۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
خیز دلار برای ورود به کانال ۲۵ هزار تومان| ضرورت ثبات نرخ ارز برای ممانعت از افزایش دوباره قیمت ها
«بازار» از نوسان قیمت ها در بازار گزارش می دهد

خیز دلار برای ورود به کانال ۲۵ هزار تومان| ضرورت ثبات نرخ ارز برای ممانعت از افزایش دوباره قیمت ها

اخبار مثبت از انجام مذاکرات و احتمال رفع تحریم ها درپی انجام توافقات برجام موجب شده است تا قیمت ارز در بازار سیر نزولی را طی کند و دلار در آستانه ورود به کانال ۲۵ هزار تومان قرار گیرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هیجان ناشی ازچگونگی انجام توافقات و انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات برجام در وین مدتی است بازار ارز را متلاطم کرده و باعث نوسان قیمت ها در این بازار شده است، طوری که نرخ دلار و انواع ارز به دنبال اخبار حاصل از این مذاکرات، تابلو قیمت ها و مانیتور صرافی ها را لحظه ای تغییر می دهد.

بازاری که ملتهب است و خیلی ها هنوز برای کاهش بیشتر نرخ ها در این بازار به انتظار برداشته شدن تمام تحریم ها بین المللی نشسته اند.

کارشناسان معتقدند؛ با اتمام مذاکرات در وین و رفع تحریم ها هرچند احتمال رسیدن نرخ دلار تارسیدن به کانال ۲۴ هزار تومان هم وجود دارد اما نباید منتظر بود که دلار به حدود ۲۰ هزار تومان برسد، بنابراین بانک مرکزی به همراه تیم اقتصادی دولت در صورت برداشته شدن تحریم ها و رسیدن نرخ دلار تا محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان باید به خوبی در بازار مدیریت شود، چرا که به عقیده آنها ثبات نرخ ارز بهتر از کاهش قیمت آن است.

البته طی چند ماه اخیر مردم و فعالان بازار ارز فراز و فرودهای قیمتی زیادی را به خود دیده اند. از صعود نرخ دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان تا ورود آن به کانال ۲۵ هزار تومان و نوسانات قیمتی که همچنان ادامه دارد. امروز نیز قیمت ارز در بازار کاهشی شده است آن طور که دلار دوباره با افت قیمت در حال ورود به کانال ۲۵ هزار تومان است.

ثبات نرخ ارز در یک محدوده قیمتی در بازار مهمتر از کاهش نرخ آن بوده چرا که بی ثباتی نرخ ها حتی با سیر نزولی قیمت ارز دربازار نمی تواند اطمینان بخشی خاصی را برای فعالان اقتصادی و بازیگران آن ایجاد کند

ثبات بخشی نرخ ارز ضروری تر از کاهش نرخ آن در بازار
شاهین شایان آرانی، اقتصاددان و تحلیگر بازار در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی ثبات بخشی نرخ ارز در پی اخبار مثبت از روند مذاکرات برجام و چگونگی سیاست گذاریهای برای ثبات قیمتی این کالای مهم اقتصادی گفت: ثبات نرخ ارز در یک محدوده قیمتی در بازار مهمتر از کاهش نرخ آن بوده چرا که بی ثباتی نرخ ها حتی با سیر نزولی قیمت ارز دربازار نمی تواند اطمینان بخشی خاصی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کند.

وی به فشار رو به پایین نرخ ارز طی چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد زمانی که نرخ ارز در بازار در محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان قرار گرفت، بانک مرکزی باید با سیاست گذاری های کارشناسانه ارزی بازار را به خوبی مدیریت و قیمت ها را در یک رنج مشخص قرار دهد، حال از آنجایی که نرخ تعادلی ارز در بازار به دلیل وجود نرخ بالای تورم ناهمگون است با این وجود دولت علاوه براین باید اقدامات خود را برای مهار رشد نرخ تورم بکار گیرد، چرا که وجود نرخ بالای تورم در کشور موجب خواهد شد تا به مرور حتی با افت شدید قیمت ارز در بازار پس از مدتی دوباره نرخ ها به تدریج سیرصعودی به خود گیرند.

واقعیت های کف بازار نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا تا حدودی تعیین کننده نرخ ارز دربازار است، البته عواملی چون چگونگی فرایند میزان عرضه و تقاضا درکنار دورنمای قیمت ارز متناسب با وضعیت شاخص های کلان اقتصادی در کنارمدیریت بازار توسط بانک مرکزی با سیاست گذاری های کارشناسانه بر به تعادل رسیدن نرخ ارز در بازار تاثیر گذاراست

هیجان بازار ارز ناشی از روند مذاکرات برجام
این اقتصاددان خاطر نشان کرد: هرچند دور نمایی نرخ ارز از لحاظ تئوری در بازار نیازمند اصلاحات اساسی در شاخص های کلان اقتصادی برای به ثبات رساندن نرخ تعادلی ارز است اما اکنون مباحث سیاسی و موضوع رفع تحریم ها در مذاکرات برجام قیمت ها را در بازار ارز هیجانی کرده است اما معلوم نیست این نرخ در چه محدوده قیمتی به ثبات برسد.

وی با بیان اینکه واقعیت های کف بازار نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا تا حدودی تعیین کننده نرخ ارز دربازار است، افزود: البته عواملی چون چگونگی فرایند میزان عرضه و تقاضا درکنار دورنمای قیمت ارز متناسب با وضعیت شاخص های کلان اقتصادی در کنارمدیریت بازار توسط بانک مرکزی با سیاست گذاری های کارشناسانه بر به تعادل رسیدن نرخ ارز در بازار تاثیر گذاراست.

شایان آرانی اضافه کرد: بازار ارز کشور در گذشته نیز تلاطمات، افت خیز و نوسانات شدید قیمت را تجربه کرده اما با سیاست گذاریهای درست کارشناسانه با کمترین آسیب از بحران خارج شده است، نمونه آن تلاطم قیمت ها در بازار ارز در دوران مرحوم نوربخش رئیس کل پیشین بانک مرکزی بود که وی با برنامه ریزی اصولی توانست رشد بی منطق قیمت ها را مهار و نرخ ارز را برای مدت ها با ثبات نسبی در یک محدوده قیمتی قرار دهد.

اکنون نیز با توجه به نرخ بالای تورم در کشور همچنین وجود مسائل مبهم برجام، قیمت ها در بازار این روزها آشفته و هیجانی بالا و پایین می شود و چنین موضوعی عدم اطمینان برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در برنامه یزی ها را در پی دارد.

هر چند بازار هم اکنون تحت تاثیر اخبار حاصل از مذاکرات برجام، دچار تغییر می شود اما گرداننده اصلی چنین بازاری را می توان به نوعی بانک مرکزی دانست چرا که اکنون بازار ارز مستعد افت بیش از این قیمتهاست، اما ازآنجایی که بانک مرکزی قیمت ارز را در صرافی ها خیلی پایین نرخ گذاری نمی کند، بنابراین با چنین شیوه مدیریتی بازار، مانع از افت شدید قیمت ها به نفع خود می کند

فرمان قیمت ها در بازار ارز در دست بانک مرکزی است
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با «بازار» درباره نوسان قیمت ها در این روزهای بازار ارز، گفت: هر چند بازار هم اکنون تحت تاثیر اخبار حاصل از مذاکرات برجام، دچار تغییر می شود اما گرداننده اصلی چنین بازاری را می توان به نوعی بانک مرکزی دانست چرا که اکنون بازار ارز مستعد افت بیش از این قیمتهاست، اما ازآنجایی که بانک مرکزی قیمت ارز را در صرافی ها خیلی پایین تعیین و نرخ گذاری نمی کند، بنابراین با چنین شیوه مدیریتی بازار، مانع از افت شدید قیمت ها به نفع خود می کند.

وی با بیان اینکه هنر بانک مرکزی در کاهش نرخ واقعی ارز در بازار اجرای سیاست گذاری های کلان اقتصادی بخصوص تلاش برای حفظ ارزش پول ملی و کاهش نرخ تورم است، گفت: زمانی که ساختارهای اقتصادی کشور به درستی اصلاح شوند و از طرفی اقدامات لازم در راستای حفظ ارزش پول ملی انجام گیرد قیمت ارز نیز در بازار متعادل و از طرفی به راحتی می توان قیمت ها را در این بازار مدیریت کرد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: فرمان نرخ ارز هم اکنون در دست بانک مرکزی است، بنابراین اگر این بانک قیمت ارز را در صرافی های مجاز پایین در نظر گیرد بازار آزاد نیز به تبعیت از نرخی که صرافی ها هر روز اعلام می کنند نرخ خود را کاهش می دهند اما بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز در بازار حساس و دست به عصاست است و البته از دستورات بالا دستی نیز در این زمینه تبعیت می کند.

قیمت دلار هم اکنون در بازار آزاد ۲۶ هزار و ۳۰ تومان و در مرز ورود به کانال ۲۵ هزار تومانی قرار گرفته است این در حالی است که در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۹۵۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴ هزار و ۷۱۱ تومان تعیین شده است

دلار در حال غلطیدن به کانال ۲۵ هزار
بنا به این گزارش، قیمت دلار هم اکنون در بازار آزاد ۲۶ هزار و ۳۰ تومان و در مرز ورود به کانال ۲۵ هزار تومانی قرار گرفته است این در حالی است که در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۹۵۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴ هزار و ۷۱۱ تومان تعیین شده است. علاوه بر قیمت دلار نرخ فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۹۷۲ تومان و قیمت خرید آن نیز ۲۸ هزار و ۶۸۴ هزار اعلام شده است.

امروز همچنین با کاهش نرخ ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز تا حدودی سیر نزولی به خود گرفت طوری که تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۱۱۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۱۱ میلیون و ۷۷۰۰ هزار تومان است.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha