شبا ثبت و پس از آن در موعد مقرر سود سهام عدالت به حساب افراد واریز می‌شود، بنابراین گول پیامکهای جعلی را نخورید که حسابتان خالی می شود

فریب کلاهبرداران نخورید
ارسال پیامک به دارندگان سهام عدالت در خصوص واریز سود به حساب‌های متفرقه یا دریافت آن به صورت نقدی و حضوری فیشینگ بوده و سود سهام عدالت به حساب تایید شده مشمولان به صورت آنلاین واریز خواهد شد. فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف سبب شده که سارقین از روش‌های جدیدی برای خالی‌کردن حساب‌های مردم استفاده نمایند. در روزهای اخیر و با داغ شدن بحث واریز سود سهام عدالت، پیامک‌هایی مبنی بر دریافت سود سهام عدالت برای بسیاری از افراد ارسال شده است، در این پیامک‌ها لینک‌های مخربی قرار داده شده که با کلیک بر روی آن، تمامی اطلاعات تلفن همراه برای فرد یا گروه‌های هک ارسال می‌شود.

این در حالی است که تنها روش دریافت سود سهام عدالت، سامانه سجام و سامانه سهام عدالت بوده که در این سامانه‌ها فقط شماره شبا ثبت و پس از آن در موعد مقرر سود سهام عدالت به حساب افراد واریز می‌شود. همچنین در برخی از این پیامک‌ها، لینک محل‌هایی برای دریافت نقدی سود سهام عدالت قرار داده شده که این لینک نیز بدافزار بوده و با کلیک بر روی آن بدافزار تمامی اطلاعات را برای سارقین ارسال می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که بنا بر اظهارنظر مسئولین، سود سهام عدالت به‌ هیچ‌ وجه به‌ صورت نقدی قابل پرداخت نیست و مبلغ سود به‌ حساب افراد واریز می‌شود.

کد خبر: ۱۳۶٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha