۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
جلا بخشیدن اقتصاد خانواده با هنر ترکیب رنگ| حکایت مغازه رنگ‌ فروشی که به جمع صادر کنندگان پیوست
در گفت‌وگو با یک بانوی کارآفرین مطرح شد؛

جلا بخشیدن اقتصاد خانواده با هنر ترکیب رنگ| حکایت مغازه رنگ‌ فروشی که به جمع صادر کنندگان پیوست

مشهد- شاید باورکردنی نباشد که یک مغازه رنگ‌فروشی ساختمانی در مشهد بتواند راهی به بازارهای جهانی پیدا کند اما سوژه این مصاحبه ما توانسته همین مغازه ساده را به درگاه صادراتی تبدیل کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که بسیاری از نیازهای داخلی کشور مانند رنگ‌های مرغوب از کشورهایی مانند ترکیه تأمین می‌شود لذا صادرات رنگ از ایران به سایر کشورها کمی عجیب به نظر برسد اما یک از بانوان خراسانی موفق شده تا با ایده‌ای جدید و استفاده از هنر ترکیب رنگ از سایر برندهای خارجی بهره برده و قیمت‌های کمتری را در رقابت با نمونه خارجی به بازار عرضه کند.

جالب اینجاست این بانوی هنرمند موفق شده تا رنگ‌های ترکیبی خود را به یکی از کشورهایی مانند ترکیه که خود در زمره صادرکنندگان رنگ است صادر کند!

فاطمه بدیعی یزدی متولد سال ١٣۵۴ در مشهد و دارنده برند رنگ‌سازی «ایران نیپون» ازجمله افرادی است از هنر خود استفاده کرده و رنگ‌هایی را آماده‌سازی می‌کند که کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان، ترکیه، عمان و قطر خواهان خرید آن هستند.

برای آشنایی با کار این هنرمند و ایده‌ای که در جلا بخشیدن اقتصاد و کسب‌وکارش به خرج داده است ساعتی را دوستانه به صحبت نشستیم.

* شما کارتان را از کجا آغاز کردید؟
من در ابتدا کارم را با نقاشی رنگ‌روغن شروع کردم و پس‌ازآن وارد کارهای هنری دیگری مانند «پتینه کاری» شدم.

* چی شد که کارتان به مغازه رنگ‌فروشی و ترکیب رنگ افتاد؟
با توجه به این‌که همسرم فروشگاه رنگ داشت اطلاعات زیادی در این زمینه داشتم و شاهد قیمت بسیار بالا رنگ‌های تولیدشده در ترکیه و تهران بودم لذا به ذهنم خطور کرد که راهی برای تولید محصول به صرفه تر اما با کیفیت بالا اقدام کنم.

جلا بخشیدن اقتصاد خانواده باهنر ترکیب رنگ| حکایت مغازه رنگ‌ فروشی که به جمع صادر کنندگان پیوست

* ایده ترکیب رنگ همین‌جا به ذهنتان رسید؟
بله در همین راستا ایده‌ای به ذهنم رسید و با توجه به این‌که در فروشگاه همسرم، دستگاه ترکیب رنگ وجود داشت ، من رنگ‌های نیپون را با هم ترکیب کردم و در بسته‌بندی‌های کوچک با برند خودمان به فروش رساندم.

* چه اتفاقی موجب شد تا مردم رنگ‌های تولید شمارا به رنگ‌های خارجی و یا ترکیه ای ترجیح بدهند؟
مزیت رنگ های تولیدی توسط من این بود که از لحاظ کیفیت کاملاً مشابه رنگ‌های ترک بودند اما قیمت بسیار کمترو مناسب‌تری داشتند.

به طور مثال رنگ های ترک هر ٢٠٠ گرم حدود ۶۵ هزار تومان دربازار فروش می رسد لذا ما هر ٢٠٠ گرم رنگ را با توجه به نوع رنگ از ٢٠ تا ٣٠ تومان قیمت گذاری کرده ایم.

* چند مدل رنگ ترکیبی ساخته و به بازار عرضه می کنید؟
در حال حاضر ما ٧٠ رنگ آماده داریم و اگر فردی متقاضی رنگ دیگری باشد با توجه به سلیقه مشتری رنگ ترکیب و تحویل خواهد شد.

خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از این ایده شد، چراکه این رنگ ها قابلیت فروش در وزن های مختلف و رنگ مورد نظر را داشتند.

* آیا این رنگ های شما قابلیت رقابت با نمونه ترک را دارد؟
رنگ های مورد استفاده ما برند نیپون است که تحت لیسانس ژاپن نیز می باشد.

* پس به این ترتیب فروش رنگ های ساختمانی را فراموش کردید؟
بعد از این که از ایده ترکیب رنگ ها استقبال شد و کار گسترش یافت فروش دقیقا فروشگاه همسرم از رنگ های سنگین و ساختمانی به رنگ های فانتزی و کوچک تغییر یافت.

* آیا فعالیت شما تنها به فروش و ترکیب همین رنگ ها منحصر می شود؟
من در کنار ترکیب رنگ ها و فروش آن ها به تولید کار های پتینه و رزین و همچنین آموزش نیز می پردازم.

* پتینه کاری چیست؟
پتینه و پتینه کاری؛ را کاربرد رنگ برای جلابخشی و برگرداندن زیبایی به ظروف و لوازم با جنس های مختلف می نامند. استفاده از رنگ های مخصوص برای رفع کهنگی چوب؛ پوشاندن لک ایجاد شده بر ظروف مسی و همین طور کاربرد آن در نقاشی ساختمان مدرن همگی تعریفی بر هنر پتینه و پتینه کاری است.

در رابطه با آموزش باید گفت ، من کار های پتینه روی اجسام ، پتینه روی دیوار، رزین و آموزش بازسازی اجسام کهنه را با انواع تکنیک ها آموزش می دهم که نتیجه این کار ها کاملا مشابه وسایل تزیینی با برند های خارجی می شود و حسنی که دارد این است که با توجه به سلیقه فرد و یا رنگ و طرح دکوراسیون، اجسام رنگ آمیزی می شوند .

جلا بخشیدن اقتصاد خانواده باهنر ترکیب رنگ| حکایت مغازه رنگ‌ فروشی که به جمع صادر کنندگان پیوست

* آیا می توان به رشته هنری پتینه به عنوان یک شغل نگاه کرد؟
پتینه و پتینه کاری را بیشتر می توان؛ یک حرفه در نظر گرفت یا هنر بستگی به نحوه کاربرد این فعالیت دارد.آموزش پتینه کاری مدرن و حرفه ای از رشته های هنری و پر طرفدار به شمار می‌آید و بسیاری از افراد امروزه به چشم یک شغل و حرفه به پتینه و پتینه کاری نگاه می‌کنند.

* پتینه کاری چه کاربرد هایی در ساختمان دارد؟
ساختمان از گسترده ترین موارد کاربرد این هنر در دکوراسیون است؛ استفاده از پتینه در ساختمان از تغییرات کوچک در رنگ دکوراسیون و نصب کاغذ دیواری روی رنگ روغن گرفته تا نقوش ایجاد شده بر سقف با رنگ‌های مخنلف را در بر می‌گیرد.

پتینه کاری ساختمان را هنر مانور رنگ و نقش روی سطوح، دیوار و سقف نیز می‌نامند.علاوه بر این می‌توان از این هنر برای ترمیم ترک سقف گچ و پوشش لکه‌های ایجاد شده بر سطح دیوار در اثر نم بهره برد.

* برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟
این کار به طور مستقیم برای ۵ نفر و غیر مستقیم برای کسانی که آموزش دیده اند و وارد بازار کار شده اند و این در حالیست که تاکنون برای بیش از ٣٠ نفر اشتغالزایی شده است.

* کارهای تولیدی شما آیا به بازار های جهانی نیز راه یافته است؟
عمده کار های تولیدی ما در داخل ایران به فروش می رسند، ولی تا کنون بخشی از محصولات به ترکیه، عمان و قطر فرستاده شده اند همچنین رنگ ها نیز به کشور های همسایه ایران از جمله افغانستان و پاکستان نیز صادر شده است.

* در این مسیر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید؟
یکی از مشکلات عمده ما افزایش قیمت ها می باشد که خیلی به سرعت افزایش می‌یابد و در قیمت تمام شده محصولات ما تاثیر منفی نیز می گزارد اما خوشبختانه به دلیل این که شرکت نیپون درصد کمتری افزایش قیمت دارد باز هم محصولات ما نسبت به سایر محصولات به صرفه تر می باشد.

کد خبر: ۱۳۵٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha