۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
نقش بیت کوین در درگیری های شرق اوکراین| ارز دیجیتال، عامل یا مانع جنگ؟
بازار بررسی کرد؛

نقش بیت کوین در درگیری های شرق اوکراین| ارز دیجیتال، عامل یا مانع جنگ؟

اگرچه افزایش تنش میان روسیه و اوکراین از جمله عوامل تاثیرگذار بر ریزش دو ماه گذشته قیمت بیت کوین محسوب می شود، اما ارزهای دیجیتال به عاملی تعیین کننده در تنش های شرق اوکراین تبدیل شده اند.

بازار؛ وحید پورتجریشی: این روزها خبر احتمال درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین، به یکی از پر بازدیدترین تیرهای خبری صدر مطبوعات هان بدل شده است. فارغ از این مساله که آیا اساسا چنین حمله ای از سوی روسیه صورت خواهد گرفت یا چنین سناریویی تنها دست پرورده ماشین تبلغاتی غرب علیه مسکو است یا خیر، مهمترین مساله پیش رو، تاثیر ناشی از این جنگ روانی بر فضای سهام شرکت های بین المللی، طلا، ارزهای دیجیتال و تمامی بازارهای مالی است.

بر اساس پیش بینی های موجود، در صورت وقوع چنین جنگی در شرق اوکراین، طبیعتا کالاهای سرمایه ای مانند طلا و البته سهام شرکت های بین المللی با کاهشی شدید مواجه شده و در عوض، ارزهای فیات مانند دلار و یورو به دلیل ماهیت نقدینگی آنها با افزایش قیمت روبرو خواهند شد.

بیت کوین و مساله اوکراین
در شرق اوکراین یعنی دو منطقه لوهانسک و دونتسک، دو گروه به ظاهر غیر دولتی علاوه بر ارتش اوکراین مشغول مبارزات بعضا میدانی با یکدیگر هستند که گروه اول را اسلاوهای طرفدار روسیه و جدایی طلبان و گروه دوم را اوکراینی های طرفدار دولت غربگرای زلینسکی تشکیل می دهد. از سوی دیگر، هر دو دولت اوکراین و روسیه مدعی هستند که هیچ گونه حمایت مالی یا تسلیحاتی از گروه های طرفدار خود در این دو استان ندارند و حرکات مردمی در این منطقه کاملا خود جوش است.

اما سوال اینجاست که با این حساب، هزینه درگیری، تامین غذا، تسلیحات و حتی پهپادهای پیشرفته ای که در اختیار دو طرف قرار دارد که چه کسی پرداخت می کند؟

نقش بیت کوین در درگیری های شرق اوکراین| ارز دیجیتال، عامل یا مانع جنگ؟

موسسه «الیپتیک» که در زمینه رهگیری مصادیق مجرمانه در فضای رمزارزها فعالیت می کند، با انتشار گزارشی جنجالی مدعی شد که با رواج یافتن بیت کوین در اوکراین و مسیر قانونی سازی استفاده از این ارز دیجیتال، بسیاری از هزینه های مربوط به تامین مالی نیروهای غیر دولتی درگیر در استان های لوهانسک و دونتسک به صورت بیت کوین و از خارج از اوکراین تامین می شود.

این نشریه همچنین انگشت اتهام خود در این میان را به سمت نیروهای طرفدار روسیه گرفته و معتقد است این گروه ها، از پیشرفته ترین تجهیزات نظامی مانند پهپادها و حتی اپلیکیشن های تشخیص چهره برای تمییز نیروهای واقعی روسی از جاسوس های دولت اوکراین استفاده می کنند که هزینه تامین این تجهیزات تماما به شکل بیت کوین و سایر رمز ارزها از بیرون از خارک اوکراین به کیف پول های رمز ارزی این گروه ها واریز می شود.

به گفته این موسسه، با توجه به قطه حساب های بانکی گروه های طرفدار روسیه در اوکراین، استفاده از بیت کوین برای تامین هزینه های آنها علاوه بر قابلیت انجام تراکنش های سریعتر و راحت تر، امنیت آنها در برابر مسدود سازی احتمالی و رهگیری توسط بانک های اوکراینی تامین می کند.

الیپتیک در این خصوص نوشت: ارزهای دیجیتال مخصوصاً برای جذب سرمایه بین‌المللی مناسب هستند، زیرا به مرزهای ملی محدود نبوده و در برابر سانسورهای دولتی مقاوم هستند - هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که بتواند معاملات را عنوان مثال در پاسخ به تحریم‌ها مسدود کند.

نقش بیت کوین در درگیری های شرق اوکراین| ارز دیجیتال، عامل یا مانع جنگ؟

بنا بر ادعای الیپتیک، گروه های جدایی طلب اوکراینی اکنون حدود ۵۷۰ هزار دلار منابع ارزی دیجیتال در اختیار دارند که بخش مهمی از آن را سال گذشته دریافت کردند.

این موسسه تحقیقاتی همچنین برای اثبات ادعای خود عنوان کرد که گروهی به نام CBA که از سال ۲۰۱۸ آغاز به پذیرش ارزهای دیجیتال کرده، تجهیزات نظامی، پزشکی و دیگر اقلام مورد نیاز خود با استفاده از ارزهای دیجیتال تامین می کند و تنها در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، حدود ۲۰۰ هزار دلار مبالغ اهدایی خارجی جمع آوری کرده است.

همچنین گروه دیگری به نام اتحاد سایبری اوکراین طی سال گذشته، ۱۰۰ هزار دلار کمک های خارجی با استفاده از ارزهای بیت کوین، لایتکوین و استیبل کوین ها دریافت کرده که دریافت ارزهای دیجیتال از سوی این گروه، از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است.

به گفته این موسسه، این کمک های اهدایی از کیف پول های مستقر در بیش از ۴۰ کشور جهان به حساب این کروه ها واریز شده و طبیعتا مالک این کیف پول ها نیز مشخص نیستند.

قانونی سازی ارزهای دیجیتال در اوکراین
ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سال ۲۰۱۱ قانونی را به امضا رساند که بر اساس آن، استفاده از ارزهای دیجیتال و معامله آنها در این کشور، قانونی خواهد بود. این قانون در حقیقت راه را برای تعمال میان بانک ها و ارزهای دیجیتال هموار کرد.

از سوی دیگر، دولت زلنسکی به دنبال آن است تا درست مانند مورد مشابه السالوادور، بیت کوین را به ارزی کاملا قانونی در اوکراین تبدیل کند که در این صورت، کار گروه های جدایی طلب، بیش از پیش آسان خواهد شد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی نشریه «کی یف پست»، اوکراین قصد دارد امسال، بازارهای ارزی دیجیتال را به روی مشاغل و سرمایه گذاران باز کند. با این حال، جنگ احتمالی با روسیه می‌تواند همه این نقشه‌ها را از بین ببرد.

کد خبر: ۱۳۴٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha