۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مشهد و بینالود در مرز بلاتکلیفی| تقسیمات سیاسی مردم را سرگردان کرده است
بازار گزارش می‌دهد؛

مشهد و بینالود در مرز بلاتکلیفی| تقسیمات سیاسی مردم را سرگردان کرده است

مشهد- طرح جامع مشهد بیش از چند بار بروز رسانی شده و باوجوداین هنوز به دلیل مغایرت مرزهای طرح جامع با تقسیمات سیاسی لذا بسیاری از مالکان اراضی در محدوده مشهد بلاتکلیف و در دایره سرگردانی به سرمی‌برند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که گفته می شود مرز شهر مشهد با شهرستان بینالود(طرقبه و شاندیز) را پل بزرگ «مهندس پرتوی» تعیین می‌کند اما بسیاری از افرادی که در قالب شرکت‌های تعاونی در حاشیه این پل صاحب زمین هستند از بلاتکلیفی بیش از ۲۵ سال برای عدم پاسخ‌گویی مسئولان گلایه‌مند هستند.

چندین شرکت تعاونی مسکونی شامل دانشگاه آزاد؛ اداره پست و نقلیه شهرداری در مجاورت پل مهندس پرتوی طی نامه‌ای اعتراض‌آمیز به این رسانه مدعی هستند که نه مسئولان شهری مشهد و نه مدیران شهرستان طرقبه و شاندیز جواب آن‌ها را نمی‌دهند و اراضی آن‌ها بیش از ۲۵ سال بلاتکلیف مانده است!

بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار اگر چه در این منطقه بازار خرید و فروش و ساخت و ساز های عظیم تجاری گرم است اما به نظر می رسد مسئولان روی خوشی برای پاسخ به تعاونی های مسکن نشان نداده و ترجیح می دهند تا بر ارتفاع ساختمان های تجاری در حاشیه بزرگراه طرقبه شاندیز بیفزایند تا درآمد بیشتری برای این شهرستان عاید شود.

اراضی رهاشده
حسینی یکی از اعضای شرکت تعاونی اداره پست خراسان رضوی که به قول خودش زمین وی تنها چند قدم با ایستگاه مرکزی مترو مشهد فاصله دارد و اراضی و ساختمان‌های الهیه و هم چنین ساختمان های تجاری عظیم الجثه زیادی زمین وی را محاصره کرده‌اند به ما می‌گوید: افزون بر ۲۵ سال است که این اراضی متعلق به چندین شرکت تعاونی بلاتکلیف بوده و هیچ‌یک از مسئولان مشهد و یا طرقبه شاندیز پاسخ شفافی برای تعیین تکلیف این اراضی نمی‌دهند.

وی بابیان اینکه اجازه هرگونه فعالیت از ساکنان شرکت‌های تعاونی و صاحبان این اراضی که صاحب سند نیز هستند در این مکان سلب شده و ممنوع است ادامه می‌دهد: این در حالی است که راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، نمایندگی سایپا و حتی رستوران‌های به فاصله ۵۰ متری زمین های ما نسبت به ساخت و ساز اقدام کرده و مشغول فعالیت هستند که معلوم نیست مجوز خود را چگونه اخذ کرده‌اند و چرا ساخت و ساز برای نهاد های دولتی و سرمایه داران آزاد اما برای مردم غیر قانونی است!

مشهد و بینالود در مرز بلاتکلیفی| تقسیمات سیاسی مردم را سرگردان کرده است

وی بابیان اینکه مسئولان شهری و هم‌چنین فرمانداری به‌صورت سلیقه‌ای در خصوص ساخت‌وساز این مناطق تصمیم‌گیری کرده‌اند اظهار می‌کند: در این اراضی شاهد احداث باشگاه اسب‌سواری هستیم از طرفی تعداد بسیاری از رستوران‌ها در همین اراضی که اعلام‌شده غیرمجاز هستند مشغول کاسبی بوده و حتی به آن‌ها انشعاب گاز هم داده‌شده است!

این شهروند ابراز می‌کند: در حالی ادعا می‌شود این اراضی اجازه ساخت نداشته اما اداره برق خراسان رضوی به فاصله 10 متری این اراضی با احداث آلاچیق تمامی ارتفاعات و کوه را به تفرجگاهی برای کارمندان خود تبدیل کرده است.

وی بابیان اینکه اعضای تعاونی دانشگاه آزاد پیش‌از این نسبت به دیوارکشی و درخت‌کاری زمین های خود اقدام کردند افزود: این موضوع با تخریب و حتی دستگیری چند نفر در چند سال گذشته همراه شد.

این شهروند ناراضی از اقدامات و تصمیمات سلیقه ای مسئولان بیان می‌کند: ظاهراً در این منطقه کاسبی و ساختن بنا برای کافه و رستوران آزاد است اما صاحبان این اراضی حتی اجازه کاشت درخت هم ندارند و برای احداث سرپناه باید هم چنان در انتظار تعیین تکلیف باشند!

وی اظهار می‌کند: متأسفانه زمانی که ما این زمین را خریداری کردیم به امید این بودیم که بتوانیم سر پناهی برای خود درست کنیم اما حالا که پس از ۲۵ سال به مرز بازنشستگی رسیدیم اما هنوز تکلیف این اراضی مشخص نیست.

وی ابراز می‌کند: مشهد تا ۳۵ کیلومتر بعدازاین اراضی ساخته‌شده و وسعت پیداکرده است اما مدیران مشهد همین چند تعاونی و افزون بر ۳۰۰ خانواده را بیش از دو دهه است که بلاتکلیف گذاشته و پاسخی به آن‌ها نمی‌دهند.

تعارض بر سر مرزبندی
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون تعیین تکلیف اراضی سه تعاونی دانشگاه آزاد، پست و نقلیه موتوری شهرداری که سال‌هاست در بلاتکلیفی به سر می‌برند پاسخ می‌دهد: تعارض فی‌مابین مشهد و طرقبه و شاندیز، ارتباط مستقیمی به طرح جامع ندارد بلکه موضوع مربوط به مرز تقسیمات سیاسی فی‌مابین دو شهرستان مشهد و طرقبه شاندیز است.

بهاره بزرگمهر در پاسخ به این سؤال که صاحبان این اراضی مدعی عدم پاسخ‌گویی از طرف مسئولان هستند به ما می‌گوید: اراضی متعلق به شرکت‌های تعاونی مسکن درصورتی‌که داخل محدوده قرار داشته باشند امکان پاسخگویی خواهند داشت در غیر این صورت با توجه به قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی به اشخاص حقیقی و حقوقی قابل پاسخگویی نخواهند بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اراضی مشمول طرح جامع هستند یا خیر نیز می‌گوید: حل موضوع تقسیمات سیاسی ارتباطی به طرح‌های تفصیلی یا جامع ندارد و در حال حاضر نیز پاسخگویی برای موارد مجاز برابر قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات توسط دفتر فنی استانداری صورت می‌پذیرد.

وی ادامه می‌دهد: درصورتی‌که در داخل محدوده توسعه پیوسته قرارگرفته باشد در صورت حل موضوع تقسیمات سیاسی، برای ان ها طرح تهیه خواهد شد و در قالب طرح امکان پاسخگویی وجود خواهد داشت.

مشهد و بینالود در مرز بلاتکلیفی| تقسیمات سیاسی مردم را سرگردان کرده است

بزرگمهر ابراز می‌کند: حل موضوع تقسیمات سیاسی ارتباطی با حوزه کاری راه و شهرسازی ندارد و لذا در صورت قرارگیری بخشی از این اراضی در داخل محدوده توسعه پیشنهادی و تصمیم‌گیری مبنی بر الحاق این اراضی در شهرستان مشهد ، شهرداری مشهد امکان تهیه طرح برای آن‌ها را به‌عنوان اراضی شهری خواهد داشت هرچند که این موضوع الزاماً به معنای تخصیص کاربری مسکونی به اراضی یادشده نخواهد بود و تنها بخش اندکی از اراضی اختلافی در صورت رفع اختلاف داخل محدوده توسعه قرار دارند.

در انتظار تصمیم وزارت کشور
مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر شهرداری مشهد نیز در همین راستا به مغایرت طرح جامع مشهد و سند تقسیمات سیاسی اشاره‌کرده و به بازار می‌گوید: مرز شهرهای مشهد و طرقبه شاندیز در طرح‌های جامع ۲ شهر تعیین تکلیف و مشخص‌شده و ازنظر کارشناسی و شهرسازی روشن و معلوم است اما مشکلی که وجود دارد، مغایرت سند طرح جامع با سند تقسیمات سیاسی است.

کامران وثوق مشهدی اظهار می‌کند: طرح جامع و تفصیلی مشهد بر اساس مسائل فنی و کارشناسی شهرسازی و نگاه آمایشی مرز میان مشهد و طرقبه شاندیز را مشخص کرده و تناقضی که اکنون وجود دارد، منطبق نبودن آن با تقسیمات سیاسی است که برای یک کلان‌شهر گسترش آن فراتر از بخش مرکزی طبیعی و معمول بوده و در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار شد این موضوع در وزارت کشور حل‌وفصل شود.

‎وثوق مشهدی اضافه کرد: نهاد مطالعات در شهرداری از منظر موضوعات شهرسازی باید بررسی‌ها و مطالعات فنی لازم را انجام می‌داده و بهترین مرز را مشخص می‌کرد که این کار توسط مشاوران طرح جامع قدیم و جدید مشهد انجام‌شده است.

وی اذعان می کند: تعیین مرز مشهد و طرقبه شاندیز در طرح جامع که در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نیز تصویب‌شده، عقبه کارشناسی دارد و تنها موضوع، حل مسئله مغایرت در سند تقسیمات سیاسی از طریق قانونی است که باید برای آن تصمیم‌گیری شود.

وی اذعان می‌کند: در سند تقسیمات سیاسی؛ میزان جمعیت، تعداد روستاها و دهیاری‌ها هم موردتوجه قرار دارد که در این حوزه سند طرح جامع مشهد با سند تقسیمات سیاسی مغایرت‌هایی دارد که باید حل‌وفصل شود.

‎‎مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر شهرداری مشهد ضمن اشاره به اینکه تعیین تکلیف مرز حریم و محدوده مشهد و طرقبه شاندیز در هیئت دولت نیز مطرح و مرز معین شد، خاطرنشان کرد: اما در مسیر ابلاغ در وزارت کشور مسکوت مانده است.

وی یادآور می شود: در حال حاضر مجموعاً دو سند مشخص وجود دارد؛ سند تقسیمات سیاسی و سند طرح جامع که مصوبه شورای عالی است لذا این دو باهم مغایرت دارد و این موضوع باید در استان تعیین تکلیف شود تا موضوع مرز و محدوده مشهد و طرقبه شاندیز به سرانجام برسد.

درخواست رسیدگی از وزیر کشور
به گزارش خبرنگار بازار در همین راستا افزون بر ۱۰۰ نفر از اعضای تعاونی های مسکن مشهد که بیش از دو دهه به دلیل تناقض های سیاسی در مرز بندی مشهد و طرقبه و هم چنین کش و قوس های اجرای طرح جامع مشهد بلاتکلیف هستند از وزیر کشور و ریاست قوه قضائیه خواستار رسیدگی و تعیین تکلیف سرگردانی افزون بر ۳۰۰ خانواده در این منطقه شدند.

کد خبر: ۱۳۵٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید مجتبی سعادت طبسی زاده IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      1 0
      با سلام و احترام مشابه همین موضوع در مورد اراضی شرکت تعاونی کارکنان استان قدس در اراضی چاه خاصه نیز وجود دارد که اعضای تعاونی بیش از ۲۵ سال است بلاتکلیف هستند
    • اکرم اصبری IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      2 0
      امیدوارم هرچه زودترسرنوشت این زمینهامشخص شود. ازمالکین اداره پست.