۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
 ورود کشاورزان به تعیین قیمت محصولات کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد

ورود کشاورزان به تعیین قیمت محصولات کشاورزی

رئیسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از سازوکار قانونی خبر داد که نظر بخش کشاورزی را نیز در قیمت گذاریِ محصولات این حوزه دخیل می کند.

به گزارش بازار، حسین رئیسی در خصوص نقش سازمان نظام صنفی کشاورزی در دفاع از حق و حقوق کشاورزان گفت: مجلس در کنار این سازوکار، با تصوب قانون شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی به این روند کمک کرده است.

در گذشته بخش عمومی غیر دولتی و تشکل های بخش کشاورزی در قیمت گذاری تولیدات این حوزه حضور نداشتند که خلأ بزرگی پدید می آمد؛ لذا در کمیسیون تصمیم گرفتیم اختیار از شورای اقتصاد گرفته شود و از تشکل های کشاورزی نیز استفاده کنیم.

وی اعضای شورای جدید را ناظر بر دو نماینده از دولت، دو عضو از تشکل های کشاورزی و دو نفر خبره این بخش معرفی کرد و افزود: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تقریبا با تعیینِ قیمت خرید تضمینی همپوشانی دارد.

به گفته این نماینده مجلس مصوبات این شورا در نهایت باید به تصویب وزیر جهاد کشاورزی برسد؛ تجربه نیز ثابت کرده با سازوکارهای قدیمی هم سیخ و هم کباب می سوزد.

وی افزود: در این میان کشاورزان برای دفاع از حقوق خود، این بخش را نمایندگی می کنند و از طرفی به اصلاح چرخه عرضه نیز نیاز داریم تا سود اصلی به واسطه ها نرسد.

رئیسی در عین حال تاکید کرد واسطه ها به طور کلی قابل حذف نیستند ولی نوع فعالیت این گروه باید اصلاح شود چون بهره آن ها موجب ضرر و زیان کشاورز می شود.

وی همچنین محصولاتی را ذیل خرید تضمینی جای داد که بازار خرید خوبی ندارند و یا جزء کالاهای اساسیِ کشاورزی هستند.

رئیسی تصریح کرد: در کنار تعیین قیمت باید سازوکارهای دیگر دیده شود و همه آن نباید وارد قانون گردد چون مختصِ بازار است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: همه کالاها باید در یک بسته کلی نظارت شوند تا قیمت ها یکباره سرسام آور نگردد و کشاورزی را نیز می بایست متناسب با دیگر بخش ها در نظر گرفت.

رئیسی افزود: کشاورزان نیز باید توان خرید داشته باشند ولی در عمده موارد نظیر خرید تضمینی و صادرات دچار مشکل هستیم.

کد خبر: ۱۳۴٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha