۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
آیا باز هم قیمت هر اونس طلا به ۲۰۰۰ دلار می رسد؟
تحلیل بازار جهانی طلا؛

آیا باز هم قیمت هر اونس طلا به ۲۰۰۰ دلار می رسد؟

بازار طلا در ماه های اخیر با افزایش قیمت همراه بود و پیش بینی می شود این روند افزایشی قیمت ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها افزایش قیمت طلا در بازار جهانی یکی از مهمترین خبرهایی است که پیگیری می شود. سوال این است که دلیل افزایش قیمت چیست و چرا پیش بینی ها از دوهزار دلاری شدن قیمت هر اونس طلا در آینده نزدیک حکایت دارد؟

طبق گزارش منتشر شده توسط فارکس دیلی درهفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از مرز ۱۸۶۰ دلار گذشته. با وجود اینکه این رشد قیمت موقتی بود و در فاصله زمانی کوتاهی دوباره قیمت کاهش پیدا کرد ولی باعث شد تا پیش بینی ها در مورد این بازار سمت و سوی تازه ای به خود بگیرد. حال سوال این است که آیا باید منتظر رسیدن قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به مرز ۲۰۰۰ دلار باشیم یا خیر؟

مطالعات نشان می دهد در صورتیکه درگیری های بین روسیه و اوکراین بالا بگیرد، همه گیری با سویه اومیکرون به یک مشکل جدی برای اقتصاد دنیا تبدیل شود یا مسیر بازسازی اقتصادی دنیا به دلایل مختلف با چالش روبرو شود، در این صورت احتمال افزایش قیمت طلا در بازار جهانی وجود دارد و حتی گذر از مرز ۲۰۰۰ دلار هم دور از انتظار نیست.

اما مسیر افزایش قیمت طلا از ابتدای سال جاری سرعت گرفته بود. طبق گزارشهای ارایه شده توسط بانک جهانی افزایش ابتلا به کرونا با سویه اومیکرون باعث شد تا قیمت کالاهای اساسی در دنیا تغییر کند.

طبق این گزارش در اولین ماه سال ۲۰۲۲ قیمت طلا در بازار جهانی رشد کرد و سرعت افزایش قیمت آن در مقایسه با ماه های قبل بالاتر بود. این رشد قیمت نشان از نگرانی در مورد وضعیت اقتصادی داشت.

آمارها نشان می دهد در این ماه متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به ۱۸۱۶ دلار رسید که ۲۶ دلار نسبت به ماه قبل بالاتر بود. بانک جهانی قیمت هر اونس طلا در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ را برابر با ۱۷۹۰ دلار اعلام کرد و نوشت: «در نوامبر سال ۲۰۲۱ قیمت هر اونس طلا در بازار برابر با ۱۸۲۲ دلار بود ولی در اخرین ماه سال به ۱۷۹۰ دلار رسید. امید به احیای اقتصاد و بازگشت در مسیر رشد اقتصادی باعث شد تا قیمت طلا در بازار کاهش یابد. اما این روند موقتی بود و بالاگرفتن ابتلا به کرونا با سویه اومیکرون باعث شد تا قیمت طلا بازهم رشد کند.»

آمارهای ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی برابر با ۱۳۹۲ دلار بود و در سال ۲۰۲۰ به مرز ۱۷۷۰ دلار رسید. این روند افزایشی در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا کرد تا اینکه به مرز ۱۸۰۰ دلار رسید. بانک جهانی پیش بینی کرده است در صورتیکه دنیا بتواند از بحران های ناشی از کرونا عبور کند و رشد اقتصادی را تجربه کند، قیمت طلا بازهم کاهش یابد و به مرز ۱۵۰۰ دلار تا انتهای امسال برسد.

بررسی ها نشان می دهد در ژانویه سال ۲۰۲۲ قیمت هر اونس پلاتین در بازار جهانی به ۹۹۴ دلار رسید که نسبت به ماه قبل از ۵۰ دلار رشد کرد. در اولین ماه امسال قیمت هر اونس طلا به مرز ۲۳.۲ دلار رسید که نسبت به آخرین ماه سال ۲۰۲۱ با افزایش همراه بود.

گزارشهای ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد قیمت طلا وابسته به اوضاع اقتصادی دنیا در پسا کرونا است و اگر جهان بتواند از روزهای سخت کرونایی با موفقیت و آسیب اقتصادی کم عبور کند، روند کاهش قیمت طلا در بازار جهانی کاهش پیدا خواهد کرد. در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا از مرز ۱۸۶۰ دلار گذشت که بالاترین قیمت طی ۴ ماه اخیر بوده است و پیش بینی ها از احتمال تداوم مسیر افزایشی قیمت حکایت دارد.

کد خبر: ۱۳۵٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha