۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
ازدحام در فروشگاه‌های بزرگ قم خطری جدی برای شیوع کرونا
بازار گزارش می دهد؛

ازدحام در فروشگاه‌های بزرگ قم خطری جدی برای شیوع کرونا

قم - در حالی طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند از امروز در قم همزمان با سراسر کشور آغاز شده است که همچنان فاصله گذاری اجتماعی مورد تاکید مسئولان حوزه بهداشت و درمان است و در صورت عدم رعایت موج دوم بیماری بروز می کند.

خبرگزاری بازار - مبارزه با ویروس کرونا در کشور از امروز شنبه ۲۳ فروردین‌ماه وارد فاز جدیدی می‌شود، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با موفقیت خوبی در سراسر کشور به ویژه در استان قم اجرا شد و اکنون ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح فاصله‌گذاری هوشمند که مکمل طرح قبلی است را اجرا می‌کند.

از ساعات اولیه دوم اسفندماه که قم درگیر بحران کرونا شد و نخستین استانی بود که ابتلا به این ویروس را در کشور کشف کرد، ستاد بحران استان تشکیل و تا کنون ۳۱ جلسه با حضور اعضای این ستاد برگزار شد؛ این ستاد با هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با کرونا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را با موفقیت در قم اجرا کرده و قرار است طرح هوشمند را اجرا کند.

به موجب این طرح اصناف به سه گروه بی‌خطر، کم خطر و پر خطر تقسیم می‌شوند و اصناف کم خطر به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم‌چنین ثبت نام در سامانه سلامت و تعهد بهداشتی به طور پلکانی فعالیت خود را شروع می‌کنند؛ اکنون که مهار ویروس کرونا در قم تا حدودی با موفقیت انجام شده و در مرحله مدیریت هستیم طرح هوشمند اجرا می‌شود.

تمام دستگاه‌های اجرایی قم موظف هستند ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت در خصوص کارکنان، محیط اداری و ارباب رجوع و تجمعات اداری، همه خدمات عمومی و ضروری دستگاه‌ها با حضور دو سوم کارکنان ارائه و یک سوم کارکنان هم از طریق دورکاری یا اعطای مرخصی به صورت نوبت بندی از حضور در محل کار معاف باشند.

ورودی‌ها و خروجی‌های استان قم هم از سوی نیروی انتظامی همانند طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با شدت بیشتری کنترل می شود و هم چنان از ورود افراد غیر بومی به استان جلوگیری خواهد شد.

مطب‌های پزشکان هم طبق ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا فقط به فعالیت متخصصان داخلی، عفونی، کودکان با رعایت فاصله اجتماعی و موازین بهداشتی متمرکز و از فعالیت دندانپزشکان و جراحان و مطب‌هایی که پر ریسک هستند جلوگیری می‌شود.

تفاوت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با هوشمند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این طرح در ادامه مهار بهتر ویروس کرونا اجرا می‌شود، با بیان اینکه طرح فاصله‌گذاری هوشمند ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است، گفت: در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با همکاری اتاق اصناف و سازمان صمت، اصناف قم به واحدهایی که باید تعطیل شوند و یا باید فعالیت داشته باشند و فعالیت با محدودیت تقسیم می‌شدند ولی در فاصله‌گذاری هوشمند این اصناف به صنوف پرخطر، کم خطر و بی خطر تقسیم و فعالیت آن‌ها ساماندهی می‌شود.

محمود سیجانی افزود: در این طرح صنوف بی خطر شامل اصنافی است که نیازها و ارزاق مورد نیاز مردم را فراهم می‌کنند حتی می توانند با ساعات بیشتری فعالیت کنند و شامل فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، نانوایی‌ها و هم‌چنین میوه فروشان و قصابی‌ها است و فروشگاه‌های بزرگ باید پروتکل‌های بهداشتی و اصل فاصله‌گذاری را رعایت کرده و تنها مجاز به اجازه ورود ۲۰ مشتری را برای حفظ سلامت مردم را خواهند داشت.

به گفته وی، در زمینه واحدهای تولیدی هم با توجه به اینکه بر رونق و جهش تولید تأکید شده است این واحدها با نظارت بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط فعالیت می‌کنند و واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی نباید بیش از ۲۵ نفر باشند و در زمینه واحدها و مجتمع‌های تجاری که همچنان پر ریسک به شمار می‌روند، بر ادامه روند تعطیلی آن‌ها تأکید شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: صنوفی که مجاز به فعالیت و کم ریسک هستند شامل شیرینی فروشی، بستنی فروشی، آرایشی و بهداشتی و عطاری‌ها و هم‌چنین فروش خودرو و گل و گیاه باید ابتدا در سامانه سلامت ثبت نام کنند که به مدت یک هفته مشاغل مجوز دار فرصت دارند در این سامانه ثبت نام و با توجه به نوع کسب و کار آن‌ها دستورالعمل‌هایی به آن‌ها ابلاغ و آن‌ها باید تذکرات داده شده به آن‌ها را رعایت و به طور پلکانی فعالیت کنند.

فاصله‌گذاری هوشمند طرحی برای ورود پلکانی به شرایط عادی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ویروس کرونا درمانی ندارد و تنها راه مقابله با آن در خانه ماندن و کاهش اجتماعات است، گفت: ما توانستیم در مقابله با ویروس کووید ۱۹ قدم‌هایی را برداریم؛ اکنون حجم مراجعات به بیمارستان‌های ما کاهش یافته و قرار است با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند محدودیت‌ها به طور پلکانی برداشته شود و ورودی‌ها و خروجی‌های استان همچنان از سوی نیروی انتظامی ساماندهی و نظارت می‌شود.

محمدرضا قدیر با اشاره به پایش پرسنل در طرح هوشمند عنوان کرد: مرکز بهداشت از طریق کارشناسان بهداشت حرفه‌ای خود پرسنل ادارات و واحدهای تولیدی را کنترل کرده و لوازم حفاظت شخصی را از طریق سازمان صمت در اختیار پرسنل قرار می‌دهد و با بررسی‌ها اگر مشخص شد که فردی مشکوک به کرونا است باید به قرنطینه رفته و از محیط کاری جدا شود.

به گفته وی، در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی استان با همکاری سازمان صمت، دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد بحران و هم‌چنین کادر درمانی و مردم قدم‌های بزرگی را برداشتیم ولی هنوز ویروس کرونا به صورت کامل مهار نشده و در مرحله مدیریت هستیم که طرح هوشمند مکمل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است اگر فاصله‌ها را رعایت نکنیم با شیوع موج دوم بیماری روبرو خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: همچنان باید صنوفی که پر خطر هستند مانند مجتمع‌های بزرگ تجاری، پاساژها، بازار روزها تعطیل باشند اما فعالیت صنوفی که کم خطر هستند با رعایت موازین بهداشتی و تعهدات به طور پلکانی شروع خواهد و در زمینه فروشگاه‌های تأمین مواد غذایی در قم با ازدحام جمعیت روبرو هستیم که باید موازین بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی برای حفظ سلامت مردم رعایت شود.

آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند به معنای پایان کرونا نیست و مردم باید همچنان رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را مدنظر قرار داده و حتی الامکان از خانه هایشان خارج نشوند تا بتوانیم با همکاری یکدیگر از این بحران عبور کنیم.

کد خبر: ۱۳٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha