۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
سیاست غلط ۳۰ سال اخیر در توسعه صنایع آب‌بر| اصفهان به نقطه بحرانی رسیده است
معاون سازمان محیط زیست:

سیاست غلط ۳۰ سال اخیر در توسعه صنایع آب‌بر| اصفهان به نقطه بحرانی رسیده است

اردبیل- دانشیان، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به سیاست غلط ۳۰ سال گذشته در توسعه صنایع آب‌بر گفت: توسعه صنایع آب‌بر نظیر فولاد و ذوب‌ آهن اصفهان را به سمت تشدید شرایط خشکسالی سوق داده است.

اصغر دانشیان در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: اگر امروز مردم اصفهان از خشکسالی و کم آبی ناله می کنند علت اصلی آن سیاست غلط ۳۰ سال گذشته در توسعه صنایع آب‌بر در استان‌های کویری نظیر اصفهان بوده که ثمره و نتیجه آن را امروز در تشدید این بحران شاهد هستیم.

وی به پایین آمدن سفره‌های زیرزمینی در سطح کشور اشاره کرد و گفت‌: در حالی که در سایر کشورها تنها ۴۰ درصد از این منابع استفاده می شود، در ایران این ظرفیت تا ۱۴۰ درصد افزایش یافته و در اردبیل کشاورز ما امروز در ۱۹۰ متری حفاری چاه به آب نمی رسد.

احیای دریاچه ارومیه مانع از مهاجرت ۶ میلیون نفر از شمالغرب کشور شد
معاون توسعه مدیریت، ‌ حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: این حرکت و اقدام مناسب مانع از مهاجرت شش میلیون نفر از شمالغرب کشور شد و آسیب‌های زیست محیطی بسیاری را نیز مهار کرد.

دانشیان تصریح کرد: در سال‌های اخیر و با حمایت دولت در کنار پر کردن چاه‌ها و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی سعی شده تا طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق کانال اجرایی شود که رئیس جمهور در روزهای آینده این پروژه عظیم را نیز به بهره‌برداری خواهد رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در توسعه پایدار کشور همه ما موافق رعایت الزامات زیست محیطی هستیم اما آنچه که به محیط زیست سالم ضربه زده ناهمگونی توسعه و فراز و فرود در این بخش بوده است.

معاون توسعه مدیریت، ‌ حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به پیگیری مدیران سابق و فعلی محیط زیست برای الزام‌آور بودن پیوست زیست‌محیطی در اجرای طرح‌های ملی و منطقه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست که خود از جنس محیط زیست است، ‌ کوچکترین باجی در این حوزه به این حوزه نمی دهد و با هدف حفظ زمین، هوا و خاک مناسب به عنوان منابع ارزشمند سعی می کند تا مقررات زیست محیطی به دقت مراعات شود.

تصویب ۴۰۰ طرح ملی در کشور بدون پیوست محیط زیست
وی با اظهار تأسف از تصویب ۴۰۰ طرح ملی در کشور بدون پیوست محیط زیست اضافه کرد: مجلس برای این طرح‌ها ردیف بودجه تعریف کرده در حالی که تلاش ما بر این است تا این طرح‌ها بعد از پیوست زیست محیطی از ردیف اعتباری بهره‌مند شده و بستر اجرا و تکمیل آنها فراهم آید.

دانشیان به فرسوده بودن ماشین‌آلات محیط زیست و محیط‌بانی اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سازمان است که ۴۰ درصد آنها فرسوده و فاقد کارآیی است.

وی از خرید یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه موتور و خودرو برای سازمان محیط زیست خبر داد و اظهار کرد: هر چند از ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی سازمان ریالی تاکنون تخصیص نیافته اما تلاش بر این است تا بتوانیم از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین کمک دولت تا ۶۸ میلیارد تومان برای خرید این دستگاه‌ها اختصاص دهیم.

دانشیان همچنین از بهبود معیشت و پرداختی به پرسنل محیط زیست و محیط‌بانان خبر داد و تصریح کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال آینده صرف منابع پرداختی حقوق و رفاهی سازمان محیط زیست خواهد شد که در کمیسیون تلفیق این مبلغ رأی آورده و در صحن علنی مجلس نیز با مساعدت نمایندگان این امر تحقق خواهد یافت.

کد خبر: ۱۳۵٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha