۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
«مثلث توسعه اقتصادی» نسخه  توانمند سازی جامعه و رهایی از بیکاری در خراسان رضوی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

«مثلث توسعه اقتصادی» نسخه توانمند سازی جامعه و رهایی از بیکاری در خراسان رضوی

مشهد- ششم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ نخستین تفاهم نامه الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی به امضا رسید و در حال حاضر بنا بر گفته مسئولان استان خراسان رضوی تعداد ۱۸۶ معین اقتصادی شامل بنگاه‌های اقتصادی، نهادهای عمومی و غیردولتی و شرکت های بخش خصوصی با محوریت توسعه نقاط محروم و توانمندسازی عمده روستاها برای تحقق این هدف پای کار آمدند.

خبرگزاری بازار- گروه استان‌ها: الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی، طرحی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است که توسط استاندار خراسان رضوی طراحی و به عنوان اصلی ترین برنامه عملیاتی در این استان در حال پیگیری است

الگویی بر اساس مسئولیت های اجتماعی

علیرضا رزم حسینی در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در «قلعه گنج» استان کرمان اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج «طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی»  را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا با تقسیم استان به ۱۲ منطقه بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی اجرای آن را پیگیری کرده است.

گفتنی است از زمستان سال ۱۳۹۷ الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی که مدلی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی- مشارکتی در سایه ارکان حکومت با فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی برای عبور از شرایط تحریم برنامه ریزی شده است در خراسان رضوی در حال پیگیری است.

این الگو با هدف مدیریت سپرده‌ها و منابع داخلی، هدایت نقدینگی به سمت تولید، خلق ثروت، توانمندسازی جامعه روستایی و شهری، افزایش سرانه‌های درآمدی مردم، کاهش رفتارها و برخوردهای سلیقه‌ای، ارتقای فرهنگ کار و کارآفرینی، مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و در یک جمله احیای مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار همه مسئولان اقتصادی استان قرار دارد.

این طرح ابتکاری با رویکرد ایجاد همگرایی و وفاق اجتماعی و سیاسی، کاهش بوروکراسی اداری و اتکا به توان بخش خصوصی در خراسان رضوی ایجاد شده و تمامی ارکان نظام اعم از ائمه جمعه، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مسئولان دستگاه‌ قضایی، نمایندگان مجلس، فعالان اقتصادی بخش خصوصی را پای کار آورده است.

دستاوردهای طرح مثلث اقتصادی

از آن جا که نخستین تفاهم نامه الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به امضاء رسید لذا به منظور ارزیابی و اطلاع از دستاوردهای این الگوی به اجرا درآمده در طی بازه زمانی گذشته بر آن شدیم تا در گفت و گویی اختصاصی با دبیرنهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی دستاورد های حاصله ازاین الگو در خراسان رضوی را جویا شویم.

دبیرنهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در خراسان رضوی در حال اجرا است در گفتگو با بازار می گوید: مشارکت بیش از ۹۵ درصدی بخش خصوصی در طرح مثلث اقتصادی یکی از مهمترین برجستگی های این طرح است.

علی اکبر لبافی با بیان اینکه طرح مثلث اقتصادی برای اولین بار در کشور از خرداد ماه سال ۹۸ در خراسان رضوی آغاز به کار کرد، گفت: هدف گذاری اولیه جذب ۱۰۰ معین اقتصادی بود که هم اکنون ۱۸۶ مجموعه در این نهاد در حال فعالیت هستند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد معین های اقتصادی از بخش خصوصی هستند، تصریح می کند: تعداد پنج درصد دیگر را  نیز موسسات عمومی غیردولتی تشکیل می دهند و می توان گفت صددرصد معین های اقتصادی از بخش خصوصی هستند.

وظیفه معین‌های اقتصادی

وی به ما می گوید: در ابتدای کار نقشه راهی با شش گام و ۴۰ برنامه عملیاتی تعریف شد که در طی آن در ۱۱۰۰ روستا طرح کسب و کار تعریف شد تا معین در هنگام ورود به روستا از فرصت های آن اعم از کشاورزی و دامداری و غیره مطلع باشد.

لبافی با اشاره به اینکه سامانه ای جهت ثبت اطلاعات و فرآیندها طراحی شده بیان می کند: در این سامانه تمامی اطلاعات معین های اقتصادی ثبت و توسط فرماندار کنترل می شود و اگر با آمار ها تطبیق داشت تایید شده و در غیراین صورت عودت داده می شود.

وی اضافه می کند: شش گام برای حرکت این معین ها شامل فرآیند اجرایی مطالعه وضعیت هر منطقه، آگاه سازی و ایجاد زیرساخت های نظام فکری، تجزیه و تحلیل و ایجاد نظام شکلی، توانمندسازی و زمینه اجرای الگوی اقتصادی شامل اشتغال مبتنی بر زنجیره ارزش، تشکیل صندوق های خرد، تامین ابزارهای اشتغالزا، کمک به واگذاری طرح ها و پروژه ها به بخش خصوصی و مردم، پشتیبانی در اجرا، تعریف پروژه ها، عملیاتی کردن طرح ها و اجرای پروژه ها و نظام ارزیابی و بررسی پیشرفت پروژه تعریف شده است.

وی ادامه می دهد: ایجاد سامانه ثبت عملکرد معین های اقتصادی با هدف بررسی و ارزیابی اقدامات معین های اقتصادی-فرهنگی استان به صورت مستمر، استاندارد سازی گزارش های دریافتی از معین‌ها، امکان دسترسی به اطلاعات توسط هر یک از اضلاع مثلث و ناظران عالی طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی و دسترسی مردم به اقدامات انجام شده از جمله اقداماتی است که توسط معین‌ها راه‌اندازی شده است.

ایجاد ۲۲۹۵ فرصت شغلی

می گوید: از ۱۸۶ معین اقتصادی ۳۲ درصد کارآفرینان حوزه صنعت و ۲۵ درصد در حوزه کشاورزی و ۴۳ درصد در سایر حوزه ها فعالیت دارند.

وی می افزاید: تاکنون  تعداد دو هزار و ۲۳۰ پروژه کسب و کار خرد و متوسط توسط ۱۱۷ معین در ۲۸ شهرستان در سامانه جامع اطلاعات ثبت شده است و از این تعداد ۱۴۴۱  فعالیت اقتصادی توسط ۶۵ معین و در ۲۶ شهرستان مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

لبافی با اشاره به اینکه از این تعداد پروژه تا پایان سال گذشته تعداد۶۵۱ فعالیت با ۳۵۳۷ فرصت شغلی که اغلب آن ها کسب و کارهای خرد هستند به بهره برداری رسیده اند به ما می گوید: حدود ۶۳ درصد از فعالیت ها با توجه به اینکه در روستاها ایجاد شده اند در حوزه کشاورزی و فعالیت های مرتبط با آن هستند که بیش از ۸۰ درصد کسب و کارها ایجاد ی و جدید هستند.

وی تصریح  می کند: یکی از روش های تأمین مالی مشارکت مردمی بود به این شکل که مردم روستا نیز می توانند در توسعه روستا و راه اندازی کسب و کارها مشارکت داشته باشند و در حال حاضر حدود ۲۴۷ حساب سپرده روستایی داریم.

دبیر نهاد اقتصاد مقاومتی به بازار در خصوص فعالیت های فرهنگی  نیز عنوان می کند: تاکنون ۹۹۵ فعالیت فرهنگی نیز توسط ۶۴ معین در ۲۵ شهرستان ثبت سامانه شده است.

قوانین قدیمی سد راه مثلث اقتصادی

وی از جمله موانع موجود بر سرراه طرح مثلث اقتصادی را نیز قوانین قدیمی دانسته و تصریح می کند: قوانین و مقررات مخل کسب و کار شناسایی و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده لذا بسیاری از این قوانین مربوط به ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته هستند و با شرایط اقتصادی روز کشور همخوانی ندارند.

لبافی با اشاره به اینکه منابع درآمدی ما با سایر کشورها متفاوت است اظهار می کند: در سال جهش تولید، تکیه ما باید بر مردم باشد و رونق اقتصادی استان و  کشور با نگاه به درون و حضور در بازارهای داخلی محقق خواهد شد و تلاش، ما بر این است تا مردم را دراین مسیر با خود همراه کنیم.

کد خبر: ۱۳٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها