۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۰
مشاوران املاک نگران حذف از بازار مسکن| بنگاهها: می ترسیم مثل آژانس های خودرو شویم!
«بازار» گزارش می دهد

مشاوران املاک نگران حذف از بازار مسکن| بنگاهها: می ترسیم مثل آژانس های خودرو شویم!

در شرایطی که وبسایت دیوار ورود به فرآیند عقد قرارداد ملکی را تکذیب می‌کند برخی مشاوران املاک با تحریم برخی وبسایت ها سعی دارند از بلایی که با آمدن تاکسی های اینترنتی بر سر آژانس ها آمد جلوگیری کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بالا گرفتن کشمکش میان اتحادیه مشاوران املاک با وبسایت دیوار این روزها به جایی رسیده است که برخی از مشاوران املاک که تا روزهای گذشته نسبت به برخی اقدامات وبسایت دیوار واکنشی نداشتند به مخالفان این وبسایت بپیوندند و هشتگ تحریم دیوار را به صورت وسیع بازنشر کنند.

اگر چه وبسایت دیوار بر این باور است که دچار هیچ خطایی نشده و میزان بالا رفتن درج آگهی ها نیز به نسبت افزایش مراجعه به این وبسایت است اما مصطفی قلی خسروی بر این باور است که افزایش درج آگهی از یک سو و امضای مبایعه نامه در خارج از بنگاههای مسکن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. موضوعی که به شدت از سوی مقامات وبسایت دیوار رد می شود.

مشاوران املاک نگران حذف از بازار مسکن| بنگاهها: می ترسیم مثل آژانس های خودرو شویم!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک دو روز پیش در گفتگو با خبرنگار «بازار» گفته بود که سایت سمساری دیوار چندین دفعه طبق نامه ای که به دادستانی نوشته و ارسال کردیم تا نرخ درج آگهی را افزایش ندهد تذکر داده شده است. اما ظاهرا این سایت توهم بزرگ شدن برداشته است و به این تذکرات و نامه ها بی توجه است.

وی ادامه داد: سایت دیوار هر روز نرخ آگهی خود را افزایش می دهد و کسی هم نظارتی ندارد. در طی چند هفته گذشته تعدادی از اعضای اتحادیه املاک در تماس با بنده اعلام کرده اند که سایت دیوار مشاوران املاک را دور می زند و علیرغم اینکه برخی فایل ها در املاکی ها تنطیم و نوشته شده است مبایعه نامه و یا قولنامه در منزل خریدار و یا فروشنده با یک دوم کمیسیون مشاورین املاک تنظیم و نهایی می شود.

اما آنچه که در حال حاضر از مخالفت و تحریم مشاوران املاک بر روی وبسایت دیوار مشخص است این است که ۷۹ درصد اعضای اتحادیه املاک با سایت دیوار مخالف هستند و اعلام می کنند که این وبسایت باید تحریم شود اما به نظر می رسد با هشتگی که این روزها در جریان افتاده است بزودی تمام اعضا با این تحریم موافقت کنند.

املاکی های سطح شهر تهران معتقد هستند که قطعا بسته شدن سایت هایی مثل دیوار و یا سایر سایت ها مثل شیپور می تواند به ضرر بازار مسکن باشد چرا که این وبسایت ها کار دسته بندی و میزان سلایق را راحت کرده است اما اینکه برخی با سوء استفاده قیمت ها را افزایش می دهند باید دادستانی نسبت به آن ورود کند

برخی املاکی های سطح شهر تهران معتقد هستند که قطعا بسته شدن سایت هایی مثل دیوار و یا سایر سایت ها مثل شیپور می تواند به ضرر بازار مسکن باشد چرا که این وبسایت ها کار دسته بندی و میزان سلایق را راحت کرده است اما اینکه برخی با سوء استفاده قیمت ها را افزایش می دهند باید دادستانی نسبت به آن ورود کند.

بر اساس گزارش های منتشر شده اگر چه در هفته اول بهمن ماه مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، اتهامات جدیدی علیه پلتفرم دیوار مطرح و اعلام کرده بود که دیوار وارد فرآیند عقد و تنظیم قرارداد خرید و فروش و اجاره شده یا با ورود به خانه افراد، اقدام به ثبت قراردادهایی با کمیسیونی کمتر از دفاتر مشاور املاک می‌کند اما چند روز بعد دیوار با انتشار اطلاعیه‌ای در اینستاگرام این موضوع را تکذیب کرد؛ اما در پایین همین پست و در شبکه‌های اجتماعی دیگر هشتگ تحریم دیوار از سوی برخی مشاوران املاک ترند شد. این مشاوران به روش کار دیوار اعتراض دارند.

اگر وبسایت دیوار وارد فرآیند عقد و تنظیم قرارداد خرید و فروش و اجاره شده است چرا دادستانی تاکنون نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است؟ و باید منتظر دعوای میان اتحادیه املاک و وبسایت دیوار در رسانه ها باشیم؟

حال سوال این است که اگر وبسایت دیوار وارد فرآیند عقد و تنظیم قرارداد خرید و فروش و اجاره شده است چرا دادستانی تاکنون نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است؟ و باید منتظر دعوای میان اتحادیه املاک و وبسایت دیوار در رسانه ها باشیم؟

مشاوران املاک نگران حذف از بازار مسکن| بنگاهها: می ترسیم مثل آژانس های خودرو شویم!

اشاره رئیس اتحادیه مشاوران املاک به موضوع تنظیم قرارداد با کمیسیونی کمتر میان خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر احتمالا به سایت «آدرس» است. آدرس که از استارت‌آپ‌های حوزه مسکن به شمار می‌رود در معرفی خود آورده است که «پس از پسندیدن خانه، قرارداد اجاره زیرنظر کارشناس حقوقی و ارزان‌تر از نرخ اتحادیه املاک انجام می‌شود. به درخواست شما امکان عقد قرارداد در محل ملک و همچنین دریافت کد رهگیری املاک وجود دارد.» در حقیقت «آدرس» یک دفتر مشاوره املاک است که به صورت آنلاین فعالیت می‌کند. اما موضوع اینجاست که مدتی پیش پلتفرم دیوار، آدرس را خرید و احتمالا همین موضوع از سوی رئیس اتحادیه مورد اشاره قرار گرفته است.

*مشاوران املاک نگران حذف از بازار مسکن
هرچند فعالیت آدرس محدوده جغرافیایی کمی را در بر می‌گیرد؛ اما روش کار آن منجر به نگرانی مشاوران املاک شده است. آنها نگرانند اتفاقی که با ظهور تاکسی‌های اینترنتی برای آژانس‌های کرایه اتومبیل رخداد برای آنها تکرار شود. اما موضوع عقد قرارداد تنها مسئله‌ای نیست که مشاوران املاک را از پلتفرم دیوار ناراضی کرده است. چرا که آنها نگران حذف از بازار خرید و فروش مسکن هستند.

در زیر پست اینستاگرامی دیوار درباره تکذیب ورود به موضوع عقد قراداد ملکی، برخی مشاوران املاک از مشکلات خود گفتند. ملک‌رادار برای آنکه دغدغه‌ها و مسائل مشاوران املاک در دوران رکود بازار مسکن را به صورت دقیق‌تر منعکس کند، یک نظرسنجی میان آنها انجام داد. در این نظرسنجی از مشاوران پرسیده شد: «برخی از مشاوران در چند روز اخیر پس از صحبت‌هایی که در اتحادیه املاک مطرح شده است تصمیم به تحریم دیوار گرفته‌اند. از نظر شما علت این تحریم چیست؟ آیا آیا با آن موافقید؟» در ادامه نیز از مشاوران خواسته شده بود در صورت تمایل نظر خود را درباره این موضوع برای ملک‌رادار بنویسند.

نتیجه به دست آمده از این نظرسنجی تلگرامی نشان می‌دهد تعداد مشاورانی که موافق این تحریم هستند تقریبا ۳ برابر کسانی است که مخالفند. بدین ترتیب می‌توان گفت بخش بزرگی از مشاوران املاک مشکلات بزرگ و کوچکی با دیوار دارند.

مشاوران املاک در بیان نظرات خود، به موضوعات مختلفی اشاره کرده‌اند که می‌توان آنها را این‌گونه دسته‌بندی کرد:

  • افزایش شدید دو سه برابری هزینه ثبت آگهی طی یکسال گذشته توسط دیوار
  • حذف شدن عکس یا حتی کل آگهی پس از انجام ویرایش
  • حذف آگهی زودتر از موعد مقرر
  • ایجاد ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشند یا مالک و مستاجر و حذف مشاوران املاک
  • ثبت آگهی‌های تقلبی و افزایش بی‌منطق قیمت‌ها و ایجاد تورم

به اعتقاد این دسته از مشاوران املاک، ثبت آگهی از سوی مردم در دیوار و مراجعه به دفاتر اسناد برای ثبت قرارداد، باعث می‌شود مشاوران املاک از این بازار حذف شوند. این موضوع پیش از این نیز با انتقاد رئیس اتحادیه املاک روبرو شده بود. همچنین برخی مشاوران می‌گویند قیمت‌هایی که در دیوار ثبت می‌شود با واقعیت‌های بازار همخوانی ندارد و این موضوع کار آنها را دشوار کرده است.

برخی مشاوران پیشنهاد کرده‌اند که اتحادیه املاک یک سایت برای ثبت آگهی‌های ملکی راه‌اندازی کند. چنین طرحی با ظهور تاکسی‌های اینترنت از سوی آژانس‌های کرایه اتومبیل در پیش گرفته شد؛ اما به سرعت شکست خورد. حتی اتحادیه تاکسیرانی تهران نیز اپلیکیشن مشابهی عرضه کرد؛ اما نتوانست به موفقیت برسد.

در مقابل کسانی که خواستار تحریم و حتی برخورد با دیوار هستند، مشاوران املاک دیگری چنین کاری را مناسب نمی‌دانند. به اعتقاد آنها در شرایطی که بازار مسکن با رکود روبرو شده، انتشار آگهی اجاره یا فروش در دیوار و پلتفرم‌های دیگر می‌تواند به کار مشاوران املاک کمک کرده و حتی بازار را رقابتی کند. برخی از این مشاوران به ملک‌رادار گفتند که آگهی‌های منتشر شده در دیوار یکی از محل‌های کسب درآمد آنها است.

به نظر می‌رسد رکود بازار مسکن و کوچک شدن این بازار بیش از هرچیز منجر به نارضایتی فعالان عرصه مسکن شده است و در صورتی که سایه رکود از سر بازار املاک کم شود، هرکدام از بازیگران این عرصه می‌توانند سهم مناسب خود را داشته باشند.

کد خبر: ۱۳۴٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      33 9
      شغل بدتر و سوداگرانه تر از بنگاههای املاک نداریم. دولت اولین واسطه گری رو اگه میخواهد حذف کند باید همین مشاوران املاک باشد. توی مناطقه پنج تهران که ما هستیم از هر 3 مغازه یکی از انها بنگاه املاک است. چرا باید چنین باشد؟؟؟ مگر این مشاوران املاک چه کار مفیدی برای مردم انجام می دهند؟
    • سارا IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      27 13
      مشاوران املاک باید حذف شوند که خون مردم ومخصوصا مستاجرهای بدبخت روتوشیشه میکنن نه سایت‌هایی مثل دیوار که کار مردم رو راحت کردن
    • US ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      15 9
      خدا سایت دیوار و امثال اون رو پایدار بکنه که باعث شده دست دلالها کوتاه بشه و مشتری و خریدار بتونن ، معامله خودشون رو انجام بدن.
    • جهانی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      3 13
      سلام متاسفانه سایت دیوار باعث وبانی مشکلات هست ازجمله. تورم. جعل. و..... در ضمن مشاورین املاک نرخ نامه دارن ونمیتوانند بیشتر از نرخنامه حق کمیسیون دریافت کنن
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      1 12
      املاک‌جمع‌نشن‌خیلی‌بهتر‌میشه‌ودولت‌نهادی‌درست‌کنه‌که‌قیمتها‌توسط‌خود‌دولت‌مشخص‌وقیمت‌گذاری‌بشه‌فقطبخش‌خصوصی‌ندن‌که‌بخش‌خوصوصی‌جزغارت‌معنی‌دیگه‌نداره‌
    • ندا IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      13 4
      دیوار به درد مردم میخوره نه این جماعت مفتخور
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      9 19
      همین مشاور املاکیها نبودند اساسات وسط خیابون بود
      • امیر IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
        5 1
        اثاث درسته دوست عزیز... خواه نا خواه جامعه به سمت تکنولوژی و حذف دلال میره