۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
از توجه ویژه به جوانان در بودجه ۱۴۰۱ تا جلوگیری از گرانی کالاهای اساسی
در نشست خبری اعضای کمیسیون تلفیق تاکید شد

از توجه ویژه به جوانان در بودجه ۱۴۰۱ تا جلوگیری از گرانی کالاهای اساسی

اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از مصوبات کمیسیون تلفیق درباره تامین مسکن جوانان و توجه به معیشت مردم در سال آینده خبر دادند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر باقرزاده در نشست خبری امروز (دوشنبه ۲۵ بهمن ماه) ضمن تبریک ۱۳ رجب گفت: هر چند قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری حدود ۱۵ سال پیش تصویب شد، اما تاکنون به دلیل کسری بودجه و محدودیت منابع اجرایی نشده است که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با بکارگیری تمام توان خود حدود ۵ همت برای اجرای این قانون در پاسخ به مطالبات پرستاران در سال آتی پیش بینی کرده است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس یازدهم افزود: ایجاد صندوق بیماران صعب العلاج، سرطانی و نادر از دیگر مصوبات بسیار خوب کمیسیون تلفیق بود، براساس تصویب کمیسیون حدود ۲۵ همت منابع برای این صندوق پیش بینی شده که ۲۰ همت آن به صورت تسهیلات ۴ درصدی در اختیار این افراد قرار می گیرد، همچنین ۵ همت نیز به صورت بلاعوض به بیماران نیازمند و فاقد تمکن مالی پرداخت می شود.

وی با اشاره به ضرورت تاکید بر نسخه نویسی الکترونیکی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی مخالفت کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو، عدم وجود زیرساخت مناسب در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بود که این تجهیزات باید برای سال های آینده آماده شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ اضافه کرد: در راستای تحقق موضوع مذکور مقرر شد سامانه مشترکی ایجاد شود تا تمام وبگاه ها و سامانه های نظارتی مربوط به دارو به این سامانه وصل شوند، دولت مکلف است این سامانه را راه اندازی کند تا یارانه به دست مصرف کننده واقعی برسد و از قاچاق معکوس آن جلوگیری شود.

باقرزاده با بیان اینکه با مالیات بر سیگار منابع خوبی به دست آمد، تصریح کرد: هر چند با افزایش مالیات بر سیگار منابع مناسبی به دست آمد، اما هدف ما ایجاد درآمدزایی نبود، بلکه هدف کاهش مصرف دخانیات و سیگار در کشور بود.

وی با بیان اینکه تاسیس خانه های بهداشت در مناطق محروم یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق در راستای محرومیت زدایی بود، ادامه داد: همواره به دلیل ماندگار نبودن پزشکان در مناطق محروم، شاهد هجوم و مراجعه بیماران از مناطق محروم به تهران هستیم که برای رفع این مشکل مقرر شد پزشکان مناطق محروم از پرداخت مالیات معاف شوند.
نشست خبری حاجی بابایی و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران پارلمانی

در ادامه رحمت الله نوروزی نیز با تشکر از نگاه ویژه کمیسیون تلفیق به امنیت غذایی گفت: هرچند همه بر رانت زا و فسادزا بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید دارند، اما به دلیل فشار بر معیشت مردم، تورم و گرانی، کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی مخالفت کرد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس یازدهم افزود: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، قیمت گندم در سال آتی ۹۵۰۰ تومان تعیین شد که این موضوع می تواند به خودکفایی در تولید گندم کمک ویژه ای کند.

وی بیان کرد: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صندوق توسعه بخش کشاورزی، موضوع آبخیزداری، سازمان محیط زیست و توجه به تنش آبی، اشتغال روستایی و... توجه ویژه ای داشت.


براساس این گزارش مجتبی رضاخواه نیز در این نشست گفت: وام ازدواج در تبصره ۱۶ بودجه برای آقایان زیر ۲۵ سال و خانم های زیر ۲۳ سال مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و برای سایر افراد وام ازدواج مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان اینکه برای فرزند اول تا پنجم تا سال ۱۴۰۱ تسهیلات فرزندآوری پیش بینی شده، ادامه داد: این تسهیلات بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون و به صورت قرض الحسنه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای خانواده های دارای فرزند سوم و بیش از آن حدود ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای ودیعه مسکن، ساخت و اجاره پیش بینی شده است، اضافه کرد: همچنین در تبصره ۱۶ حدود ۱۸۰ همت برای وام اشتغال خرد در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به حمایت از تولید و اشتغال در تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۱ اضافه کرد: یک صندوق ملی و ۳۱ صندوق استانی پیش بینی شده و اعتباری بالغ بر ۱۲۰ همت برای این مهم در نظر گرفته شده است.

رضاخواه تصریح کرد: مبارزه با فساد یکی دیگر از موضوعات مهم تصویب شده در کمیسیون تلفیق است که در صورت تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان برای نخستین بار و پس از ۴ دهه و تاریکخانه هایی که تاکنون بررسی نشده اند، نورافکنی انداخته می شود که می توان این موضوع را قدم مهمی در راستای مبارزه با فساد دانست.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به توجه به اقتصاد دیجیتال در بودجه سال آینده اظهار داشت: مجلس یازدهم از بودجه سال گذشته توجه به این حوزه را آغاز کرد که این امر در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، از حمایت های ویژه ای برخوردار خواهند بود.

وی افزود: منابع حاصل از مالیات بر سیگار در حوزه جوانان هزینه خواهد شد، به طور مثال ۵ همت برای اتمام سالن های ورزشی در دست احداث در سال آینده از این محل پیش بینی شده است. یک هزار میلیارد تومان به معاونت علمی برای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان، یک هزار میلیارد تومان برای تامین خوابگاه دانشجویان به ویژه خوابگاه متأهلان و... هزینه خواهد شد. /

کد خبر: ۱۳۵٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha