۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
شیرینی‌های شب عید در عزای گرانی | قیمت مواد اولیه کام قنادان را تلخ کرد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

شیرینی‌های شب عید در عزای گرانی | قیمت مواد اولیه کام قنادان را تلخ کرد

مشهد- شیرینی فروش‌ها و صنف کافه قنادی‌های مشهد که به قول خودشان با نبود مشتری و بازار خراب است، هر جور که بوده تا حالا کنار آمده‌اند اما این روزها با کمبود مواد اولیه تولید روبرو هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی از بازار حذف نشده است که برخی از کالاها مانند روغن به صورت قطره چکانی عرضه می شود و لذا بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی به ویژه تولید کنندگان شیرینی را به زحمت انداخته است.

در حال حاضر افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی مانند کاکائو، شکر، پودر نارگیل، خامه، روغن و سایر مواد موجب شده تا قیمت شیرینی از کیلویی ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان در سال گذشته حالا به قیمت های ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان برسد.

خرید یا پخت شیرینی‌های سنتی همچون نخودی، باقلوا، برنجی، نان چایی، پادرازی، چرخی، نان قندی در بین بیشتر مردم برای ایام نوروز مرسوم است اما بسیاری از فروشندگان شیرینی احتمال می دهند امسال هم هم چون سال گذشته بازار چندان روی خوشی به خود نبیند.

شیوع ویروس کرونا که در طی دو سال گذشته این کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده امسال با مشکل جدیدی به نام گرانی و کاهش توان خرید خانواده ها گره خورده است و لذا بسیاری از کسبه پیش بینی می کنند که بازار شب عید امسال هم نتوانند ضرر های رسوب کرده سال گذشته را جبران کند.

قیمت‌های باور نکردنی
یکی از شهروندان مشهدی با بیان اینکه قیمت یک کیلو شیرینی خامه ای به ۸۰ هزار تومان رسیده است به ما می گوید: شیرینی های خشک و معمولی هم قیمت های گزافی پیدا کرده و از کیلویی ۴۵ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

این شهروند به ما می‌گوید: شیرینی پای سیب به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسیده و لذا برای هر وعده پذیرایی حداقل باید ۱۰۰ هزار تومان پول شیرینی پرداخت لذا این موضوع برای خانوده ها در این شرایط اقتصادی امکان پذیر نیست.

شیرینی‌های شب عید در عزای گرانی | قیمت مواد اولیه کام قنادان را تلخ کرد

وی با بیان اینکه پخت شیرینی در خانه نیز صرفه ندارد می افزاید: با کره کیلویی ۱۴۰ هزار تومان، مغز گردو کیلویی ۲۸۰ هزار تومان و مغز پسته ۳۵۰ هزار تومانی واقعا به سمت پخت شیرین هم نمی توان رفت.

افزایش قیمت ها
رضا حسینی متصدی یکی از کارگاه های تولید کیک و شیرینی مشهد در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: تا قبل از کرونا جعبه های یک کیلویی و دو کیلویی فروش بسیار زیادی داشت ولی این روز ها به واسطه گرانی جعبه های نیم کیلویی رونق بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه برخی مواد مصرفی افزون بر ۱۳۰ درصد گران شده است به ما می گوید: تا یک سال پیش پودر ژله فقط ۲۷۰۰ تومان قیمت داشت اما حالا به بسته ای ۱۰ هزار تومان رسیده است.

این تولید کننده با بیان اینکه برخی مواد مانند کاکائو نیز افزایش قیمت عجیب و باور نکردنی داشته است به ما می گوید: پودر کاکائو از کیلویی ۳۷ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است و لذ در حالی که قیمت مواد اولیه ۶ برابر شده اما قیمت شیرینی حتی به سه برابر هم نرسیده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال بعد باری دیگر شاهد افزایش دستمزد ها و حامل های انرژی خواهیم بود می افزاید: به نظرم با ادامه این روند گرانی و افسار گسیخته دیگر امکان باز نگاشتن کارگاه های تولیدی نیست.

و به ما می گوید: یکی از مواد اصلی و البته تاثیر گذار در قیمت شیرینی شکر است و لذا قنادان شکر مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کنند که هزار تا دو هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب است.

حسینی هم چنین با اشاره به اینکه سهمیه روغن قنادان بسیار کاهش داشته است می افزاید: قنادان روغن مورد نیاز را هم از بازار آزاد تهیه می کنند.

این تولید کننده با اشاره به این موضوع که برخی از نیرو های بکارگیری شده در این شغل حقوق های بالایی و بیش از مبالغ تعیین شده اداره کار دریافت می کنند می افزاید: این در حالی است که افزایش قیمت شیرینی با افزایش هزینه ها به هیچ وجه متناسب نبوده است.

کمبود روغن در بازار
نائب رییس رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی فروشان و کافه قنادی های مشهد در گفت و گو با بازار با اشاره به این موضوع که شیرینی این روز ها به یک کالای لوکس تبدیل شده است افزود: متاسفانه به دلیل گرانی و کاهش قدرت و توان خرید مردم شاهد هستیم که این کالا از سبد غذایی مردم حذف شده است.

مهدی قربان زاده شیوع کرونا و تعطیلی مراسم شادی و عزا را مهمترین عامل کسادی این صنف عنوان کرد و ادامه داد: در طی دو سال گذشته این صنف بیشترین ضرر را متحمل شد.

وی با بیان اینکه حتی صادرات شیرینی به کشور های همسایه نیز متوقف شده بیان کرد: این موضوع متاسفانه موجب تعطیلی برخی از کارگاه های تولیدی و بیکاری برخی افراد شاغل در این صنف شد.

نائب رییس رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی فروشان و کافه قنادی های مشهد با بیان اینکه در حال حاضر روغن نایاب شده و نیاز قنادان و تولید کنندگان را برآورده نمی کند ادامه داد: حدود ۳۰۰ تن روغن برای این استان با قیمت مصوب تامین شده است که این میزان سهمیه تنها برای مصرف دو روز است و لذا تمامی تولید کنندگان بالاجبار باید نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند.

وی با بیان اینکمه قیمت های بازار آزاد نیز به هیچ وجه صرفه اقتصاد ی برای تولید ندارد به ما گفت: روغن شیرین پزی در بازار به قیمت مصوب به ازای هر کیلو ۱۵ هزار تومان است اما مجبور هستیم در حال حاضر همین روغن را از بازار آزاد به کیلویی ۶۰ هزار تومان خریداری کنیم.

شیرینی‌های شب عید در عزای گرانی | قیمت مواد اولیه کام قنادان را تلخ کرد

نائب رییس رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی فروشان و کافه قنادی های مشهد هم چنین با شاره به سایر اقلام مصرفی در این صنف به بازار گفت: به طور مثال پودر نارگیل را تا دو سال پیش کیلویی ۱۴ هزار تومان خریداری می کردیم اما در حال حاضر قیمت همین پودر نارگیل به کیلویی ۱۴۰ هزار تومان وتقریبا ۱۰ برابر رسیده است.

شرایط سخت تولید شیرینی
رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی فروشان و کافه قنادی های مشهد نیز با بیان اینکه مواد مصرفی افزون بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد گران شده است به بازار گفت: یکی از پر مصرف ترین کالاهای اسای در این صنف شکر است که قیمت این محصول در طول یک سال گذشته از ۷ هزار تومان در حال حاضر به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده است.

محمد فرزانی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا کاهش قدرت خرید مردم و حالا نیز گرانی مواد اولیه بر روی تولید و فروش این صنف اثرات نامطلوبی از خود بر جای گذاشته است افزود: روغن شیرینی نیز به عنوانی یکی دیگر از مواد اولیه مورد نیاز و مصرف زیاد نیز با افزایش نرخ فراوانی روبرو بوده است تا آن جا که به سه برابر قیمت سال گذشته و حلب ۱۰ کیلویی به قیمت ۶۴۰ هزار تومان رسیده است.

مشکل تولید کنندگان و قنادی های سطح شهر تنها به تامین و گرانی مواد اولیه منحصر نمی شودزیرا نیروی‌های ماهر به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی تمایلی به کار با حقوق‌های پیش‌بینی شده در قراردادها را ندارند و در حال حاضر یک کارگر ساده هم با حقوق‌های قبلی و مصوب پای کار نمی‌آید

رئیس اتحادیه شیرینی‌سازان، شیرینی‌فروشان و کافه قنادی های مشهد با بیان اینکه مشکل تولید کنندگان و قنادی های سطح شهر تنها به تامین و گرانی مواد اولیه منحصر نمی شود ادامه داد: دستمزد نیروی کار نیز بسیار گران شده و از طرفی نیروی‌های ماهر به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی تمایلی به کار با حقوق‌های پیش‌بینی شده در قراردادها را ندارند و در حال حاضر یک کارگر ساده هم با حقوق‌های قبلی و مصوب پای کار نمی‌آید.

فرزانی اذعان کرد: این در حالی است که مسئولان از ما انتظار دارند که شیرینی ارزان به دست مردم بدهیم اما واقعیت اینست که با این قیمت های گزاف محصول تولیدی ناخوداگاه گران تماتم م یوشد و این گرانی متوجه صنف ما نیست.

وی گرانی مواد اولیه و مصرفی را تنها به روغن و شکر منحصر نداسته و افزود: سایر اقلام مصرفی و پر مصرف مانند آرد، شیر، تخم‌ مرغ، کاکائو، قهوه، کره، نارگیل و حتی قیمت گاز و آب و برق نیز چند برابر شده است در حالی که قیمت شیرینی چند برابر نشده است و لذا بسیاری از تولید کنندکان مجبور هستند برای حفظ شغل خود محصول تولیدی را با حداقل سود عرضه کنند.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی فروشان و کافه قنادی های مشهد با بیان اینکه قیمت شیرینی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه بسیار گران تمام می شود و لذا تولید کنندگان نقشی در گرانی ندارند بیان کرد: تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را در حوزه اقتصادی به وجود آورد و شیوع کرونا مزید بر علت شده و شرایط را بدتر و دشوارتر کرده است.

وی با بیان اینکه فروش تمامی همکاران ما ما نسبت به سال قبل و سال‌های قبل‌تر از کرونا بسیار افت کرده است افزود: با توجه به این شرایط کارگاه‌های شیرینی‌پزی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند و اگر مسئولان فکری برای این موضوع نکنند، شاید شاهد بیکاری بسیاری از نیروهای این صنف باشیم.

کد خبر: ۱۳۴٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha