۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
۶۰۹دشت کشور با مشکل فرونشست زمین مواجه است
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

۶۰۹دشت کشور با مشکل فرونشست زمین مواجه است

ارومیه- سرتیپی، مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور از مشکل فرونشست زمین در ۶۰۹ دشت کشور خبر داد و گفت: وضعیت برخی دشت ها به مرحله هشدار رسیده است.

عبدالحمید سرتیپی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نزدیک دو دهه است پدیده فرونشست زمین به صورت چراغ خاموش در کشور آغاز شده است، افزود: برداشت بی رویه آب از حوزه ها و منابع آبی، خشکسالی از مهمترین دلایل این پدیده به شمار می رود که باید چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: فرونشست زمین می تواند تبعات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و غیره را در پی داشته باشد که در این راستا نوع، وسعت و شدت این خسارات بستگی به میزان نشست و منطقه دارد.

سرتیپی با بیان اینکه از سال ۹ با تشدید پدیده فرونشست زمین کمیسیون تعادل بخشی به دشت های کشور تشکیل و ۶۰۹ دشت کشور در این زمینه شناسایی شد، افزود: مهمترین راه حل کاهش و حتی جلوگیری از فرونشست دشت های استان، مدیریت منابع آب های زیرزمینی و جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز در کنار پایش دائمی نرخ فرونشست است.

وی هشدار داد: اگر فرونشست به داخل شهر ها برسد، به زیر ساخت های شهری آسیب جدی وارد خواهد کرد، بر این اساس سازمان زمین شناسی پیرو وظایف سازمانی اقدام به تهیه اطلس فرونشست آذربایجان غربی و نقشه های پهنه بندی خطر کرده است که این نقشه ها سالانه با استفاده از کارشناسان ژئودزی، زمین شناسی و آب به روز رسانی می شوند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال غرب کشور با اشاره به شناسایی ۴ شهر آذربایجان غربی که با مشکل فرو نشست زمین مواجه هستند، اضافه کرد: هم اکنون از ۳۲ دشت آذربایجان غربی ۴ دشت خوی، سلماس، ارومیه و نقده با این پدیده مواجه هستند.

سرتیپی میزان فرونشست سالانه در دشت خوی را ۷تا ۹ سانتیمتر، سلماس ۴ تا ۵ سانتیمتر، ارومیه ۴ تا ۵ سانتیمتر و نقده به همراه بخش محمدیار این شهر را ۳ تا ۴ سانتیمتر ذکر کرد و گفت: مطابق اطلس فرونشست استان اقدامات تعادل بخشی در این دشت ها باید تسریع یابد.

وی افزود: زلزله، نوع ساختارهای زمین شناسی و جابجایی های گسلی از دیگر عوامل رخداد فرونشست در دشت ها هستند که از درجه اهمیت کمتری نسبت به برداشت آب های زیر زمینی دارد، در واقع مهمترین عامل در فرونشست زمین سو مصرف آب های زیرزمینی است.

کد خبر: ۱۳۵٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha