۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
اتصال هر هفته ۲۴ روستا به شبکه برق کشور| طول شبکه توزیع برق روستایی ایران، ۶ برابر محیط کره زمین
مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور مطرح کرد

اتصال هر هفته ۲۴ روستا به شبکه برق کشور| طول شبکه توزیع برق روستایی ایران، ۶ برابر محیط کره زمین

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور با اشاره به اقدامات انجام شده صنعت برق در برق‌ رسانی روستایی، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هر هفته به طور میانگین ۲۴ روستا به شبکه متصل شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، علی چهل امیرانی با اشاره به سهم ۳۱ درصدی مشترکان روستایی از شبکه توزیع برق کشور اظهار کرد: تعداد مشترکان روستایی برق به بیش از ۲۱ میلیون نفر رسیده که برای پوشش این تعداد مشترک ۲۵ هزار کیلومتر شبکه توزیع احداث شده که این میزان شبکه معادل ۶ برابر محیط کره زمین است.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور تصریح کرد: پیش از انقلاب ۴۳۶۷ روستا به شبکه برق دسترسی داشتند اما با پیروزی انقلاب میزان دسترسی روستاییان با افزایش ۱۵ برابری به ۵۷ هزار و ۹۶۶ روستا رسیده که این تعداد در پایان امسال به ۵۸ هزار روستا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای آژانس بین المللی انرژی میانگین دسترسی روستاییان در جهان به شبکه برق ۸۵ درصد بوده که ۱۵ درصد آنها نیز محروم هستند، اضافه کرد: طی ۴۳ ساله اخیر با پیروزی انقلاب به طور میانگین هفته‌ای به ۲۴ روستا برقرسانی شده است.

به گفته چهل امیرانی، میزان دسترسی روستاییان به شبکه برق در کشور به ۹۹.۷ درصد رسیده و آن ۰.۳ درصد نیز به دلیل قرار گرفتن در مناطق سخت‌گذر یا سکونتگاه‌های عشایری فصلی است.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم پوشش شبکه روستایی به ۱۰۰ درصد خواهد رسید، اظهار کرد: برق‌رسانی به آبادی‌ها در صورت داشتن شرایط لازم مانند کسب مجوزهای لازم از منابع طبیعی و بنیاد مسکن تا پایان دولت انجام شده و این آبادی‌ها به شبکه توزیع متصل خواهند شد.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور با بیان اینکه در حال حاضر روستاهای بالای ۱۰ خانوار همگی به شبکه برق متصل شده‌اند، عنوان کرد: با وجود تصور مردم در خصوص محرومیت استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان در دسترسی به شبکه برق، این دو استان رتبه بالایی از لحاظ دسترسی به شبکه برق دارند به‌طوری‌که استان سیستان و بلوچستان پیش از انقلاب تنها ۳۱ روستای برق‌دار داشته، درحالی که این تعداد، اکنون با رشدی ۱۴۷ برابری در تعداد روستاهای برق‌دار کشور همراه بوده و در صدر استان‌های برخوردار از برق قرار دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم تعداد مشترکان روستایی را به خانوار بیان کنیم، هم‌اکنون نزدیک به چهار و نیم میلیون خانوار به شبکه برق دسترسی دارند و برای خانوارهایی که در مناطق سخت‌گذر قرار داشته که حتی مسیر حمل و نقل به آن مناطق احداث نشده نیز از طریق بالگرد نسبت به انتقال تجهیزات اقدام کردیم.

به گفته وی، ۲۲۰ روستا به دلیل نبود مسیر ارتباطی، سخت‌گذر بودن و یا دور بودن از شبکه برق با استفاده از سیستم‌های خورشیدی، برق مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند، البته استفاده از موتورهای دیزلی نیز با سوخت‌رسانی از طریق بالگرد به‌منظور تأمین برق برخی از روستاهایی که شرایط خاصی به لحاظ جغرافیایی دارد، از دیگر راهکارها برای برق‌دار کردن روستاهای دور از شبکه است.

چهل امیرانی، برقرسانی به عشایر را از دیگر برنامه‌های صنعت برق عنوان کرد و با بیان این‌که این حرکت برای نخستین بار در کشور انجام شده، افزود: از سال گذشته با بومی‌سازی تجهیزات برای برق‌رسانی قابل حمل خورشیدی به عشایر، نزدیک به ۱۰ هزار خانواده عشایری به برق دسترسی پیدا کردند و در گام بعدی این تعداد به بیش از ۲۰ هزار خانوار عشایری خواهد رسید.

مجری طرح برق رسانی روستایی گفت: با ساخت و بومی‌سازی سیستم‌های قابل حمل خورشیدی، وزارت نیرو پا را از روستا و آبادی فراتر گذاشته و برقرسانی به سکونتگاه‌های موقت و عشایر را هدف قرار داده است.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور همچنین در خصوص طرح بهارستان نیز با بیان این‌که بخش زیادی از شبکه توزیع برق روستایی دارای عمر بالایی بوده و به دلیل قرار گرفتن در معرض آب و هوای و شرایط جوی طبیعی دچار فرسودگی شده، گفت: طرح بهارستان برای بهسازی شرایط شبکه فرسوده روستایی آماده شده و به شکل روستا محور و شناسنامه محور فعالیت خود را انجام می‌دهد به صورتی‌که در این طرح، پس از ورود به یک روستا، روشنایی معابر، ولتاژ، شبکه فرسوده و ... هر روستا اصلاح خواهد شد و چنانچه با اجرای طرح هادی روستایی شبکه برق‌رسانی در جای نامناسبی از معابر قرار گرفته باشد، جای این تجهیزات نیز تغییر خواهد کرد و پس از پایان همه این فعالیت‌ها، از آن روستا خارج می‌شویم.

وی افزود: در گام نخست بهسازی شبکه توزیع ۲۵ هزار روستا تا پایان دولت در دستور کار قرار گرفته که با توجه به بحران‌های جوی و فرسودگی شبکه، زمان برق پایدار در این مناطق را افزایش خواهد داد.

چهل امیرانی اضافه کرد: سیستم‌های خورشیدی قابل حمل می‌تواند تا ۴۸ ساعت نیاز خانواده‌های عشایری و روستایی را در زمان‌های ابری یا شب تامین کند و با داشتن یک باتری ۲۰ کیلوگرمی به راحتی قابل حمل است.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور افزود: در این تجهیزات، خروجی برای استفاده از سیستم روشنایی، دو خروجی (پورت) usb برای شارژ موبایل و تبلت به منظور استفاده معلمان و دانش آموزان تعبیه شده که هزینه این سیستم خورشیدی ۱۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه سامانه خورشیدی تاکنون تحویل عشایر شده، افزود: این رقم تا پایان خرداد سال آینده به ۲۰ هزار ۵۰۰ خواهد رسید و مهم‌ترین هدف دولت نیز کامل کردن ۱۰۰ درصدی پوشش برق شبکه عشایری است.

امیرانی در پایان گفت: به عنوان خادمان برق مردم روستایی، به دنبال توسعه شبکه برق و ارائه خدمات با کیفیت در این مناطق هستیم و به همین منظور تکمیل شبکه برق رسانی به عشایر، روستاها و بهسازی شبکه برق روستایی کشور در دستور کار صنعت برق قرار دارد.

کد خبر: ۱۳۴٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha