۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
تسهیل تبادلات تجاری در پساکرونا؛ فرصت دستیابی به بازارهای جدید| افزایش تقاضا برای مواد غذایی
در بررسی اقتصاد کشاورزی ایران در پساکرونا مطرح شد؛

تسهیل تبادلات تجاری در پساکرونا؛ فرصت دستیابی به بازارهای جدید| افزایش تقاضا برای مواد غذایی

در حالیکه خبرهایی مبنی بر گذر جهان از بحران کرونا به گوش می رسد، کارشناسان کشاورزی معتقدند: تسهیل تبادلات تجاری اصلی ترین اثر این اتفاق است که می تواند فرصتی برای دست آوردن بازارهای جدید صادراتی باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: شیوع کرونا در سراسر دنیا بیش از دو سال است که بر اقتصاد جهان سایه افکنده است و در این بین صنعت کشاورزی جهان نیز از تاثیرات منفی آن در امان نماند. با این وجود با شیوع سویه ضعیف تر کرونا طی ماه اخیر برخی منابع علمی مدعی شده اند که این سویه ضعیف می تواند مانند واکسن عمل کند و با همه گیری هایی که ایجاد می کنند سطح ایمنی را در برابر سویه های دیگر بالا ببرد و به این ترتیب می توان این چشم انداز را داشت که این بیماری به زودی محدودتر گردد. از سوی دیگر بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده سازمان تنظیم مقررات محصولات بهداشتی چین، قرص ضد کرونای پاکسلووید را برای درمان بزرگسالانی که مبتلا به کووید-۱۹ در سطح خفیف تا متوسط هستند و یا بیمارانی که خطر پیشرفت به یک بیماری شدیدتر برای آنها وجود دارد، را تایید کرده است.

کارشناسان جهانی معتقدند: با حذف بیماری های همه گیر اقتصاد جهان غالبا شاهد تحولات چشمگیری خواهد بود و قطعا کشورهای مختلف راهکارهای بسیاری را برای بهره گیری از فرصتی که ایجاد می شود به کار خواهند بست. حال باید دید دولتمردان کشور برای دوران پساکرونا چه تمهیداتی خواهند اندیشید. یکی از بخش هایی که از شیوع کرونا آسیب دیده است بخش کشاورزی است که پس از حذف کرونا باید دید فعالان این بخش که غالبا بخش خصوصی و تا حدودی نیز بخش دولتی هستند چه برنامه ای برای بهره مندی از فرصت ها و شکوفایی صنعت خواهند داشت.

اولین اثر مثبت حذف کرونا تسهیل تبادلات تجاری جهانی است و قطعا اقتصاد جهانی حرکت رو به جلویی را تجربه خواهد کرد و بخش کشاورزی نیز از این امر مستثنی نیست

تسهیل تبادلات تجاری در پساکرونا| حذف کرونا فرصتی برای به دست آوردن بازارهای جدید جهانی برای بخش کشاورزی کشور خواهد بود
علیرضا الوندی رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد «هکا» در خصوص اقتصاد کشاورزی در دوران پسا کرونا به خبرنگار بازار می گوید: بیشترین تاثیری که می تواند در بخش کشاورزی بگذارد این است که بعد از حذف بیماری های همه گیری مثل کرونا تبادلات تجاری ساده تر می شود.

الوندی می افزاید: در واقع با حذف کرونا قطعا رفت و آمد تجار و همچنین بحث تبادلات تجاری که باید نمونه هایی ارسال و یا دریافت شود و افراد و گروه های تجاری باید کارهای تجاری را انجام بدهند تسهیل می شود.

او ادامه می دهد: به نظر بنده با حذف بیماری کرونا به طور کلی اقتصاد جهانی حرکت روبه جلویی را تجربه خواهد کرد و بخش کشاورزی نیز از این امر مستثنی نیست.

الوندی می گوید: قطعا می توانیم از این موقعیتی که ایجاد می شود در زمینه به دست آوردن بازارهای جدید در همسایگان که جزو سیاست های دولت جدید است بهترین استفاده را ببریم.

در دوران پساکرونا اولویت صنعت کشاورزی باید تولید محصولات سالم و با کیفیت و همچنین عرضه محصولات با استانداردهایی که مورد قبول بازارهای جهانی است باشد

تولید محصولات کشاورزی سالم و عرضه با استانداردهای مورد قبول بازارهای جهانی؛ اولویت بخش کشاورزی در دوران پساکرونا
الوندی خاطر نشان می کند: کلیت قضیه این است که با حذف رفت و آمدهای تجاری در بخش کشاورزی که به دلیل وقوع کرونا رخ داد، به کل بخش کشاورزی صدمه خورد و قطعا با عادی شدن تبادلات تجاری و رفت و آمد بازرگانان و تجار به کشورهای مبدا و مقصد صادرات و واردات، شاهد تحول چشمگیری در بخش کشاورزی سراسر دنیا خواهیم بود.

او در پاسخ به این سوال که در پساکرونا اولویت بخش دولتی و بخش خصوصی صنعت کشاورزی چه مواردی باید باشد، می گوید: قطعا آنچه که مد نظر همه مسئولین و فعالان صنعت باید باشد تولید محصولات سالم و با کیفیت و همچنین عرضه محصولات با استانداردهایی که مورد قبول بازارهای جهانی باشد، یکی از مهمترین اولویت هایی است که باید در نظر گرفت.

الوندی ادامه می دهد: در حقیقت این امر در راستای این باید صورت بگیرد که شاهد ایجاد مشکل برای محصولات صادراتی که از کشور خارج می شود نباشیم و اعتماد جهانی را برای خرید محصول کشاورزی ایرانی بتوانیم کسب کنیم.

بخش کشاورزی به دلیل عدم دسترسی به امکانات از شیوع کرونا آسیب های زیادی متحمل شده است
عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: بزرگترین آسیب هایی که به بخش کشاورزی در پی شیوع همه گیری کرونا وارد شد عمدتا به دلیل ضعیف بودن بخش کشاورزی از نظر اقتصادی و همچنین عدم وجود امکانات مورد نیاز بود.

بیابانی می افزاید: در واقع شاهد هستیم که عدم دسترسی به نیروی کارگر و همچنین دسترسی نداشتن به موارد بهداشتی موجب شد آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد شود و امروز مشاهده می کنیم حتی برای عرضه محصولات کشاورزی که به وفور در داخل کشور وجود دارد چه از نظر حمل و نقل و چه از نظر دسترسی به توانمندی هایی که موجود است، با مشکل مواجه هستیم و تولیدکنندگان نمی توانند محصولات را به درستی به بازار عرضه کنند.

وزارتخانه و بخش دولتی باید توانمندی های بخش خصوصی را جدی بگیرد و به اتحادیه ها و تعاونی ها اختیارات کامل بدهد، نه اینکه کلیه اختیارات را در یک سازمانی متمرکز کند که خود مانعی برای عرضه محصولات شود

وزارت جهاد کشاورزی باید به اتحادیه ها و تعاونی های بخش کشاورزی اختیارات کامل بدهد
او خاطر نشان می کند: همانطور که می دانید ۹۰ درصد کار در صنعت کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می شود و ۱۰ درصد مابقی شامل حمایت هایی است که دولت باید از بخش کشاورزی داشته باشد، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر باید هماهنگی هایی برای رونق یافتن بازار انجام دهد.

بیابانی ادامه می دهد: از سوی دیگر وزارتخانه و بخش دولتی باید توانمندی های بخش خصوصی را نادیده نگیرند و به اتحادیه ها و تعاونی هایی که ایجاد شده اختیارات کامل بدهد. نه اینکه کلیه اختیارات را در یک سازمانی متمرکز کند که آن سازمان در حالی که باید به عنوان تسهیلگر عمل کند مانعی برای عرضه محصولات شود.

او ادامه می دهد: چه در زمان کرونا و چه در پسا کرونا فرقی نمی کند وقتی تعاونی تشکیل می شود به این معنا است که جمعی از تولیدکنندگان کنار هم جمع شده اند و با گذاشتن سهم تعاونی تشکیل داده اند. بنابراین این تعاونی بایستی به قدری قدرت داشته باشد که محصولات خود را در چارچوب نظارت بهداشتی و چارپوب نظارت تولیدی طوری تولید کند که بتواند محصول سالم را برای مصرف عرضه نماید.

در اقتصاد پساکرونا همگام با شکوفایی که در تمامی بخش ها به وجود می آید میزان تقاضا برای مواد غذایی هم قطعا افزایش پیدا می کند

تقاضا برای مواد غذایی در پساکرونا بالا می رود و نیاز به افزایش تولید خواهیم داشت
مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی کشور نیز در خصوص مهمترین تحولات بخش کشاورزی در دوران پساکرونا به خبرنگار بازار می گوید: مهمترین مساله این است که در اقتصاد پساکرونا همگام با شکوفایی که در تمامی بخش ها به وجود می آید میزان تقاضا برای مواد غذایی هم قطعا افزایش پیدا می کند و نیاز به تولید مواد غذایی بیشتر می شود.

کد خبر: ۱۳۵٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha