۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
هزینه های ساخت هر متر مسکن اعلام شد| نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۱

هزینه های ساخت هر متر مسکن اعلام شد| نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۱

سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هزینه ساخت هر متر مربع مسکن را در حالی اعلام کرد که قیمت ها بالا گرفته شده تا هزینه های نظارت و اجرا برای سال آینده بالا گرفته شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نرخ ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در حالی اعلام کرده است که بر اساس آن احداث ساختمان های یک طبقه و دو طبقه ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان و ۳ تا ۵ طبقه با قیمت متری ۷.۱ میلیون تومان محاسبه می شود.

برخی از فعالان عرصه ساخت و ساز با اشاره به اینکه باید دید که این قیمت ها تا چه حد به واقعیت نزدیک است می گویند: به نظر می رسد که بالا گرفتن قیمت ها برای بالا بردن هزینه های اجرا و نظارت مهندسان در سال ۱۴۰۱ باشد. ضد یخ بتن

امیر مرتضوی انبوه سازی که جزء سازنده های رتبه دو است به خبرنگار بازار گفت: به نظر می رسد قیمت ها تا حدودی بالا باشد. هر چند معتقد هستیم که برای ساخت مسکن نمی توان قیمت مشخص و ثابتی تعیین و اعلام کرد.

او ادامه داد: وقتی شهرداریها هزینه های صدور پروانه های ساختمانی را افزایش می دهند باید هم انتظار داشت که قیمت ساخت بالا برود. هر چند شاید این قیمت هایی که سازمان نظام مهندسی اعلام کرده است در برخی مراکز استان ها بسیار بالاتر و بیشتر از این اعداد باشد.

هزینه های ساخت هر متر مسکن اعلام شد| نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۱

احمد خرم:قیمت های ساخت واقعی و در راستای آیین نامه ۲۸۰۰ است
احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در حالی قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را ۱۸ بهمن ماه اعلام کرده است که در توضیحات خود معتقد است قیمت های جدید و برآورد هزینه ساخت و سازها به دقت انجام شده و قیمت‌های داده شده واقعی هستند.

وی افزود: ما نیز در ساختمان‌سازی دو نوع برآورد قیمت داریم؛ یک برآورد فهرست بهایی و یک برآورد تابلوی سمت داریم، که در این تابلو قیمت مصالح به‌طور دقیق ثبت شده و ما بر اساس آن برآورد هزینه را انجام می‌دهیم و قیمت‌های داده شده واقعی هستند.

خرم در پاسخ به نحوۀ محاسبۀ قیمت‌های اعلام شده بیان کرد: ما ساختمان‌های ۱ و ۲ طبقه را ۶ میلیون و ۸۰۰ تا ۹۰۰ و تا ۵ طبقه را ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد کردیم. همین‌طور تا ۱۵ طبقه و بالاتر از آن هم ادامه دارد.

وی در پاسخ به اینکه این ساختمان‌ها با چه کیفیتی ساخته شده‌اند و آیا درجۀ کیفی ساختمان‌ها متناسب با قیمت اعلام شده است، گفت: این ساختمان‌ها به لحاظ استحکام و استفاده از لوازمی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای کیفیت درجه یک هستند و آیین‌نامۀ ۲۸۰۰ ورژن ۴ باید در مورد آن‌ها رعایت شود؛ یعنی در برابر زلزله باید کاملأ مقاوم باشند و ایمنی آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. سال‌ها آئین‌نامه ۲۸۰۰ ورژن ۱ ملاک عمل بود؛ اما در حال حاضر ورژن ۴ رعایت می‌شود.

حال با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان در جایگاه اعلام هزینه های ساخت هر متر مربع مسکن هست یا نه باید گفت که این سازمان به گفته دبیر کانون انبوه سازان در این جایگاه می تواند باشد و اعلام این هزینه ها برگرفته از قیمت نهاده های تولید، پروانه های ساختمانی و نرخ تورم است.

هزینه های ساخت هر متر مسکن اعلام شد| نظام مهندسی به دنبال افزایش هزینه های نظارت و اجرا در سال ۱۴۰۱

قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع مسکن که از سوی احمد خرّم رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اعلام و ابلاغ شده است به شرح زیر است:

ساختمان‌های یک و دو طبقه متری ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان

ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه متری ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان

ساختمان ۶ و ۷ طبقه متری ۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان

ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه متری ۹ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان

ساختمان‌های ۱۱ و ۱۲ طبقه متری ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان

ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه متری ۱۰ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان

ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا متری ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار تومان

کد خبر: ۱۳۵٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha