۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵
بازگشت بانکداری مدرن دیجیتال به بانکداری سنتی! | به جای حضور فرد در شعب زیرساختهای ارتباطی تکمیل شود
گزارش «بازار» از حضوری شدن برخی خدمات

بازگشت بانکداری مدرن دیجیتال به بانکداری سنتی! | به جای حضور فرد در شعب زیرساختهای ارتباطی تکمیل شود

با آنکه صنعت بانکداری کشور توانسته است خدمات مدرنیزه خود را در بستر الکترونیک به خوبی پیش ببرد اما الزام بر حضوری شدن برخی خدمات بانکی نشان از قرار گرفتن این صنعت در مسیر قهقرا دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها که ساختار نظام بانکی کشور در مسیر توسعه همتراز با دنیا متحول شده و صنعت بانکداری با پوست اندازی در ارایه خدمات نوین قبای دیجیتال را به تن کرده است تا مشتریان بانکی با استفاده از ابزارهای هوشمند بتوانند به سهولت از آخرین خدمات و سرویس های مدرن و متنوع بانکی آن هم به صورت غیر حضوری بهره مند شوند، اما مدتی است بانکها به جای حرکت شتابنده در این مسیر متاسفانه رویکرد بازگشت به خدمات دهی سنتی حدود یک قرن گذشته را در پیش گرفته اند.

رویکردی که بانک ها خواهان حضور فیزیکی مردم در شعب، برای دریافت برخی خدمات چون افتتاح حساب با هدف شناسایی مشتریان شده اند. چنین اقدامی که البته از سوی بانک مرکزی با هدف مبارزه با پولشویی به بانک ها ابلاغ شده است، سیستم بانکی را ملزم به ارایه خدمات افتتاح حساب در صورت حضور شخص به شعبه بانک کرده است در حالی که قبلا افتتاح حساب ها همچون سایر خدمات بانکی به صورت غیر حضوری انجام می شد.

بانکها در شناسایی مشتریان و احراز هویت آنها به صورت غیرحضوری قطعا استانداردهای لازم ضدپولشویی را رعایت می کنند و شاید دیگر خیلی نیازآنچنانی به حضور مشتری برای افتتاح حساب در شعب بانکها نباشد

رعایت استاندارهای لازم از سوی بانک ها برای مبارزه با پولشویی
حال اگرچه مبارزه با پولشویی اقدامی درست و به جا در راستای شفاف سازی و شناسایی سوء استفاده کنندگان احتمالی است که در این زمینه نباید کوتاهی شود اما از آنجایی که دسترسی بانکها به هویت شخص با توجه به برخورداری آنها از سیستم های مجرب و بانک اطلاعاتی قوی و گسترده امکان پذیراست، بنابراین بانکها در شناسایی مشتریان و احراز هویت آنها به صورت غیرحضوری قطعا استانداردهای لازم ضد پولشویی را رعایت می کنند و شاید دیگر خیلی نیاز آنچنانی به حضور مشتری برای افتتاح حساب در شعب بانکها نباشد.

علاوه بر این با توجه به خروج سیستم بانکی از خدمات رسانی سنتی و حرکت آنها در مسیر توسعه با دیجیتالی شدن خدمات و سرویس رسانی های متنوع آنی به صورت غیر حضوری نه تنها انجام امورات بانکی این روزها برای مشتریان تسریع و تسهیل شده است بلکه چنین رویکردی به چابک سازی سیستم بانکی، حذف هزینه های اضافی، کاهش و تجمیع شعب و ... منجر می شود.

از طرفی توجه بانک ها به مدرنیزه کردن خدمات خود در پی سرعت روز افزون پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیا با بازگشت به ارایه خدمات حضوری، بی تردید زحمات بانک ها بیشتر و مشتریان را نیز نسبت به چگونگی علل توسعه بانکداری مدرن با چنین رفتاری دچار ابهام می کند و از همه مهمتر صنعت توسعه یافته بانکداری کشور را پس از سالها تلاش در مسیر قهقرا قرار می دهد.

حال با وجودی که اکنون قاب موبایل ها فضایی برای انجام تمام امورات بانکی شده است و به راحتی می توان از این طریق به خدمات غیر حضوری بانک ها دست یافت، اما اخیرا نامه‌ ای از اداره مبارزه با پول‌ شویی و تأمین مالی تروریسم بانک مرکزی به بانکها ارسال شده که طبق آن، بانکها از افتتاح حساب غیر حضوری برای مشتریان جدید از طریق احراز هویت بیو متریک به دلایل مبارزه پول شویی منع شده اند. این در حالی است که بانک مرکزی در نامه قبلی (سال ۹۸)، اعلام کرده بانکها امکان افتتاح حساب غیر حضوری برای مشتریان جدید را دارند. در نامه اخیر، بانکها از افتتاح حساب غیر حضوری برای مشتریان جدید منع شده‌ اند ولی مشتریان قدیمی که قبلاً به صورت حضوری افتتاح حساب انجام داده‌ اند، امکان افتتاح حساب مازاد به صورت غیر حضوری را دارند. اقدامی که هم مردم و هم کارکنان بانک ها را به زحمت می اندازد و از همه مهمتر چگونگی عملکرد سیستم بانکی را در شرایط توسعه بانکداری مدرن زیر سئوال می برد.

اکنون که سیستم بانکداری در دنیا با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و تمام خدمات بانکی به صورت غیر حضوری انجام می شود، بنابراین بازگشت به خدمات دهی سنتی زیبنده نیست، چرا که اکنون با توجه به استفاده از ابزارهای هوشمند همچنین وجود زیرساخت های توسعه یافته مدرن بانکداری در کنار سهولت دستیابی به اطلاعات مشتریان توسط بانک ها، بنابراین نیاز آنچنانی به ارایه خدمات بانکی به شیوه فیزیکی و سنتی نیست

بازگشت به روزهای خیلی دور خدمات دهی بانک ها
حجت الله فرزانی، کارشناس بانکی در گفتگو با «بازار» درباره اقدام اخیر بانک مرکزی و دستور این نهاد به الزام بانک ها برای افتتاح حساب اشخاص به صورت حضوری، گفت: اکنون که سیستم بانکداری در دنیا با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و تمام خدمات بانکی به صورت غیر حضوری انجام می شود، بنابراین بازگشت به خدمات دهی سنتی و ارایه برخی سرویس ها به صورت حضوری زیبنده نیست، چرا که اکنون با توجه به استفاده از ابزارهای هوشمند همچنین وجود زیرساخت های توسعه یافته مدرن بانکداری در کنار سهولت دستیابی به اطلاعات مشتریان توسط بانک ها، بنابراین نیاز آنچنانی به ارایه خدمات بانکی به شیوه فیزیکی و سنتی نیست.

وی با بیان اینکه صنعت بانکداری کشور طی حدود ۲ دهه اخیر پیشرفت های زیادی کرده است، گفت: ارایه خدمات بانکی در قالب آنلاین و دریافت سرویس های متنوع به صورت غیر حضوری در کشور با توسعه بانکداری تمام الکترونیک کمک شایانی به تسهیل و تسریع فعالیت های بانکی و دسترسی عموم به خدمات بانکی کرده است، بخصوص اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا تا بیش از ۹۵ درصد خدمات بانکی غیر حضوری انجام می شد و این اقدام مانع از تجمع مشتریان به شعب بانک همچنین شیوع گسترده بیماری شده است.

این کارشناس بانکی به اقدام بانک مرکزی در افتتاح حساب به صورت حضوری با هدف شناسایی و هویت مشتریان توسط بانک ها اشاره کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی مطمئنا در راستای مبارزه با پولشویی اقدام به این کار کرده است در حالی که قبلا اینگونه نبود و هر فردی می توانست به صورت غیر حضوری اقدام به افتتاح حساب کند. البته با توجه به سیستم متمرکز و جامع اطلاعات بانک ها به راحتی می توان مشتریان را شناسایی کرد تا وجهه بانکداری تمام الکترونیک و دیجیتال کشور با حضوری شدن برخی خدمات حضوری زیر سئوال نرود.

اقدامات بانک مرکزی و سیستم بانکی در ارایه خدمات غیر حضوری به مردم باید به گونه ای باشد که سرویس رسانی ها در مسیر توسعه و پیشرقت فراگیرتر شود نه اینکه با ابلاغ دستورالعمل هایی چون حضوری شدن برخی خدمات بانکی اسباب زحمت هم برای مردم وهم کارکنان بانکها ایجاد شود زیرا اکنون از طرق مختلف و راههای ارتباطاتی بین سازمانی با توجه به وجود بانک های اطلاعاتی قوی به راحتی و به صورت آنی می توان مشتریان را شناسایی کرد

توجه به کاهش هزینه ها، وقت و پیشرفت همه جانبه با توسعه بانکداری تمام الکترونیک
فرزانی خاطرنشان کرد: اکنون با توسعه بانکداری مدرن الکترونیکی و ارایه خدمات غیر حضوری به مشتریان، هزینه بانک ها به شدت کاهش و عملکرد آنها نیز در انجام امور افزایش یافته است، از طرفی این موضوع کمک می کند تا مردم از نحوه خدمات رسانی آسان و پیشرفته بانکی در کمترین زمان ممکن، رضایت قابل توجهی داشته باشند علاوه بر اینکه از مخاطرات حضور فیزیکی در شرایط کرونایی، آلودگی هوا، ترافیک و هزینه وقت و ... در امان بمانند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی اقدامات بانک مرکزی و سیستم بانکی در ارایه خدمات غیر حضوری به مردم باید به گونه ای باشد که سرویس رسانی ها در مسیر توسعه و پیشرقت فراگیرتر شود نه اینکه با ابلاغ دستورالعمل هایی چون حضوری شدن برخی خدمات بانکی اسباب زحمت هم برای مردم وهم کارکنان بانکها ایجاد شود زیرا اکنون از طرق مختلف و راههای ارتباطاتی بین سازمانی با توجه به وجود بانک های اطلاعاتی قوی به راحتی و به صورت آنی می توان مشتریان را شناسایی کرد.

باید نواقص زیر ساختی و بانک های اطلاعاتی برای شناسایی افراد توسط بانک ها رفع شود و سیستم کنترل متمرکز یکپارچه را به خوبی شکل می دادند تا اکنون پس از مدت ها بانکداری مدرن و غیر حضوری دوباره به بانکداری سنتی در ارایه خدمات بازنگردند

نواقص زیر ساختی را بر طرف کنید تا خدمات رسانی به مشتریان حضوری نشود
محسن صادقی، کارشناس بانکی نیز در گفتگو با «بازار» درباره اقدام بانک ها در افتتاح حساب به صورت حضوری گفت: هرچند سخت گیری بانک ها در شناسایی مشتریان برای جلوگیری از پدیده پولشویی ضرورتی اجتناب ناپذیر است اما بانک ها قبل از اینکه به ارایه خدمات حضوری برگردند، باید نواقص بانک های اطلاعاتی خود را برای شناسایی افراد رفع می کردند و سیستم کنترل متمرکز یکپارچه را به خوبی شکل می دادند تا اکنون پس از مدت ها بانکداری مدرن و غیر حضوری دوباره به بانکداری سنتی در ارایه خدمات بازنگردند.

وی با بیان اینکه هرچند سیستم بانکی کشور دارای بانک اطلاعاتی قوی است اما برخی بانک ها برای شناسایی دقیق مشتریان خود هنوز با سایر دستگاهها لینک نشده اند، این موضوع باعث شده است تا زحمات خود کارکنان بانک و مردم در پرداخت و دریافت خدمات با حضوری شدن سرویس رسانی افزایش یابد.

توجه بانک ها به ارایه خدمات آنلاین و غیر حضوری در دنیای پیشرفته بانکی ضروری است، البته اکنون مردم نیز از نحوه خدمات رسانی غیر حضوری بانک ها راضی هستند چرا که از طریق سامانه‌هایی چون شتاب، شاپرک، ساتنا و پایا به کمک کانال‌های موبایل بانک و اینترنت بانک خود بدون نیاز به حضور در شعبه، به بسیاری از خدمات بانکی به راحتی دست می یابند

ضرورت توجه بانک ها به تداوم ارایه خدمات آنلاین غیر حضوری
این کارشناس بانکی افزود: توجه بانک ها به ارایه خدمات آنلاین و غیر حضوری در دنیای پیشرفته بانکی ضروری است، البته اکنون مردم نیز از نحوه خدمات رسانی غیر حضوری بانک ها راضی هستند چرا که از طریق سامانه‌هایی چون شتاب، شاپرک، ساتنا و پایا به کمک کانال‌های موبایل بانک و اینترنت بانک خود بدون نیاز به حضور در شعبه، به بسیاری از خدمات بانکی به راحتی دست می یابند.

به گزارش بازار، از آنجایی که بانک ها این روزها با حرکت در مسیر پیشرفت و نوآوری همچنین ارایه خدمات نوین و آنلاین به مشتریان گوی رقابت را از هم می ریایند و در این زمینه نیز موفق عمل کرده اند، همچنین از طرفی درحال برنامه‌ریزی برای ترسیم نقشه راه بانکداری تمام دیجیتال پیشرفته هستند تا بتوانند سبب تغییرات جدی در کیفیت خدمات، تنوع بخشی، تسهیل، تسریع، شخصی سازی محصولات، کاهش قیمت تمام شده، تنوع در انجام فعالیت‌های منطبق با نیاز مشتری و مخاطب بیش از پیش داشته باشند، بنابراین بازگشت به ارایه خدمات به صورت فیزیکی می تواند انگیزه لازم را برای پیشرفت همه جانبه سیستم بانکی را کور کند و از طرفی مردم نیز به بانک ها در ارایه خدمات مدرن غیر حضوری تا حدودی بدبین کند.

کد خبر: ۱۳۴٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha