۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تداوم روند افزایشی قیمت فولاد و سنگ آهن تا نیمه سال ۲۰۲۲
پیش بینی ها نشان می دهد؛

تداوم روند افزایشی قیمت فولاد و سنگ آهن تا نیمه سال ۲۰۲۲

سیاستهای چین در حوزه فولاد زمینه را برای افزایش قیمت سنگ آهن و فولاد فراهم کرده است و پیش بینی می شود این روند افزایشی تا اواسط سال جاری ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: در روزهای اخیر روند افزایش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی شدت گرفته است که این مساله باعث شد تا قیمت فولاد و دیگر صنایع وابسته به سنگ آهن هم رشد کند.

طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت ماینینگ، موج اول افزایش قیمت سنگ آهن در اولین ماه سال ۲۰۲۲ و گذشتن قیمت هر تن از مرز ۱۳۰ دلار زمانی اتفاق افتاد که چین خبر از افزایش تقاضا برای این ماده معدنی به منظور تامین نیاز فولاد داخلی داد.

چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در دنیا است و سنگ آهن مورد نیاز این صنعت را از دیگر کشورها وارد می کند. رشد تولید و مصرف فولاد در این کشور باعث شد تا قیمت این محصول ارزشمند با سرعت افزایش یابد.

سرمایه گذاریهای اخیر برای توسعه صنعت فولاد درچین و رشد پروژه های زیرساختی سبب شد تا بازار فولاد با تنش های تازه ای روبرو شود. در این روزها رشد قیمت فولاد یکی از اصلی ترین و مهمترین دلایل رشد هزینه های ساخت و ساز در دنیا است که بستر را برای افزایش قیمت ساختمان هم در دنیا فراهم کرد.

آمارها نشان می دهد رشد قیمت فولاد و افزایش تورم ناشی از همه گیری کرونا بستر را برای رشد بالغ بر ۱۵ درصد قیمت مسکن در جهان فراهم کرده است و این رشد قیمت در بخش هایی از دنیا بیش از دیگر کشورها بود.

ماینینگ دیلی در گزارش اخیر خود نوشت: «خبر شروع اجرای پروژه های زیر ساختی و رشد تقاضای فولاد در این کشور سبب شد تا فشار مازادی از جانب تقاضا در بازار ایجاد شود و قیمت هر تن سنگ آهن بالغ بر ۶ درصد رشد کند. اما این پایان ماجرا نبود. در روزهای پایانی هفته افزایش همه گیری کرونا با سویه اومیکرون در کشورهای صنعتی به خصوص استرالیا سبب شد تا فشار دیگری به بازار وارد شود. »

این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ آهن در دنیا و بزرگترین صادر کننده آن به چین است. در نتیجه افزایش شمار بیماران و افزایش نرخ مرگ و میر در این کشور موجب شد تا خبرهایی در مورد احتمال تعطیلی برخی از معادن و کاهش ساعات کاری منتشر شود.

از طرف دیگر شمار زیادی از کارگران معادن به دلیل ابتلا به ویروس کرونا یا در قرنطینه خانگی هستند یا در بیمارستان ها بستر می برند. این شرایط سبب شد تا نگرانی در مورد کاهش تولید سنگ آهن در این کشور بازار را با شوک تازه ای روبرو کند. شوکی که می تواند در میان مدت آسیب های وارد شده به اقتصاد دنیا را بیشتر کند.

وب سایت ماینینگ در گزارش خود نوشت: «دو شرکت بی اچ پی و ریوتینتو که بزرگترین شرکتهای معدنی در دنیا هستند اخیرا هشدار داده اند به دلیل افزایش ابتلا با سویه اومیکرون و کمبود نیروی کار در استرالیا، توان تولید با حداکثر ظرفیت را ندارند و نمی توانند به تعهدات صادراتی خود عمل کنند. به دنبال انتشار این خبر در روز پنج شنبه ۲۷ ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی قیمت هر تن سنگ آهن در دنیا ۳.۷درصد رشد کرد و از مرز ۱۳۸ دلار هم فراتر رفت. کارشناسان بر این باورند که در فصل اول سال جاری احتمال رسیدن قیمت هر تن سنگ آهن تا مرز ۱۵۰ دلار وجود دارد و اگر سویه های دیگری هم ایجاد شود و همه گیری ادامه پیدا کند، سرعت افزایش قیمت بیشتر خواهد شد.»

پیش بینی ها نشان می دهد در ماه های آتی روند افزایش قیمت سنگ آهن و فولاد در دنیا ادامه خواهد داشت. تداوم این وضعیت حداقل تا اواسط سال ۲۰۲۲ قابل پیش بینی است و اگر بحران ناشی از همه گیری کرونا به پایان برسد و فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در دنیا به وضعیت عادی بازگردند تا انتهای سال جاری، وضعیت بازار بهبود خواهد یافت.

کد خبر: ۱۳۴٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha