۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
تقلب در بازار ادویه جات؛ محصولات همراه با افزودنی ها عرضه می شود
فعال بخش ادویه جات در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

تقلب در بازار ادویه جات؛ محصولات همراه با افزودنی ها عرضه می شود

عرب، فعال بخش ادویه جات می گوید: بازار ادویه جات با چالشهایی مانند مخلوط کردن یکسری افزودنی ها به این محصولات مواجه است که موجب شده ادویه جات خالص در بازار به سختی پیدا شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: ادویه جات از جمله محصولاتی است که بسیاری از آنها وارداتی است و عمدتا از کشور هندوستان وارد کشور می شود. از سوی دیگر برخی ادویه جات نیز تولید داخل است و فعالان این بخش نیز تلاش دارند با ارائه ادویه جات به صورت بسته بندی شده بخش بیشتری از سهم بازار را به خود اختصاص دهند.

«مهدی عرب» یکی از فعالان این بخش است که با ارائه ادویه جات بسته بندی شده در حجم های کوچک سعی دارد بخش بیشتری از جامعه را با هر گونه توان مالی پوشش بدهد. در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با وی انجام داده و جویای وضعیت بازار این محصولات است.

بسیاری از تولید کنندگان در ادویه جات یکسری مواد افزودنی اضافه می کنند که باعث می شود محصول از حالت ارگانیک بودن خارج شود و خاصیت آن عملا از بین برود

* یکی از دغدغه های اصلی صنایع غذایی بحث بسته بندی محصولات است که غالبا تولیدکنندگان از کیفیت مواد اولیه بسته بندی راضی نیستند. شما از چه تکنولوژی استفاده می کنید که بسته بندی مطابق خواسته خود و مشتریان ارائه بدهید؟
در ابتدا باید بگویم که روند کار ما بسته بندی ادویه جات، سبزیجات و سویا، کامائو و قهوه است اما عمدتا به صورت تخصصی در حوزه ادویه جات و سویا کار می کنیم. ما این ادعا را داریم که هیچ دخالت دستی در بسته بندی ادویه جات نداریم و همچنین بسته بندی ها را طوری طراحی کرده ایم که با دخل و خرج مردم همخوانی داشته باشد. به خصوص اینکه الان غالب مردم توانایی خرید با حجم بالا را ندارند و لذا شاهد هستیم که غالبا دو تا سه ادویه خاص بیشتر فروش می رود. لذا برای تامین نیاز این بخش از جامعه دو کار انجام داده ایم؛ اول اینکه ادویه جات در حجم های کوچک ارائه داده ایم؛ در واقع چون غالبا قشر متوسط جامعه مخاطب ما هستند و معتقدیم همه مردم باید توانایی خرید این محصولات را داشته باشند لذا بسته بندی ها را مناسب تر و کوچکتر کرده ایم که همه بتوانند خریداری کنند. از سوی دیگر محصولات تازه را بسته بندی می کنیم و از ادویه جات مانده به هیچ وجه استفاده نمی کنیم به همین دلیل محصولات ما سریعا فروش می رود.

علاوه بر این بر اساس خواست بخش دیگری از جامعه که به دنبال محصولات سالم و ارگانیک هستند غالبا از ادویه جاتی استفاده می کنیم که هیچگونه مواد افزودنی به آنها اضافه نشده است. به عنوان مثال بسیاری از تولید کنندگان در پودر سیر نشاسته اضافه می کنند که از حالت ارگانیک بودن خارج می شود و خاصیت آن عملا از بین می رود و یا در زردچوبه افزودنی های بسیاری معمولا می توان اضافه کرد که قابل تشخیص هم نباشد.

*با این تفاسیر الان وضعیت بازار ادویه کشور چگونه است؟
می توان گفت تا پیش از شیوع همه گیری کرونا بازار بسیار خوب بود اما بعد از آن یکسری بسته بندی ها زیاد شده و بازار بیشتر خواهان ادویه جات با بسته بندی است اما همزمان با آن از نظر مالی نیز مردم ضعیف تر شده اند و لذا همانطور که اشاره شد، غالبا چند ادویه اصلی از جمله «فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر» فروخته می شود و ادویه جات دیگر در حاشیه هستند. بنابراین نمی توان گفت بازار ادویه جات شرایط خوبی را دارد.

در بحث بسته بندی نیاز است که از سلفون هایی استفاده کنیم که از نظر بهداشتی مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد که این خود هزینه بر است و به تبع هر چقدر قیمت مواد اولیه بسته بندی بالاتر می رود محصول نهایی نیز گرانتر می شود

*با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی، در حال حاضر چند درصد از قیمت محصولی که به دست مصرف کننده می رسد، مربوط به بسته بندی است؟
مسلما موادی که برای بسته بندی هر نوع محصولی استفاده می کنیم هزینه بر است مخصوصا اینکه بخواهیم کیفیت بسته بندی بالا باشد و لازم باشد از کاغذها و کارتن های گرانتر و باکیفیت تر استفاده کنیم. از سوی دیگر در بحث بسته بندی نیاز است که از سلفون هایی استفاده کنیم که از نظر بهداشتی مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد که همه اینها خود هزینه بر است و به تبع هر چقدر قیمت مواد اولیه بسته بندی بالاتر می رود محصول نهایی نیز گرانتر می شود. با این وجود این قیمت ها آنقدر زیاد نیست که بتوان گفت بین ادویه فله ای و بسته بندی تفاوت قیمت چندانی وجود داشته باشد. اما اینکه به دلیل شرایط فعلی لازم است که محصولات بسته بندی شده خرید و فروش شود باعث شده این بخش رونق داشته باشد.

یک شرکت بسیار بزرگ در کشور فعال است که ادویه جات وارداتی را باز می کند و پس از افزودن مواد افزودنی و بالا بردن حجم، مجددا بسته بندی می کند و در بازار به فروش می رسانند

*در بحث تامین مواد اولیه و همچنین بسته بندی با چه چالش هایی مواجه هستید؟
مواد اولیه در بازار زیاد است و به طور خاص بسیاری ادویه جات از هند، جنوب کشور و دیگر مناطق به دست ما می رسد لذا برای تامین ادویه مشکلی نداریم. اما در این حوزه چند مشکل اساسی وجود دارد؛ اول اینکه به اصطلاح در بازار ادویه دست زیاد شده است و از سوی دیگر مخلوط کردن یکسری افزودنی های به ادویه جات مشکل ساز شده است. به طوری که حتی یک شرکت بسیار بزرگ در کشور فعال است که ادویه جات وارداتی را باز می کنند و پس از افزودن مواد افزودنی و بالا بردن حجم مجددا بسته بندی می کنند و در بازار به فروش می رسانند. لذا این مسائل باعث می شود که ما که از ۱۰نوع ماده اولیه استفاده می کنیم به ناچار هر کدام را از یک منطقه و یک شهر خاص تامین کنیم که مطمئن هستیم ناخالصی ندارد و این خود مساله ساز و وقت گیر است. با این وجود سعی داریم محصولات را مستقیما از کشاورزان خریداری کنیم.

*پیش بینی شما از آینده بازار ادویه کشور چیست؟
با توجه به اینکه شرکت های بسته بندی اخیرا در کشور خوب کار کرده اند لذا از نظر بسته بندی آینده خوبی می توان برای این حوزه متصور شد.

کد خبر: ۱۳۳٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha