۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۰ هزار کردستانی در نوبت دریافت تسهیلات|بانک ها تسهیلات فرزندآوری و ازدواج پرداخت نمی کنند
بازار گزارش می دهد؛

۱۰ هزار کردستانی در نوبت دریافت تسهیلات|بانک ها تسهیلات فرزندآوری و ازدواج پرداخت نمی کنند

سنندج- علیرغم تاکیدات متعدد مسئولان کشوری و استانی در حال حاضر ۱۰ هزار متقاضی کردستانی در صف انتظار دریافت تسهیلات بانکی در دو بخش فرزندآوری و ازدواج هستند.

بازار؛ گروه استان ها: سهم کردستانی ها از منابع بانکی در کشور حداقلی است و در کنار این مهم، روند پرداخت تسهیلات به افراد متقاضی از سوی بانک های استان نیز به شدت کند شده و علیرغم وعده های متعدد، متاسفانه هم اکنون هزاران کردستانی در نوبت دریافت تسهیلات در دو بخش فرزندآوری و ازدواج هستند.

روند نامناسب رویه های اداری در کنار بهانه های بانک ها مبنی بر نبود اعتبار و همچنین مسئله تامین ضامن از جمله چالش های پیش روی پرداخت تسهیلات به افراد متقاضی در استان کردستان می باشد به گونه ای که آمارهای اعلام شده نشان می دهد که کردستان در ردیف استان های آخر کشور در حوزه پرداخت تسهیلات بانکی در تمامی بخش هاست.

در حالی سهم بانک های کردستان در زمینه تامین مالی حوزه سرمایه گذاری برای رونق تولید و ایجاد اشتغال حداقلی است که سیستم بانکی استان در زمینه پرداخت تسهیلات در زمینه های مسکن، ازدواج و فرزندآوری هم به شدت ناتوان بوده و این روند باعث اعتراض سازمان ها و نهادهای ناظر شده است.

در حالی شبکه بانکی استان کردستان در زمینه پرداخت تسهیلات در تمامی حوزه ها ناتوان است که بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده درآمد سرانه مردم این استان نیز حدود نیمی از میانگین کشوری است و این مهم باعث شده است تا مردم این استان برای تامین حداقل های زندگی خود با مشکلات متعددی مواجه شوند.

بی تفاوتی شبکه بانکی استان در خصوص پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج، وارد بخش مسکن نیز شده است و متاسفانه روند پرداخت تسهیلات بخش مسکن نیز در استان کردستان با چالش های جدی مواجه است و مصوبه های متعدد شورای مسکن استان و شورای هماهنگی بانک ها نیز دردی را درمان نکرده است و مردم همچنان چشم انتظار وعده های مدیران و مسئولان استانی و کشوری هستند.

مشارکت همه بانک های دولتی و خصوصی در پرداخت تسهیلات به مردم کردستان ضروری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در آخرین جلسه کمیسیون هماهنگی بانک های کردستان با بیان اینکه نمی پذیریم بانکی در استان رتبه دوم منابع اما یک هزار و ۲۰۰ پرونده تسهیلات پشت نوبتی داشته باشد، گفت: عدم همراهی بانک های خصوصی در استان به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست و مدیران بانکی باید در تمام جلسات حضور و متعهد به اجرای پرداخت تسهیلات باشند.

علی نوری اظهار کرد: پرداخت تسهیلات تکلیفی و ازدواج و فرزندآوری متقاضیان در کردستان یک امر است و باید تمام پرونده های در صف انتظار استان پرداخت شود.

۱۰ هزار کردستانی در نوبت دریافت تسهیلات|بانک ها تسهیلات فرزندآوری و ازدواج پرداخت نمی کنند

وی افزود: اگر بانک خصوصی وجود دارد که منابع داخل استان در اختیار دارد و حتی نمی تواند به آمار دسترسی داشته باشد، باید شعبه اش را جمع کند و از کردستان برود در غیر این صورت باید پاسخگو باشند همانطور که تا مشکلی پیش می آید سراغ ما می آیند.

کم کاری بانک های کردستان در راستای پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج قابل قبول نیست

بازرس کل کردستان نیز گفتگو با خبرنگار بازار و ضمن اشاره به لزوم نظارت بیشتر بر فعالیت بانک های استان، اظهار کرد: مدیران بانکی باید پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج را در استان در اولویت قرار دهند و هیچ گونه کم کاری در این زمینه قابل قبول نیست.

عیسی هواسی ضمن تاکید بر لزوم تسریع در راستای پرداخت تسهیلات به ویژه در سه بخش مسکن، ازدواج و فرزندآوری، بیان کرد: صرف تعیین شعبه پرونده های متقاضیان کفایت نمی کند، بلکه زمانی به درد می خورد که وام ها پرداخت شود.

وی درباره تامین ضامن برای پرداخت تسهیلات بانکی، گفت: قانونگذار تعیین تکلیف کرده که ابتدا خود متقاضی اعتبارسنجی شود در صورت شرایط خود فرد به عنوان ضامن و اگر اعتبار کفایت نکرد، یارانه و بستگان درجه یک مورد قبول و در غیر این صورت سپس با یک ضامن و سفته تسهیلات پرداخت شود.

وی تسریع در فرایند پرداختی ها را ضروری دانست و ادامه داد: بانک مسکن باید ۲۷۴ فقره پرونده تسهیلات فرزندآوری و ۳۶۲ فقره پرونده تسهیلات ازدواج را در استان پرداخت کند و این یک مصوبه است.

۱۰ هزار کردستانی در صف انتظار دریافت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج هستند

بازرس کل کردستان با بیان اینکه اگر بانکی خودسرانه سامانه تعیین تکلیف تسهیلات را ببندد و وام ها را پرداخت نکند این یک کار غیرقانونی است، یادآور شد: عملکرد بانک ها مورد ارزیابی قرار گرفته و مدیرانی که عملکرد قابل قبول داشته باشند، مورد تقدیر و با مابقی مدیران برخورد می شود.

هواسی با اشاره به آخرین آمار تسهیلات پرداختی از سوی بانک های استان کردستان، اظهار کرد: اکنون ۱۰ هزار متقاضی در استان در صف انتظار تسهیلات هستند که از این میزان ۴ هزار و ۴۰۰ نفر مربوط به فرزندآوری و ۵ هزار و ۶۰۰ نفر ازدواج است.

۱۰ هزار کردستانی در نوبت دریافت تسهیلات|بانک ها تسهیلات فرزندآوری و ازدواج پرداخت نمی کنند

هر چند که مسئولان طی چند سال اخیر وعده های مختلفی در راستای برخورد با کم کاری های بانک های استان در راستای پرداخت تسهیلات را مطرح کرده اند ولی علیرغم تمامی این وعده ها همچنان شبکه بانکی استان با مردم کردستانی مهربان نبوده و متاسفانه روند پرداخت تسهیلات با چالش های جدی مواجه است.

تسهیل در شرایط و قوانین موجود، الزام شبکه بانکی در راستای تسریع در پرداخت تسهیلات، اعمال نظارت های بهتری از سوی سازمان های مسئول از جمله مهمترین انتظارات مردم کردستانی است که به نظر می رسد باید این موارد مورد توجه قرار گرفته و در اولویت تصمیم گیری های مسئولان و مدیران ارشد استان قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۳٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
      0 0
      پارتی اشنا بازی شده بانکها فقط زیر میز رو میز کنار میز بغل میز از بی مدیریتی نظام اداری بانکی است فقط ...