۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵
مدت زمان پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد ظرفیت تا آخر بهمن| ماجرای افزایش ۳۰۰ هزار تومانی بلیط هواپیما چیست؟
«بازار» گزارش می دهد

مدت زمان پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد ظرفیت تا آخر بهمن| ماجرای افزایش ۳۰۰ هزار تومانی بلیط هواپیما چیست؟

در حالیکه ستاد کرونا ظرفیت پذیرش مسافر در پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد را به ایرلاین ها ابلاغ کرده است اما پیش فروش بلیط ها مانعی برای ادامه این ابلاغیه شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته در حالی پروتکل های جدید بهداشتی را برای انجام سفرهای هوایی داخلی و خارجی ابلاغ کرد که به گفته ایرلاین‌ها این بخشنامه در شرایطی ابلاغ شده که بلیط ها پیش فروش شده است.

مدت زمان پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد ظرفیت تا آخر بهمن| ماجرای افزایش ۳۰۰ هزار تومانی بلیط هواپیما چیست؟

در همین شرایط بود که سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد تمام شرکتهای هواپیمایی باید این بخشنامه را اجرایی و به آن احترام بگذارند. هنوز مُهر این ابلاغیه خشک نشده بود که به گفته یکی از نمایندگان مجلس شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیط ها را افزایش داده اند به نحوی که طی هفته های اخیر ایرلاین ها حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان بر قیمت بلیط ها اضافه کرده اند.

حال اگر چه کاهش ظرفیت پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد مدت زمان اجرای آن تا دو هفته آینده خواهد بود و ایرلاین ها موطف هستند به این بخشنامه تن دهند اما خبرها حاکی از این است که برخی ایرلاین ها همچنان با طرفیت کامل پروازها را انجام می دهند.

دو روز پیش برخی از مدیران آژانس های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه آبان سال گذشته نیز ظرفیت پروازهای داخلی به ۶۰ درصد کاهش یافت، اما از یک ماه قبل به ایرلاین‌ها اعلام شده بود گفتند که اعلام یکباره آن هم نزدیک سال جدید که شرکت های هواپیمایی به دلیل افزایش سفرها روی فروش بلیط حساب ویژه ای باز کرده اند مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

اما ظاهرا قبل از اینکه این بخشنامه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شود قیمت بلیط هواپیما از سوی برخی ایرلاین ها برای برخی مسیرها افزایش یافته است.

مدت زمان پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد ظرفیت تا آخر بهمن| ماجرای افزایش ۳۰۰ هزار تومانی بلیط هواپیما چیست؟

طی هفته های اخیر حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت برای بلیط هواپیما را شاهد هستیم

اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی هفته های اخیر حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت برای بلیط هواپیما را شاهد هستیم به خبرنگار «بازار» گفت: متاسفانه هر بار که به نوعی سکوت خبری می شود ایرلاین ها اقدام به افزایش قیمت بلیط هواپیما می کنند و هر بار هم که کمیسیون عمران مجلس این موضوع را به وزیر راه و شهرسازی منتقل می کند با پاسخ برخورد اسرع با شرکتهای هواپیمایی مواجه می شود. اما بعد از مدتی دوباره فراموش می کنیم که مقامات مسئول چه گفته اند.

کمیسیون عمران مجلس برای بلیط قطار و اتوبوس نیز واکنش نشان می دهد اما متاسفانه هر چند هفته یک بار می بینیم که به هر دلیلی قیمت بلیط هواپیما افزایش می یابد

وی در واکنش به این سوال که ظاهرا نماینده ها به دلیل استفاده از هواپیما در جریان رشد قیمت بلیط هواپیما قرار می گیرند و به همین دلیل است که مدام آنرا بررسی و پیگیری می کنند اظهار داشت: کمیسیون عمران مجلس برای بلیط قطار و اتوبوس نیز واکنش نشان می دهد اما متاسفانه هر چند هفته یک بار می بینیم که به هر دلیلی قیمت بلیط هواپیما افزایش می یابد. ما بزودی برای ساماندهی قیمت ها با وزیر راه و شهرسازی جلسه ای برگزار خواهیم کرد.

مدت زمان پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد ظرفیت تا آخر بهمن| ماجرای افزایش ۳۰۰ هزار تومانی بلیط هواپیما چیست؟

اما میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که هنوز هم برخی پروازها علیرغم ابلاغ ستاد ملی کرونا با ظرفیت کامل انجام می شود و برخی ایرلاین ها با این عنوان که ما پیش فروش کرده ایم و نمی توانیم با ظرفیت ۶۰ درصد پرواز را انجام دهیم ؟ گفت: بخشنامه پروازهای داخلی با ظرفیت ۶۰ درصد توسط ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده است و مهلتی که برای اجرای این بخشنامه تعیین شده است دو هفته است. اما اگر وضعیت به حالت عادی برگردد و بخشنامه تمدید نشود، ایرلاین ها می توانند بعد از این تاریخ که اواخر بهمن ماه خواهد بود پروازها به حالت عادی با ظرفیت کامل باز خواهد گشت.

وی با اشاره به اینکه نرخ بلیط پروازهای داخلی تمام ایرلاین ها در محدوده نرخ تعیین شده بوده افزود: به هر حال برخی از مسافران هوایی به دلیل کمبود ناوگان هوایی و برای اینکه به ازدحام جابجایی به خصوص در اواخر سال برخورد نکنند و دچار مشکل نشوند بلیط های خود را زودتر خریداری می کنند. پس نمی توان به برخی از ایرلاین ها و پروازها گفت که اگر ۱۰۰ مسافر هستید با ۴۰ مسافر پرواز کنید. اما به هر حال طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تمام پروتکل های بهداشتی و پذیرش مسافر با ۶۰ درصد ظرفیت انجام و اجرایی شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: آرزوی ما این است که وضعیت بهتر شود و پذیرش مسافر با ظرفیت کامل صورت گیرد. به همین دلیل بخشنامه اخیر ابلاغی دو هفته زمان دارد و امید است با ریشه کن شدن این بیماری وضعیت پروازها بهتر و بهتر شود.

رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از تخلف ایرلاین ها به دست سازمان هواپیمایی رسیده است؟ گفت: سازمان هواپیمایی کشوری سامانه ای راه اندازی کرده است که مسافران می توانند تخلفات ایرلاین ها و آژانس ها را در آن ثبت کنند و خوشبختانه تاکنون به ۹۶ درصد این گزارشات، پاسخ داده شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان زیان شرکتها و ایرلاین ها در سال جاری چقدر است؟ آیا گزارشی در این خصوص تهیه شده است؟ گفت: به طور قطع گزارش این موضوع تهیه شده و در واحد مربوطه است و می توانیم آنرا منتشر کنیم.

به گزارش خبرنگار بازار، آنطور که از شواهد بر می آید شرکتها و ایرلاین ها بدون توجه به هر بخشنامه و دستورالعملی و هر زمان که نیاز ببینند قیمت بلیط را افزایش می دهند.

کد خبر: ۱۳۴٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha