۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۷
ساز ناکوک بانک ها با آواز ازدواج جوانان

ساز ناکوک بانک ها با آواز ازدواج جوانان

عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراض بانک‌ها مبنی بر ناتوانی در پرداخت وام ازدواج نابجا است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی در مورد عدم توانایی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج گفت: با موافقت کمیسیون تلفیق، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۲۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله خواهد بود و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر سن ۲۵ سال و زوجهای زیر سن ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: اعتراض بانک‌ها مبنی بر ناتوانی در پرداخت وام ازدواج بهجا نیست. در نظر داشته باشیم فاصله بسیار عمیقی بین قرض الحسنه پرداختی بانک‌ها و منابع آنها وجود دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: پرداختی قرض الحسنه بانک‌ها با آمارها همخوانی ندارد، بانک‌ها موظف هستند براساس نظام بانکداری درصد مشخصی از سپرده‌های مردم را به صورت قرض الحسنه بپردازند، بر همین اساس باید با ارائه گزارشی میزان درصد پرداختی‌ها را مشخص کنند که متاسفانه امروز دست پیش مبنی بر ناتوانی در پرداخت وام ازدواج فردا را گرفته‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: بانک‌ها میزان قرض الحسنه پرداختی خود را با اعداد و ارقام به مردم ثابت کنند، اگر با اعداد و ارقام درستی جزییات منابع مالی بانک‌ها ارائه شود قطعا در مجلس و دولت فکر جدی برای منابع پرداخت وام ازدواج خواهیم داشت؛ متاسفانه نظام بانکداری در کشور ما، نظام درستی نیست و از وظایف اصلی خود دور شده است.

عنابستانی با انتقاد از عملکرد نادرست نظام بانکداری کشور گفت: در شرح وظایف اصلی نظام بانکداری اسلامی اینگونه آمده که بانک‌ها با جمع آوری سرمایه ریالی مردم و پرداخت تسهیلات با درصد معین شده مسیر درستی در خدمت رسانی به مردم را طی کنند. متاسفانه امروزه بانک‌ها با دریافت سرمایه مردم شروع به بنگاه‌داری می‌کنند، این ضربه سنگینی به سیستم اقتصادی و تولید کشور وارد کرده و از طرفی منابع پرداختی بانک‌ها محدود می‌شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بانک‌ها باید به وظایف اصلی خود یعنی پرداخت تسهیلات، به درستی عمل کنند اما در این راستا مسیر اشتباهی را طی می‌کنند. در واقع بانکی که سود بیشتری را پرداخت کند به عنوان بانک نمونه و شایسته شناخته می‌شود، خاندوزی وزیر اقتصاد باید نگاه سوددهی بیشتر به بانک‌ها را تغییر دهد، بانک برتر و نمونه، بانکی است که تسهیلات بیشتری به سپرده گذاران خود در زمینه وام و تسهیلات ازدواج، اشتغال، حمایت از تولیدات کشاورزی و... بپردازد.

وی در ادامه یادآور شد: بانک‌ها باید سپرده سرمایه گذاران خود را تبدیل به وام قرض الحسنه کرده و به صورت وام در اختیار متقاضیان قرار دهند، به اعتقاد بنده منابع مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج به واسطه بانک‌ها ممکن است، البته تاکنون بانک‌ها نسبت به این مهم به تعهدات خود به درستی عمل نکرده‌اند.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: پرداخت وام ازدواج غیر از قانون بودجه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم آورده شده است، در این قانون وظایف و تکالیفی را برای دستگاه‌ها مشخص کرده‌ایم، اگر هر یک از سازمان‌ها و نهادها نسبت به قوانین مشخص شده کوتاهی کنند باید به مجازات خود برسند، امیدواریم سیستم بانکی کشور به سمتی پیش نرود که مشمول مجازات شود.

کد خبر: ۱۳۵٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha