۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
رقم ۲۱ برابر فاصله حداقل و حداکثر حقوق عدالت محوری نیست
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس:

رقم ۲۱ برابر فاصله حداقل و حداکثر حقوق عدالت محوری نیست

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به میزان مالیات متعلق گرفته بر حقوق گفت: نظام مالیاتی کشور باید به سمت عدالت محوری سوق داده شود.

به گزارش بازار به نقل از خان ملت، علی اصغر عنابستانی در مورد مالیات بر افزایش حقوق گفت: طبق آخرین آمار مالیات حقوق‌های بین ۵ میلیون تا ۱۵ میلیون و ٦٠٠ هزار تومان، ۱۰ درصد، از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد؛ و از ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان، ۲۰ درصد تعیین شد و با بررسی صورت گرفته در کمیسیون تلفیق حقوق‌های بالای ۳۵ میلیون تومان نیز مشمول ۳۰ درصد مالیات می‌شوند، برای اینکه نظام عادلانه در دریافتی حاکم باشد دولت و مجلس تصمیم گرفتند مالیات دریافتی حقوق را پلکانی در نظر بگیرند.

شکاف معناداری بین حداقل و حداکثر حقوق بگیران وجود دارد
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: نظام مالیاتی کشور باید به سمت عدالت محوری سوق داده شود، یعنی فاصله دریافت حداقل و حداکثر حقوق کاهش پیدا کند. در کشورهای توسعه یافته بیشترین فاصله حقوق حداقل بگیران با حداکثر بگیران حدودا ۶ برابر است، متاسفانه در کشور ما این رقم تا ۲۱ برابر هم پیش رفته است، در دوره قبل مصوب شد این رقم از ۱۷ برابر سبقت نگیرد اما باز شاهد شکاف معناداری بین حداقل و حداکثر حقوق بگیران هستیم.
در ظرفیت اقتصاد تورمی هر کس که فقیرتر باشد فشار بیشتر را تحمل می‌کند؛ در اقتصاد تورمی افراد متمول نه تنها ضرر نمی‌کنند بلکه به تبع دارایی خود از خانه، ماشین گرفته تا طلا و سکه فقط سود می‌کنند

وی در ادامه تاکید کرد: با در نظر گرفتن مالیات و حداقل حقوق پرداختی مشخص شده، تقریبا دولت حدود ۱۵ درصد برای افزایش حقوق متحمل هزینه می‌شود که براساس آن درصدی را به کف حقوق‌ها اختصاص می‌دهد. ساماندهی اقتصادی و کاهش فقر زمانی رخ می‌دهد که تورم کاهش پیدا کند، در ظرفیت اقتصاد تورمی هر کس که فقیرتر باشد فشار بیشتر را تحمل می‌کند؛ در اقتصاد تورمی افراد متمول نه تنها ضرر نمی‌کنند بلکه به تبع دارایی خود از خانه، ماشین گرفته تا طلا و سکه فقط سود می‌کنند، بر همین اساس برای اینکه فقر کاهش پیدا کند باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. خروج اقتصاد از تورم ممکن نیست مگر اینکه دخل و خرجمان یکی شود.

مالیات یکی از راهکارهای درمان اقتصاد تورمی است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم افزود: پرداختن به امور مالیاتی و گرفتن مالیات از افرادی که درآمد بیشتری دارند یکی از راهکارهای درمان اقتصاد تورمی است که مانع از خلق پول بدون پشتوانه خواهد شد و کاهش فشار طبقاتی را به همراه دارد، از طرفی زمانی که مالیات دریافت می‌شود باید صرف زیرساخت‌های مالیاتی شود که نتیجه آن را دهک‌های پایین‌تر می‌بینند.

پیشنهادات مناسبی برای اخذ مالیات هست
عنابستانی در مورد روش اخذ مالیات یادآور شد: در حال حاضر نظام مالیاتی کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد و حتی اخذ مالیات از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و از افرادی که حقوق ثابت دارند تعیین شده است، اخذ مالیات باید به سمت سرمایه‌های راکد سوق داده شود که منجر به احتکار ارز، طلا و ساختمان شده؛ نظام مالیاتی باید سال به سال اصلاح شود و دولت در بودجه امسال پیشنهادهای مناسبی در این راستا آورده است.

وی در ادامه تاکید کرد: روش اخذ مالیات در دولت به سمت روش سرمایه‌های پیش رفته است که قبلا مالیات پرداخت نمی‌کردند، در حال حاضر در مسیر اصلاح نظام مالیاتی پیش می‌رویم اصلاح نظام مالیاتی لازم و ضروری است؛ حتما نفع آن را در سال آینده خواهیم دید.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر در بودجه امسال اخذ مالیات به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که علاوه بر افرادی که حقوق ثابت دارند اشخاصی که حقوق‌های کلان از طریق دلالی ارز، دلار، سکه، طلا و حتی خانه‌های لوکس و خودروهای لاکچری دارند باید مالیات پرداخت کنند، ساختار نظام مالیاتی باید به سمتی پیش رود که تمام افرادی که فعال هستند و کار اقتصادی می‌کنند و عایدی دریافت می‌کنند باید مالیات پرداخت کنند.

کد خبر: ۱۳۳٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha