۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
قصور شورای قیمت گذاری در پیشنهاد نرخ خرید تضمینی گندم| حداقل قیمت باید ۱۰هزار تومان تعیین شود
رئیس مجمع هماهنگی تشکلهای کشاورزی در گفتگو با بازار؛

قصور شورای قیمت گذاری در پیشنهاد نرخ خرید تضمینی گندم| حداقل قیمت باید ۱۰هزار تومان تعیین شود

اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکلهای کشاورزی کشور ضمن تاکید بر کوتاهی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در تعیین قیمت گندم، می گوید: حداقل قیمت گندم باید ۱۰ هزار تومان تعیین شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: گندم از جمله محصولات استراتژیکی است که ارتباط مستقیمی با تامین امنیت غذایی کشور دارد. به همین دلیل همه ساله یک نرخ خرید تضمینی از سوی دولت برای آن تعیین می شود تا به این ترتیب تضمینی برای تحویل گندم به سیلوهای دولت باشد. با این وجود سال گذشته قیمت تعیین شده برای خرید گندم به قدری نامتناسب با هزینه های تولید این محصول بود که گندمکاران در سال جاری تنها ۵ میلیون تن گندم تحویل دولت دادند و در ادامه دولت اقدامات لازم برای واردات ۸ میلیون تن گندم از کشورهای دیگر را انجام داد تا گندم مورد نیاز کشور را که در مجموع حدود یازده و نیم میلیون تن است را تامین کند.

برای سال ۱۴۰۱ نیز نرخ خرید تضمینی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد شده است با این وجود شنیده ها حاکی است مخالفت هایی با این نرخ صورت گرفته است. این در حالی است که پیش از این شورای قیمت گذاری نرخ ۷هزار و ۵۰۰ تومان را پیشنهاد داده بود اما به گفته علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور، اگر این نرخ رای بیاورد شورای قیمت گذاری نیز از آن حمایت خواهد کرد.

حتی قیمت ۹۵۰۰ تومان هم متناسب با هزینه های تولید گندم نیست و نهایتا به اصطلاح کف قیمت باید روی ۱۰ هزار تومان گذاشته شود

با قیمت ۷۵۰۰ تومان سال بعد گندمکاران حتی یک تن گندم به دولت تحویل نمی دهند| حداقل نرخ باید ۱۰ هزار تومان باشد
با این وجود بسیاری از فعالان بخش معتقدند حتی نرخ ۹هزار و ۵۰۰ تومان هم متناسب با هزینه های تولید نیست و اگر این قیمت تغییر نکند قطعا تبعاتی در پی خواهد داشت.

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی کشور در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید الان مهمترین مساله ای که ما داریم وضعیت بلاتکلیفی قیمت گندم است که باید هر چه سریعتر مشخص شود.

اسدی می افزاید: ما معتقدیم که شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کوتاهی کرده است و قیمت بسیار پایینی (۷ هزار و ۵۰۰ تومان) را پیشنهاد و مصوب کرده است و این قیمت به معنای ایجاد یک فاجعه در بخش کشاورزی و کشور است.

او خاطر نشان می کند: با این قیمت سال آینده کشاورزان حتی یک تُن گندم به دولت نخواهند فروخت چون این قیمت در سال آینده حتی قیمت کاه هم نخواهد بود چه برسد به اینکه قیمت محصول استراتژیکی مانند گندم باشد.

اسدی با اشاره به اینکه مجلس انقلابی اقدام به تعیین قیمت ۹هزار و ۵۰۰ تومان کرده که باز هم با مخالفت هایی مواجه شده است، می افزاید: این در حالی است که ما معتقدیم حتی قیمت ۹۵۰۰ تومان هم متناسب با هزینه های تولید این محصول نیست و نهایتا به اصطلاح کف قیمت باید روی ۱۰ هزار تومان گذاشته شود.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی کشور می گوید: منافع ملی کشور ایجاب می کند که قیمت حداقل ۱۰ هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی گندم تعیین گردد در غیر اینصورت میلیون ها تن گندم باید از خارج از کشور وارد کنیم و گندم های تولید داخل نیز صرف خوراک دام و سایر مسائل می شود.

درصورت تعیین قیمت پایین قطعا گندم کشور راهی صنعت دام و طیور می شود و مجبور می شویم گندم غیراستاندارد خارجی وارد کنیم

منافع ملی ایجاب می کند قیمت گندم منطقی تعیین شود
اسدی با بیان اینکه تعلل دولت در این زمینه به هیچ وجه قابل قبول نیست، می افزاید: شورای قیمت گذاری قطعا کوتاهی و قصور کرده است. به عبارت دیگر نمایندگان کشاورزان به وظیفه خود عمل نکرده اند و تحت تاثیر دولت قرار گرفته و یک قیمت مضحک را اعلام کرده اند.

اسدی قیمت ۷۵۰۰ تومان برای گندم را قیمتی بر خلاف منافع ملی کشور می داند و می گوید: قطعا با توجه به وابستگی که امنیت ملی و امنیت غذایی به یکدیگر دارند آن هم در شرایطی که تحت تحریم های شدید بین المللی هستیم، از شورای قیمت گذاری تقاضا داریم در اولین جلسه خود تغییر قیمت را اعلام کنند.

او می گوید: اینکه دولت منابعی دارد یا ندارد بحث دیگری است و حوزه اختیارات ما صحبت در این خصوص نیست اما با روند تورمی که شاهد هستیم در کشور جاری است، آنچه مشخص است این امر است که قیمت گندم باید اصلاح شود.

اسدی می افزاید: کشور نیاز به گندم دارد و با این قیمت گندم های تولیدی ما راهی آغل های گوسفند و دام و طیور خواهد شد و به مصرف نان مردم نخواهد رسید. از آن طرف مجبور خواهیم شد گندم های غیر استاندارد خارجی را با دلار وارد کنیم.

کد خبر: ۱۳۵٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فریبرزکامیاب US ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 1
      بایدکیلو ۱۵۰۰۰ هزار باشه نه مفت
    • ممد IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      1 0
      قیمت ۱۵هزار تومن را من پیشنهاد میکنم
    • حسن توفیق IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 0
      بقران نمیصرفه
    • موری IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 0
      قطعا همین جوری هست که گفتن . قیمت باید بالای ۱۰ هزار تومان بشه چون واقعا با هزینه ها نمیخونه. الان مطمعنن قیمت گندم وارداتی خیلی بیشتر از خرید گندم داخلی هست فقط نمیدونم چرا در باره افزایش قیمت گندم پا فشاری میکنن؟
    • عبدالواحد مامندی DE ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      سلام چرا مخالفت میکنند پس چرا یک تراکتور از 300میلون به 600میلون رسیده کسی صداش در نمیاد الان ده هزار تومان یک پوفک هم نمیکنه
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      باید حداقل ۱۲هزار تومان بشه ، که کشاورز گندم رو تحویل سیلو بده
    • حسین امیرزاده RU ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      بااین وجود هیچ گندمی به سیلو ها تحویل نمی‌دهند گندم به خوراک دام تبدیل می‌شود الان جو ۱۲۰۰۰ تومانه
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      آقایان مجلس انقلابی قیمت یه کیلو برنج صد هزار تومانی آخه چرا شما دارید روی ده هزار بحث میکنید یه چیپس ده هزاره آخه یه کم خدارو در نظر بگیرید
    • خ IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 0
      با سلام پراید هر ماه گرون می شه تراکتور هر ماه گرون تر می شود کود گرون تر میشه اما گندم نه
    • لقمان IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      0 0
      ب پیر ب پیغمبر با پانزده هزارتومان هم خرجی ک کشاورز بدبخت میکنه بازم ضرر میکنه خدا را در نظر بگیرد
    • مهدی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      ۵۰ درصد درامد گندم برای هزینه هاست