۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی کشور
مرکز آمار ایران اعلام کرد

شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی کشور

شاخص قیمت تولید کننده بخش گاوداری‌های صنعتی در پاییز ۱۴۰۰، (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۵۱۴، ۵ بوده است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۴.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۰.۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش بازار، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در فصل پاییز ۱۴۰۰ شاخص قیمت تولید کننده بخش گاوداری‌های صنعتی (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۵۱۴، ۵ بوده است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۴.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۰.۴ درصد افزایش یافته است. میانگین شاخص چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ۶۷.۹ درصد افزایش یافته است.

تورم فصلی
در فصل پاییز ۱۴۰۰ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به ۴، ۵ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۲۱.۲ درصد)، ۱۶.۷ واحد درصد کاهش دارد. در میان اقلام گاوداری صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به قلم " گاو تلیسه" (۱/۰ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم "کود" (۱۵، ۰ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه
در فصل پاییز ۱۴۰۰ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ۵۰، ۴ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۸۲.۴ درصد)، ۳۲.۰ واحد درصد کاهش داشته‌است. به‌عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات گاوداری‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌های خود در داخل کشور، در فصل پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل پاییز ۱۳۹۹، ۵۰.۴ درصد افزایش دارد. در بین اقلام گاوداری‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم "گوساله نر زیر چهار ماه" (۲۱.۷ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم "گاو حذفی" (۶۸.۸ درصد) است.

تورم سالانه
تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۶۷، ۹ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۶۹.۳ درصد)، ۱.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در فصل مورد بررسی، در میان اقلام گاوداری‌های صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم " گوساله نر زیر چهار ماه" (۲۲.۶ درصد) و بیشترین آن مربوط به "گاو حذفی" (۷۵.۲ درصد) است.

شاخص استانی
بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی کشور در پاییز ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که عدد شاخص در اکثر استان‌ها نسبت به فصل قبل با افزایش روب رو بوده که بیشترین میزان افزایش مربوط به استان اردبیل با ۳۰، ۳ درصد و بیشترین میزان کاهش مربوط به استان قم با ۱.۳ درصد کاهش است.

مقایسه شاخص کل استان‌ها در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می‌دهد که بیشترین درصد تغییر مربوط به استان گیلان با ۹۲، ۶ درصد (افزایش) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۱.۹ درصد (افزایش) است.

کد خبر: ۱۳۳٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha