۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
قدرت خرید مردم با قیمت لوازم خانگی نمی خواند| سرپیچی یک تولید کننده از دستور وزیر صمت
کاهش قیمت محصولات آغاز شد؟

قدرت خرید مردم با قیمت لوازم خانگی نمی خواند| سرپیچی یک تولید کننده از دستور وزیر صمت

مسئولان وزارت صمت مدعی‌اند که تولیدکنندگان لوازم خانگی کاهش قیمت محصولات خود را شروع کرده اند اما قیمت‌ها از واقعیت دیگری حکایت می کند. به گفته فعالان بازار قیمت ها با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: قرار بود تولیدکنندگان لوازم خانگی که محصولات خود را بدون مجوز سازمان حمایت افزایش دادند، تا ۲۳ بهمن ماه نسبت به اصلاح قیمت‌های خود اقدام کنند.

آنگونه که پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به «بازار» می گوید: تنها یک برند است که از دستورات سرپیچی کرده و قیمت هیچ کدام از محصولات خود را کاهش نداده است. سایر برندها هم قیمت بیشتر محصولات خود را کاهش داده و یکی دو قلم جنسشان را همچنان بر اساس قیمت های قبلی در بازار عرضه می کنند. این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که خبری از کاهش قیمت در بازار نیست.

البته محمد وصالی قمصری مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صنعت مدعی است گه با تولیدکنندگان متخلف برخورد خواهد شد. اما به نظر می رسد برخوردها به قدری نیست که با وجود بیش از ۱۵ روز از آخرین فرصت اعلامی همچنان برخی از برندها تن به خواسته وزارت صمت نداده اند.

مشابه لباسشویی که در بازار ایران ۱۵ میلیون تومان قیمت می خورد را می توان در بازار خارجی با قیمت ۱۷۵ دلار یا حدود ۵ میلیون تومان خریداری کرد

لوازم خانگی ایرانی ۳ برابر خارجی ها
در سایه نبود واردات، صنعت لوازم خانگی هم به سرنوشت خودروسازی دچار شده است. قیمت ها مدام در حال افزایش است اما خبری از بهبود کیفیت نیست. طبق گفته های رییس اتحادیه لوازم خانگی، مشابه لباسشویی که در بازار ایران ۱۵ میلیون تومان قیمت می خورد را می توان در بازار خارجی با قیمت ۱۷۵ دلار خریداری کرد. با این حساب حتی اگر قیمت دلار را هم ۲۷ هزار تومان در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که قیمت لباسشویی خارجی با مشابه کیفیت ایرانی حداکثر ۵ میلیون تومان( ۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان) است.

ناگفته نماند که از ابتدای امسال تاکنون، شاهد رشد قیمت محصولات لوازم خانگی در چند مقطع زمانی بودیم؛ یک‌بار در اردیبهشت ماه، خبر رشد ۲۵ درصدی قیمت مصوب یکی از تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی منتشر شد؛ یک‌بار هم در اوایل خردادماه، که رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری از افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی ایرانی صحبت به میان آورد. چندی از این خبر نگذشت که اواخر خردادماه، غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی هم از رشد به‌طور متوسط ۱۰ درصدی قیمت‌ها درخرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ خبر داد.

میزان خرید مردم در اسفند امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کمتر شده است. رکود بازار به قدری است که فروشندگان و کسبه سود منطقی و قانونی خود را کاهش داده و بعضا تنها با یک تا ۲ درص سود محصول خود را می فروشند

کاهش ۵۰ درصدی فروش نسبت به پارسال
رشد قیمت لوازم خانگی در شرایطی اتفاق افتاده که قدرت خرید مردم در یک سال گذشته کاهش چشمگیری را تجربه کرده است و آنگونه که فعالان بازار می گویند بیشتر مردم در حال تعمیر لوازم خانگی خود هستند.

گشتی در بازار نشان می دهد بیشتر کسانی که برای خرید به بازار مراجعه می کنند در حال خرید جهزیه هستند و درصد کمی از مردم برای تعویض لوازم خانگی خود آمده اند. به گفته پازوکی، میزان خرید مردم در اسفند امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کمتر شده است. رکود بازار به قدری است که فروشندگان و کسبه سود منطقی و قانونی خود را کاهش داده و بعضا تنها با یک تا ۲ درصد سود محصول خود را می فروشند.

به گفته او، بسیاری تصور می کنند که فروشنده قیمت محصولات را بالا می برد این در حالی است که آنچه در بازار حاکم شده گرانی است نه گران فروشی و عملا کسبه بازار نقشی در آن ندارند و خود نیز از این وضعیت ناراضی هستند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: ما بارها از تولیدکنندگان خواسته ایم که لیست ۳ قیمته را در اختیار فعالان بازار قرار دهند. تا این گونه قیمت تمام شده کالا، قیمت فروش کالا به فعالان صنفی و قیمت نهایی فروش در آن مشخص باشد اما زیر بار این خواسته ما نمی روند.

انتقاد رهبری از صنعت لوازم خانگی در ایران
مقام معظم رهبری روز یکشنبه دهم بهمن ماه در جمع تولیدکنندگان کشور و مسوولان اقتصادی و صنعتی، به صنعت لوازم خانگی اشاره کردند و با ابراز گلایه از عملکرد برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی گفتند: «من گلایه می‌کنم از دوستانی که مسوولان لوازم خانگی هستند. ما از اینها حمایت کردیم، اسم آوردیم؛ شنیدم بعضی از اقلام دو برابر افزایش قیمت پیدا کرده؛ چرا!؟ نبایستی با حمایت‌ها این‌جور برخورد بشود.» این در حالی است که توجه مضاعف مسوولان، مقامات دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری به ارتقای ظرفیت‌های تولیدی کشور و رفع موانع از سر راه آنها به عنوان تنها علاج گذر از شرایط خطیر کنونی جزو مهم‌ترین سیاست‌های بالادستی نظام بوده است. با این حال وضعیت تولید به ویژه در بخش کیفیت و قیمت در سنوات گذشته، به گونه‌ای بوده که انتقاد اکثریت مردم، کارشناسان و حتی مسوولان را در پی داشته است. حال، رهبری هم در نشست با تولیدکنندگان به برخی از این انتقادات اشاره و گلایه خود را از وضعیت صنعت داخلی ابراز کردند.

ممنوعیت واردات تنها شرایط را برای سودجویی برخی از افراد فراهم کرده است. چرا که برخی ازمردم که به دنبال خرید لوازم خانگی خارجی هستند، ناچارند به محصولاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، اعتماد کنند

سود ممنوعیت واردات برای قاچاقچیان
در این میان برخی از کارشناسان بازار مدعی اند صدور مجوز واردات به صورت مدیریت شده نه تنها به ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان لوازم خانگی منجر می شود بلکه مانع قاچاق لوازم خانگی بی کیفیت می شوند. به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ممنوعیت واردات تنها شرایط را برای سودجویی برخی از افراد فراهم کرده است. چرا که برخی ازمردم که به دنبال خرید لوازم خانگی خارجی هستند، ناچارند به محصولاتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، اعتماد کنند.

رشد تولیدات لوازم خانگی
بر اساس آمار اعلامی از طرف وزارت صمت، در ۹ ماه نخست امسال سه قلم کولرآبی، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی مجموعا ۳میلیون و ۵۲۵‌هزار دستگاه تولید شده و رشد ۸. ۱۲درصدی را نسبت به دوره ۹ماه منتهی به آذر ۱۳۹۹ تجربه کرده است. رشد چشمگیر تولید ماشین لباسشویی از افزایش رقابت و تیراژ در این محصول خبر می‌دهد. لباسشویی در این دوره زمانی ۱. ۲۶درصد رشد کرده و مجموعا یک‌ میلیون و ۵۶هزار دستگاه تیراژ داشته است.
یخچال و فریزر کماکان بزرگ‌ترین بخش سبد تولیدات لوازم خانگی بزرگ در بخش محصولات را به خود اختصاص داده است. در دوره زمانی فروردین تا آذر۱۴۰۰ مجموعا رشد تولید این محصول ۳. ۱۰درصد بوده که به بهبود تیراژ تا سطح یک‌میلیون و ۶۵۳‌هزار دستگاه منجر شده است. در محصول کولر آبی هم کشور در همین مدت رشد ۲. ۳درصدی را تجربه کرده و مجموعا ۸۱۵‌هزار و ۶۰۰دستگاه تولید داشته است.

اما موضوعی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که وزارت صمت بارها اعلام کرد که برای این صنعت برنامه دارد، که به زودی رونمایی خواهد شد. اما هنوز نه از برنامه خبری هست ونه از آرامش در بازار. این درحالی است که از یک‌طرف تولیدکننده گله‌مند از قیمت مواد اولیه تنها راه‌حل خود را افزایش قیمت‌ها می‌بیند. از آن‌سو، مصرف‌کننده هم از افزایش چندین باره قیمت‌ها ناراضی است.

کد خبر: ۱۳۵٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha