۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
 غفلت تاریخی از کریدور شمال در تجارت با جهان
بازار گزارش می‌دهد؛

غفلت تاریخی از کریدور شمال در تجارت با جهان

ساری- چالش های فراروی تجارت با کشورهای همسایه قدمتی چند دهه ای دارد و بی توجهی به موقعیت شمال در کریدور تجارت، هزینه های صادرات و بازاریابی را چند برابر کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با آنکه ۲۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر شمالی خزر از جمله مازندران ایجاد شده اما در حال حاضر حداکثر تا ۶.۵ میلیون تن ظرفیت آن بهره برداری می‌شود و ضعف زیرساخت‌ها سبب شده تا این ظرفیت‌ها در بنادر شمال خاک خورد.

در شرایطی که هر روز تحریم‌های جدید علیه کشور وضع و سد فراروی صادرات ایجاد می‌شود متولیان و سیاستگذاران اقتصادی به سرمایه‌های ایجاد شده در بنادر شمالی برای ترانزیت توجه کافی ندارند و غفلت از این بخش موجب شده تا بنادر شمالی نقش فعالی در کریدور تجارتی نداشته باشند.

سه بندر مهم در امیرآباد نوشهر و فریدونکنار ایجاد شده و حجم تبادلات تجاری آن با کشورهای حاشیه خزر کمتر از ظرفیت نهایی است و همچنان زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر اسکله رورو و غیره در آن تأمین و تکمیل نشده است.

استاندار مازندران با بیان اینکه اگر بخواهیم راه اصلی تحریم را ببندیم باید سیاستگذاری کشور را در این به حوزه سوق دهیم و نسبت به انتقال راه تجارت از جنوب به شمال اقدام کنیم، گفت: با این شیوع تمامی تهدیدات تحریم‌ها را بی اثر کنیم.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: اکنون تصور می‌شود که تنها راه تجارت و مبادلات مناطق جنوبی است ولی باید مسیرهای تجاری را به شمال سوق دهیم و ظرفیت‌های خوبی در بنادر شمال از جمله امیرآباد ایجاد شده است.

 غفلت تاریخی از کریدور شمال در تجارت با جهان

اکنون تصور می‌شود که تنها راه تجارت و مبادلات مناطق جنوبی است ولی باید مسیرهای تجاری را به شمال سوق دهیم و ظرفیت‌های خوبی در بنادر شمال از جمله امیرآباد ایجاد شده است

وی گفت: بنادر شمالی نقش مهمی در موقعیت استراتژیک تجاری دارد و با آنکه کریدور شمال – جنوب راه اندازی شده اما راه و شهرسازی نسبت به تکمیل این کریدور اقدام نمی‌کند.

حسینی پور با تاکید براینکه باید نگاه به تجارت و کریدور شمال – جنوب راهبردی باشد و از ظرفیت بنادر این بخش استفاده کنیم و ما می‌توانیم راه تحریم را ببنیدم و کردیور شمال – جنوب را فعال کنیم.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از کالاهای کشور و استان مازندران از طریق مرزهای غربی و جنوب کشور صادر میش ود و اعمال تعرفه‌های سنگین از یک سو و کاهش ارزش لیتر سبب شده تا محصولات استان قابل رقابت با گونه‌های خارجی نباشد و بازارهای صادراتی یکی پس از دیگری از دست می‌رود.

مناسب نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل و تجارت دریایی در شمال کشور، تکمیل شدن اسکله رورو، نبود کانتینرهای یخچال دار و کشتی‌های تجاری در دریای خزر سبب شده تا بنادر شمالی نقش فعالی در ترانزیت کالاها نداشته باشند و بیشتر تاجران و فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند با صرف هزینه‌های سنگینی محصولات را از مازندران به مرز آستارا و یا آذربایجان منتقل و سپس روانه بازارهای خارجی کنند.

کشتیرانی در خزر توسعه یابد
دنیامالی نماینده انزلی در مجلس با بیان اینکه دریای خزر پتانسیل زیادی دارد و به هر علتی نتوانستیم از ظرفیت آن نسبت به کشورهای همسایه موفق عمل کنیم، از رئیس جمهور خواست تا نسبت به تعیین نماینده تام الاختیار برای خزر اقدام کند و گفت: خزر و اوراسیا می‌تواند پتانسیل عظیمی برای استان ایجاد کند.

وی گفت: توسعه کشتیرانی در خزر امری مهمی است زیرا خزر دریای خزر نظامی به شمار می‌رود و در بخش سوئیف شمار ۵۰ کشتی دولتی در این دریا کافی نیست از این رو توسعه کشتیرانی الزامی است.

 غفلت تاریخی از کریدور شمال در تجارت با جهان

دنیا مالی یادآور شد: کاهش ارتفاع آب خزر تهدید کننده است و سدسازی روی رود ولگا سبب کاهش آب خزر شده و نگران کننده است.

بی توجهی به ظرفیت تجاری بنادر شمالی و فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل درحالی است که دنیا منتظر شمال و ایران باقی نمی‌ماند و در صورت عدم تقویت زیرساخت‌های کریدور تجارت در شمال، رقبا با تقویت ناوگان حمل و نقل تجاری بازارهای هدف را از دست ما خارج خواهند کرد از اینرو گسترش نفوذ در بازارها از طریق توسعه ناوگان حمل و نقل و ارتقای جایگاه ترانزیتی محقق می‌شود.

بهره گیری نکردن از سیستم حمل و نقل دریایی از موانع به شمار می‌رود
حمید بخشی مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری مازندران نیز نبود سیستم حمل و نقل مناسب و بهره نگرفتن از از راه صادراتی و حمل ونقل ارزان دریایی را از جمله موانع فراروی توسعه صادرات ذکر کرد و گفت: این درحالی که در بندر نوشهر اسکله رورو فراهم شد و برای خرید کشتی نیازمند تسهیلات هستیم.

بخشی یادآور شد: در بندر امیرآباد نیز اسکله رورو کامیونی و ریلی فراهم شده است و صادرکنندگان می‌توانند از این ظرفیت برای صادرات کالا استفاده کنند.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری مازندران با اشاره به راه اندازی پایانه بین المللی روماک گستر گفت: از طریق این پایانه هزار تن محصول صادر شده است.

وی بالابودن هزینه‌های تولید را از جمله موانع فراروی توسعه صادرات در استان برشمرد.

کارشناسان براین باور هستند اگر از کریدورهای تجارب شمال و جنوب و یا شرق و غرب و حمل و نقل ترکیبی با توجه به موقعیت ممتاز شمال بهره گیری نشود، به تدریج از صحنه بازارهای جهانی حذف خواهد شد.

به تاکید آنان تاکنون از کریدور تجاری شمال – جنوب به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها و تکمیل نشدن پایانه و اسکله، نبود جرثقیل‌های بزرگ و کانتینرهای یخچال دار و از همه مهمتر نبود کشتی‌های پهن پیکر و بزرگ بهره کافی گرفته نشده است و این بی توجهی‌های سبب شده تا در سال جاری بخش اندکی از محصولات کشاورزی مازندران به بازارهای خارجی راه یابند و نقش گمرکات و بنادر استان در این تجارت اندک و ناچیز بوده است

کد خبر: ۱۳۴٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha