۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۴
گسترش گلخانه‌ها مسیری سبز برای توسعه همدان| ضرورت پرورش نیروی متخصص
بازار گزارش می‌دهد؛

گسترش گلخانه‌ها مسیری سبز برای توسعه همدان| ضرورت پرورش نیروی متخصص

همدان- همدان از استان های درگیر با چالش کم آبی و خشکسالی است و همین موضوع ضرورت توسعه کشت گلخانه ای را دوچندان کرده اما همدان در این مسیر با کمبود نیروی متخصص برای ساخت گلخانه و گلخانه داری مواجه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است و با سهم ۲.۱ درصدی از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار و ارقام بخش کشاورزی استان همدان ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده و سهم ۵.۴ درصدی از تولیدات و ۴.۳ درصدی از ارزش‌افزوده بخش کشاورزی کشور را داراست.

همچنین بخش کشاورزی استان همدان دارای ۱۱۷ هزار بهره‌بردار است که با بهره‌مندی از ۶۹۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به محصولات زراعی و باغی می‌پردازند.

وجود این ظرفیت‌ها استان همدان را در تولید برخی محصولات برتر کشور کرده به‌نحوی‌که همدان در تولید محصولات اساسی زراعی، باغی و دام و طیور در سطح کشور صاحب رتبه است و با تولید سالانه حدود ۴۰۶ هزار تن انگور، ۵۴ هزار تن گردو، ۹۲۰ هزار تن سیب‌زمینی، ۵۰ هزار تن سیر، ۳۴۰ هزار تن جو و ۱۵ هزار تن گیاهان دارویی در این بخش حرف برای گفتن دارد.

طرح توسعه گلخانه‌ها از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه کشاورزی استان همدان به شمار می‌رود باید بیشتر به این بخش توجه کرد

ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان همدان را که مرور می‌کنیم به نظر می‌رسد باید بیش از این به برخی قسمت‌ها توجه شود هرچند قدم‌هایی در مسیرهای موردنظر از جمله گلخانه ها برداشته‌شده اما با توجه به اینکه طرح توسعه گلخانه‌ها از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه کشاورزی استان همدان به شمار می‌رود باید بیشتر به این بخش توجه کرد.

گسترش گلخانه‌ها مسیری سبز برای توسعه همدان| ضرورت پرورش نیروی متخصص

کارشناسان معتقدند در استان همدان باید ساماندهی و نظام‌مندسازی گلخانه‌ها ازنظر همسان‌سازی بهره‌برداری‌ها همچون عملکرد در واحد سطح، کیفیت و سلامت محصول، ضایعات، میزان مصرف آب، انرژی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و نظام مدیریت تولید موردتوجه قرار گیرد.

کشت گلخانه‌ای در جهش و رونق تولید کشاورزی موفق است
نسرین دانشمند در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه ساخت گلخانه‌ها برای تولید محصولات کشاورزی به دلیل امکان کنترل عامل‌های تأثیرگذار بر محیط، تغییرهای دمایی، استفاده بهینه از منابع آب‌وخاک و امکان کاربرد مناسب کود و سم جایگاه ویژه‌ای به این نوع کشت بخشیده است، گفت: کشت گلخانه‌ای در جهش و رونق تولید کشاورزی موفق است.

وی با تأکید بر اینکه باید از سرمایه‌گذاران ایجاد گلخانه‌ها حمایت شوند تا مسیر برای حرکت آن‌ها هموار باشد، گفت: امسال به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است و باید در این مسیر مانع‌ها از مقابل پای سرمایه‌گذاران برداشته شود.

وی بابیان اینکه خشک‌سالی و کمبود آب در همدان ضرورت تغییر کشت در تولید محصولات کشاورزی و توجه به کشت گلخانه ای را دوچندان کرده است، گفت: متأسفانه ساخت گلخانه نیز همانند سایر کارهای تولیدی با مشکلاتی مانند بروکراسی اداری روبرو است درحالی‌که نباید شاهد این وضعیت باشیم.

رفته‌رفته کشت گلخانه‌ای هم پیشرفته‌تر می‌شود بنابراین باید دانش روز در اختیار علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش قرار داده شود تا در طی مسیر دچار اشتباه نشوند

دانشمند بابیان اینکه باید علم روز را در اختیار متقاضیان قرارداد، گفت: رفته‌رفته کشت گلخانه‌ای هم پیشرفته‌تر می‌شود بنابراین باید دانش روز در اختیار علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش قرار داده شود تا در طی مسیر دچار اشتباه نشوند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه باید برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان همدان که با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند قدم‌های جدی‌تری برداشت ضمن اینکه نباید از این موضوع غافل شد که توسعه کشت گلخانه‌ای از پروژه‌های تعریف‌شده در اجرای اقتصاد مقاومتی نیز است.

بررسی وضعیت استان همدان در پرداختن به این فاکتور اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی ما را پای صحبت‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نشاند که در همین خصوص رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر و تاکنون ۲۰۰ هکتار گلخانه در استان همدان به بهره‌برداری رسیده است، افزود: همچنین چندین طرح گلخانه‌ای نیز در شهرستان‌های مختلف استان همدان آماده افتتاح است.

میانگین برداشت گوجه‌فرنگی در اراضی کشاورزی ۴۰ تن و در گلخانه ۳۵۰ تن در هر هکتار است
منصور رضوانی جلال با تأکید بر اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای نجات‌دهنده منابع آبی استان خواهد بود ضمن اینکه حرکت به سمت توسعه گلخانه از روش‌های مدرن کشاورزی است، افزود: تنها در یک نمونه که نشان‌دهنده مقرون‌به‌صرفه بودن این نوع کشت است به تولید گوجه‌فرنگی اشاره می‌کنم که میانگین برداشت گوجه‌فرنگی در اراضی کشاورزی ۴۰ تن و در گلخانه ۳۵۰ تن در هر هکتار است.

گسترش گلخانه‌ها مسیری سبز برای توسعه همدان| ضرورت پرورش نیروی متخصص

رضوانی جلال با اشاره به اینکه متولی خاک در کشور جهاد کشاورزی است و در مسیر حفظ این نعمت الهی تلاش می‌کند؛ ادامه داد: ورود استان همدان به حوزه توسعه گلخانه‌ها و شرکت شهرک‌های کشاورزی قدمی در این مسیر است و درمجموع ۸۰۰ هکتار شهرک گلخانه در حال اجرا، در حال مطالعه و به بهره‌برداری رسیده در استان همدان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت کشاورزی صنعتی و مدرن برویم، بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی را در آینده باید در گلخانه‌ها تولید کنیم‌ چراکه طبق بررسی‌ها چنین امکانی وجود دارد و باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود نهایت بهره را ببریم.

مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای را می‌توان گامی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعریف کرد چراکه با استفاده از این شیوه نوین کشاورزی و با تکیه‌بر منابع و ظرفیت‌های داخلی می‌توان برای تعداد زیادی به‌خصوص جوانان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال و درآمد کرد

وی با تأکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این است که زمینه ورود بخش خصوصی برای ایجاد گلخانه‌ها را فراهم کنیم، افزود: مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای را می‌توان گامی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعریف کرد چراکه با استفاده از این شیوه نوین کشاورزی و با تکیه‌بر منابع و ظرفیت‌های داخلی می‌توان برای تعداد زیادی به‌خصوص جوانان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال و درآمد کرد.

رضوانی جلال در ادامه به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان همدان نیز اشاره کرد و بابیان اینکه امسال ۲۶۹ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی استان همدان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد رشد داشته است، افزود: عمده محصولات صادراتی استان محصولات گلخانه‌ای هستند.

کمبود نیروی متخصص برای ساخت گلخانه مواجه هستیم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ذکر این نکته ضروری است که درزمینهٔ توسعه گلخانه‌ها با کمبود نیروی متخصص برای ساخت گلخانه مواجه هستیم، افزود: اقداماتی برای رفع مشکل انجام و با اداره کل فنی و حرفه‌ای در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی گلخانه داری تفاهم‌نامه‌ای بسته‌شده است.

گسترش گلخانه‌ها مسیری سبز برای توسعه همدان| ضرورت پرورش نیروی متخصص

وی با اشاره به اینکه امسال دو هزار و ۶۰۰ نفر تعهد اشتغال داشتیم، عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون برای نزدیک به دو هزار نفر اشتغال ایجادشده است.

گفتگو با مسئولان جهاد کشاورزی همدان گویای آن است که هرچند تلاش‌ها برای توسعه کشت گلخانه‌ای صورت گرفته اما تا رسیدن به هدف نهایی راه بسیار است ضمن اینکه کمبود نیروی متخصص برای ساخت گلخانه در این مسیر را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

بنابراین به نظر می‌رسد باید برنامه‌ها به سمتی متمرکز شود که با توجه به شرایط استان همدان در مسیر بهره‌وری کشاورزی قدم برداشته و زمینه را برای تولیدات بیشتر فراهم کنیم.

کد خبر: ۱۳۴٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha