۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
ظرفیت تولید گاز باید ۱.۳ میلیارد مترمکعب باشد نه ۸۶۰ میلیون| قرارداد با روس‌ها و چینی ها چه شد؟
وزیر نفت اعلام کرد

ظرفیت تولید گاز باید ۱.۳ میلیارد مترمکعب باشد نه ۸۶۰ میلیون| قرارداد با روس‌ها و چینی ها چه شد؟

اوجی، وزیر نفت گفت: امروز باید یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز داشته باشیم که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری ظرفیت تولید گاز شیرین ۸۶۰ میلیون متر مکعب است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جواد اوجی در حاشیه پانزدهیمن نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از اینکه طی سال های گذشته در توسعه صنایع گاز سرمایه‌گذاری صورت نگرفته، گفت: امروز باید یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز داشته باشیم که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری ظرفیت تولید گاز شیرین ۸۶۰ میلیون متر مکعب است.

او ادامه داد: به دلیل کمبود گاز در فصل سرد برخی صنایع با سوخت مایع تامین خوراک شدند و پتروشیمی‌هایی که تولید اوره آمونیاک و متانول داشتند در حوزه تامین خوراک گازی با محدودیت مواجه شدند اما اکنون با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم که طی سال‌های آتی خوراک را ۱۰۰ درصد تامین کنیم.

به گفته وزیر نفت، امروز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۹۰ میلیون تن در سال رسیده و محصولات متنوعی در حوزه پلیمر، شیمیایی، آراماتیک و کود شیمیایی تولید می‌شود که ارز نیاز داخل را تامین کرده و بخشی نیز صادر می‌شود.

او با بیان اینکه سرمایه‌گذای‌های خوبی در صنایع تکمیلی و زنجیره انجام شده خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پتروشیمی‌ها شاهد طرح‌های زنجیره پتروشیمی در مناطق کم‌برخوردار خواهند بود در این راستا هلدینگ خلیج فارس طرح‌های خوبی در دست اجرا دارد که برخی از آنها در ایام دهه فجر به مرحله امضای قرارداد خواهند رسید.

اوجی با اشاره به برنامه‌های تامین خوراک صنایع پتروشیمی گفت: بخشی از ظرفیت پتروشیمی‌ها به دلیل کمبود خوراک خالی مانده که با توسعه میادین گازی و پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل و احداث پتروپالایشگاه‌ها دغدغه صنایع پتروشیمی در چند سال آتی رفع خواهد شد.

او با اشاره به واگذاری غیرکارشناسی برخی واحدهای پتروشیمی یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌ها و غربالگری‌هایی که خواهیم داشت سعی می‌کنیم که فعالان توانمندی را در این حوزه جذب کنیم و طرح‌هایی که در برخی نقاط کشور عملیاتی نشده‌اند تعیین تکلیف شوند.

اوجی درباره وضعیت استخدام نیروهای ایثارگر گفت:‌ تمامی نیروهای قرارداد موقت و مدت معین طبق بند د بودجه ۱۴۰۰ در صنعت نفت جذب خواهد شد.

جزییات قرارداد ۱.۳ میلیارد یورویی روز گذشته
او درباره قراردادهایی که روز گذشته در حوزه صنعت نفت و گاز به امضا رسید توضیح داد: بالغ بر یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو قرارداد در صنعت نفت و گاز به امضا رسید که ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون بوده و به زودی قرارداد جمع‌آوری گازهای غرب کارون نیز با شرکت‌های داخلی به امضا خواهد رسید با این قراردادها تا پایان دولت تکلیف جمع‌آوری گازهای مشعل مشخص شده و یکی از راه‌های تامین خوراک پتروشیمی از گازی مشعل خواهد بود ضمن اینکه به کاهش آلودگی محیط زیست نیز کمک می‌کند.

او همچنین با اعلام اینکه همچنین روز گذشته قرارداد توسعه میدان مشترک سهراب به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به امضا رسید یادآور شد: در ماه‌های آتی قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل و توسعه میادین نفتی و گازی را خواهیم داشت.

وزیر نفت همچنین درباره قراردادهای نفتی و گازی با روسیه و چین نیز گفت: به موقع در خصوص قراردادهای جدید از جمله با چین و روسیه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۴٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha