۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۲
دخالت دولت‌ها؛ عامل بی‌کیفیتی تولیدات داخلی و کاهش صادرات
عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

دخالت دولت‌ها؛ عامل بی‌کیفیتی تولیدات داخلی و کاهش صادرات

روغنی، عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر دولت، مجلس و قوه قضاییه با همراهی تولیدکنندگان در کنار یکدیگر قرار گیرند و به شکل جزیره‌ای عمل نشود مشکلات تولید و صادرات حل خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، ابوالفضل روغنی عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان وظایف بسیار زیادی برای آنها و مقامات کشور در مورد دو صنعت خودروسازی و لوازم خانگی تعیین کردند، گفت: با توجه به این که کشور در تحریم است، نوسانات نرخ ارز و قوانین کشوری جایی برای رقابت بین تولیدکنندگان نمی‌گذارد و این عوامل باعث می‌شود به کیفیت محصول توجه دقیق صورت نگیرد.

روغنی افزود: مردم کشور شایسته این هستند که بهترین‌ها را در اختیار داشته باشند. بنابراین اگر جهش ارزی، تولید مناسب، بسته بندی و قیمت تمام شده مناسب و شرایط پس از فروش مناسب وجود نداشته باشد مسائل و مشکلات پیش روی اقتصاد کشور در بخش تولید باقی خواهد ماند.

وی گفت: متاسفانه مدت زیادی است که بنگاه‌ها از آموزش فاصله گرفته‌اند و در میدان مسابقه‌ای هم قرار نگرفته‌ایم تا فضا رقابتی شود. و یک پرسش جدی رو به روی ماست «اگر تمام مرزهای کشور برای صادرات و واردات باز شوند آیا ما آمادگی لازم را داریم»؟

روغنی تاکید کرد: با توجه به آشنایی خوب کشور با بازار ۴۰۰ میلیونی همسایگان، باید با عرضه تولیدات مرغوب در بازار کشورهایی مثل افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و سایر کشورها از ظرفیت بازار داخل برای فروش صادراتی بهره برد. البته تصمیمات، سیاست‌ها و قوانین هم در این حوزه نقش مهمی دارد و به همین دلیل بسیاری از بازارها از دست رفته‌اند.

عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید با تفکر صادرات محور تولید کرد زیرا صادرات راه نجات اقتصاد کشور است. ارزآوری و رقابت شاه بیت تامین امنیت و رفاه اجتماعی برای کشور است که موفقیت در این راه به تصمیمات دولت، مجلس و توان داخلی وابسته است.

روغنی گفت: اگر دولت، مجلس و قوه قضاییه با همراهی تولیدکنندگان در کنار یکدیگر قرار گیرند و به شکل جزیره‌ای عمل نکنند مشکلات این بخش حل خواهد شد. متاسفانه نبود توان و مدیریت جامع و دخالت‌های دولت باعث شده نتوانیم حرفی در کیفیت و صادرات در عرصه بین المللی داشته باشیم. البته ما به شکل سنتی صادرات نفت، پتروشیمی، قالی و زعفران را انجام می‌دهیم اما در سایر موارد عملکرد مناسبی دیده نمی‌شود.

کد خبر: ۱۳۵٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha