۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
اثرگذاری رفع تحریم‌ها بر بودجه ۱۴۰۱
رییس هیأت مدیره سبدگردان «کارا» مطرح کرد

اثرگذاری رفع تحریم‌ها بر بودجه ۱۴۰۱

رییس هیأت مدیره سبدگردان «کارا» گفت: با گشایش‌های مالی و بانکی شرایط شرکت‌های صادرات محور که ارزش قابل توجهی در بازار سرمایه دارند تسهیل شده و هزینه‌های جانبی صادرات کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، علی خسروشاهی رییس هیأت مدیره سبدگردان کارا با بیان این مطلب اثر رفع تحریم‌ها و گشایش های اقتصادی را بر بازارسرمایه بررسی کرد و گفت: رفع تحریم‌ها و گشایش‌های سیاسی همچنین سبب می‌شود تا بسیاری از شرکت‌ها که اکنون ماشین‌آلات و خط تولیدشان مستهلک شده بتوانند نسبت به نوسازی و انتقال تکنولوژی های جدید به شرکت‌های خود اقدام کنند.

علی خسروشاهی افزود: در نظر داشته باشید با کاهش ریسک سیاسی و بهتر شدن شرایط کشور، سرمایه‌گذاران خارجی ترغیب می‌شوند تا در صنایع زیرساختی و شرکت‌های پرپتانسیل، سرمایه گذاری کنند. در واقع به دنبال این اتفاق ریسک سرمایه گذاری خارجی کاهش پیدا می‌کند.

او موضوع بعدی که به طور غیرمستقیم بر بازارسرمایه اثرگذار است را به حوزه دولت مرتبط دانست و افزود: با گشایش‌های سیاسی و برداشته شدن برخی از این تحریم ها، صادرات نفت رونق گرفته و در مقابل منابع ارزی خوبی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت؛ اتفاقی که به دنبال خود مشکلات شدید کسری بودجه را تا حد زیادی کم کرده و بسیاری از مشکلات اقتصادی را کمرنگ می‌کند.

او اضافه کرد: به نظر می رسد با گشایش های اقتصادی، تامین مالی از بازارسرمایه چه در غالب انتشار اوراق جدید و یا در قالب واگذاری سهام شرکت های دولتی کاهش پیدا کند تا فشار موجود بر بازار سرمایه که اثرات سنگینی بر فضای بورس کشور داشته، تعدیل شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: بهبود درآمدهای ارزی برای دولت سبب می شود تا فشار بودجه ای بر شرکت ها تا حد زیادی تعدیل شود. همچنان که در مسیر بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، برخی فشارها برای افزایش قیمت حامل های انرژی، خوراک مصرفی صنایع و مالیات بر صادرات، ریسک عملیاتی صنایع را افزایش داده است. بر این اساس، اگر این گشایش ها سبب شود که شرایط مالی دولت بهبود پیدا کند، به طور قطع فشارها بر روی شرکت‌ها و صنایع بورسی نیز کاهش یافته و دولت روی مباحثی چون افزایش مالیات یا اخذ مالیات بر صادرات تمرکز کمتری خواهد داشت.

کد خبر: ۱۳۴٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha