۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
اشتباه دولت سیب‌زمینی را یکه‌تاز بازار کرد| پیچیده‌تر شدن اوضاع با واردات
بازار گزارش می‌دهد؛

اشتباه دولت سیب‌زمینی را یکه‌تاز بازار کرد| پیچیده‌تر شدن اوضاع با واردات

همدان- این روزها سیب زمینی یکه تاز قیمت در بازار میوه و تره بار است حال آنکه اگر دولت برای خرید ۱۰ هزار تن غده بذری به سیب‌زمینی‌کاران جنوب کرمان و شمال ایران تسهیلات می‌داد مشکل فعلی ایجاد نمی شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور حرف اول را می‌زند و صاحب و عنوان دار رتبه برتر تولید آنان است به‌طوری‌که از میان آن‌ها سیب‌زمینی شاخص‌ترین رتبه را دارا است.

در یک نگاه گذرا به آمار و ارقام دیده می‌شود که متوسط برداشت سیب‌زمینی از مزارع استان همدان ۳۴ تا ۴۰ تن در هر هکتار است ضمن اینکه یک‌پنجم سیب‌زمینی کشور در همدان تولید می‌شود چراکه سالانه حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تُن سیب‌زمینی در کشور تولید می‌شود که سهم تولید سیب‌زمینی‌کاران همدانی از این میزان، یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تُن در سال است.

درحالی‌که انبارهای سیب‌زمینی همدان و برخی استان‌های کشور پر از سیب‌زمینی است مردم و حتی شهروندان همدانی سیب‌زمینی را تا کیلویی ۱۸ هزار تومان هم خریداری می‌کنند

محور گزارش فعلی گذشته از بیان ویژگی همدان در تولید سیب‌زمینی اتفاقی است که طی ۱۰ روز اخیر بازار را متلاطم کرده و درحالی‌که انبارهای سیب‌زمینی همدان و برخی استان‌های کشور پر از سیب‌زمینی است مردم و حتی شهروندان همدانی سیب‌زمینی را تا کیلویی ۱۸ هزار تومان هم خریداری می‌کنند.

اشتباه دولت سیب‌زمینی را یکه‌تاز بازار کرد| پیچیده‌تر شدن اوضاع با واردات

جویای دلایل این اتفاق که می‌شویم بازهم پای دلالان در میان است ضمن اینکه گفتگو با مسئولان دست‌اندرکار نیز این حقیقت را تائید می‌کند که بار دیگر مدیریت ضعیف سبب ایجاد چالشی جدی در عرضه سیب‌زمینی به بازار شده است.

یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هر سال مصرف سیب زمینی در فصل زمستان را یکجا خریداری می کردم اما امسال تصمیم گرفتم هر مرتبه که به بازار می روم سیب زمینی مورد نیاز را هم خریداری کنم، گفت: سال گذشته به قدری سیب زمینی در این ایام در بازار زیاد بود که به پایین ترین قیمت ممکن می شد سیب زمینی را خریداری کرد.

جالب آنجاست که ماه قبل صحبت از برگشت خوردن محصولات صادراتی بود اما با این حال باز هم شاهد گرانی محصول سیب زمینی در بازار همدان هستیم

وی با بیان اینکه اما امسال شرایط تغییر کرده و در مدت کمتر از یک هفته قیمت هر کیلو سیب زمینی در بازار همدان تا سه برابر افزایش یافته است، گفت: جالب آنجاست که ماه قبل صحبت از برگشت خوردن محصولات صادراتی بود اما با این حال باز هم شاهد گرانی محصول سیب زمینی در بازار همدان هستیم.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با بیان اینکه من خودم کشاورز هستم و سیب مینی هم کاشته ام، گفت: تمام محصول برداشت شده خودم را با احتمال اینکه اتفاق پارسال تکرار شود یکجا به واسطه فروخته ام که آن هم در برابر قیمتی که حالا برای هر کیلو سیب زمینی تعیین شده مبلغ ناچیزی بود.

وی با بیان اینکه البته نمی توان منکر زحمات کشاورزان شد چراکه به هر حال یکسال عمر و سرمایه خود را در این مسیر قرار می دهند و اگر هم یه بار قرعه به نام آنها افتاده و محصول تولیدیشان در بازار گران شده است نباید گله کرد، گفت: خیلی عجیب است که مدیران قادر به مدیریت اوضاع پیش آمده نیستند.

حاضرم قسم بخورم اگر همین الان انبارهای ذخیره سیب زمینی در همدان را بازدید کنید تمام آنها پر از سیب زمینی است

یک فروشنده سیب زمینی نیز در گفتگو با بازار بابیان اینکه اختیار سیب‌زمینی از دست کشاورزان خارج شده و به دست دلالان افتاده است، عنوان کرد: حاضرم قسم بخورم اگر همین الان انبارهای ذخیره سیب زمینی در همدان را بازدید کنید تمام آنها پر از سیب زمینی است.

وی با بیان اینکه داستان حضور و تلاش دلالان برای به جیب زدن زحمات کشاورزان در استان همدان تمامی ندارد، گفت: همین دلالان زمان برداشت محصول بر سر زمین های زراعی حاضر شده و محصول تولیدی را به پایین ترین قیمت می خرند و ذخیره می کنند تا در فرصت مناسب بازار را به دست بگیرند.

اشتباه دولت سیب‌زمینی را یکه‌تاز بازار کرد| پیچیده‌تر شدن اوضاع با واردات

وی با بیان اینکه زمانی خودم هم تولید کننده سیب زمینی بودم، گفت: باورتان نمی شود اگر بگویم برخی مدیران هم وارد این داستان شده اند به طوری که زمین های کشت سیب زمینی و سیر را اجاره می کنند و به عنوان شغل دوم خود به خرید و ذخیره محصول سیب زمینی می پردازند.

این فروشنده سیب زمینی با اشاره به اینکه افراد سودجو با دپو کردن سیب‌زمینی در انبارها سبب ایجاد کمبود و گرانی سیب زمینی در بازار شده‌اند؛ گفت: اگر دست دلالان و افراد سودجو از محصولات کشاورزی کوتاه شود شاهد گرانی‌های یکباره و غیرمنطقی نخواهیم بود.

در پی رسیدن به پاسخ برخی سئوالات به سراغ مسئولان رفتیم که خسرو طالبی‌رحیق؛ صادرکننده محصولات کشاورزی، مدیرعامل شرکت زرخیز هگمتانه استان همدان؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان همدان و اتاق بازرگانی ایران، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات استان همدان در اتاق بازرگانی که ریاست انجمن ملی سیب‌زمینی ایران را عهده‌دار است در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه پیرامون رخدادی که باعث افزایش قیمت سیب‌زمینی شده جلسه‌ای با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: در این نشست در خصوص میزان تولید سیب‌زمینی مذاکراتی صورت گرفت.

به مسئولان اعلام کردیم که هیچ‌گونه کمبود سیب زمینی در کشور وجود ندارد و واردات باعث بر هم خوردن بازار خواهد شد

خسرو طالبی رحیق بابیان اینکه تصور مسئولان بر این بود که درزمینهٔ سیب‌زمینی کمبود وجود دارد، گفت: به مسئولان اعلام کردیم که هیچ‌گونه کمبود سیب زمینی در کشور وجود ندارد و واردات باعث بر هم خوردن بازار خواهد شد.

اشتباه دولت سیب‌زمینی را یکه‌تاز بازار کرد| پیچیده‌تر شدن اوضاع با واردات

وی بابیان اینکه مسئله این است که تولیدکننده یک سال زحمت می‌کشد و تمام سرمایه وقت خود را در مسیری می‌گذارد که با ریسک سرمازدگی محصول، یخ‌زدگی، سیل و مواردی ازاین‌دست همراه است، ادامه داد: کشاورز پس از برداشت سیب‌زمینی محصول خود را در انبار ذخیره می‌کند تا درنهایت زحمت یک سالش به قیمت هر کیلو هشت‌ تا ۹ هزار تومان قیمت پیدا کند، گفت: در حال حاضر سیب‌زمینی از کشاورز به همین قیمت خریداری می‌شود اما متأسفانه وقتی سیب‌زمینی از انبار خارج می‌شود در عرض ۲۴ ساعت قیمت آن تا ۱۸ هزار تومان هم می‌رود که باید بررسی شود چه عواملی در این مسیر دخالت دارد.

وقتی سیب‌زمینی از انبار خارج می‌شود در عرض ۲۴ ساعت قیمت آن تا ۱۸ هزار تومان هم می‌رود که باید بررسی شود چه عواملی در این مسیر دخالت دارد

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران بابیان اینکه افزایش نرخ حدود ۹ تا ۱۰ هزارتومانی به ازای هر کیلو سیب‌زمینی در مدت کمتر از ۲۴ ساعت عجیب است، گفت: درزمینهٔ تأمین سیب‌زمینی موردنیاز بازار کشور هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد و در این مسیر مدیریت ضعیف باعث تصاعدی شدن قیمت سیب‌زمینی شده است.

وی بابیان اینکه چرا وقتی سیب‌زمینی به مقدار کافی وجود دارد وارد مسیر واردات محصول می‌شویم، گفت: تولیدکننده‌ها آمادگی دارند سیب‌زمینی را به قیمت ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو به فروش برسانند و ذخیره انبارها را به بازار عرضه کنند.

طالبی رحیق گفت: درخواست شده در کلان‌شهرها مناطقی تعیین شود تا در این مکان‌ها به عرضه سیب‌زمینی بپردازیم.

به‌شدت با واردات سیب‌زمینی مخالفیم چراکه چند سال پیش نیز این قضیه پیش آمد و با دخالت در واردات سیب‌زمینی اوضاع را دیدیم

وی بابیان اینکه ذخیره سیب‌زمینی کشور مصرف داخل را جوابگو است ضمن اینکه برداشت سیب‌زمینی جنوب کرمان ماه آینده آغاز می‌شود، گفت: به‌شدت با واردات سیب‌زمینی مخالفیم چراکه چند سال پیش نیز این قضیه پیش آمد و با دخالت در واردات سیب‌زمینی اوضاع را دیدیم.

طالبی رحیق بابیان این‌که پیش‌ازاین بارها عنوان کرده بودیم مشکل فعلی رخ خواهد داد، گفت: آبان ماه امسال طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، نهاد رهبری و ارگان‌های مسئول احتمال رخداد وضعیت فعلی را اعلام کردیم.

اشتباه دولت سیب‌زمینی را یکه‌تاز بازار کرد| پیچیده‌تر شدن اوضاع با واردات

وی بابیان اینکه محصول سیب‌زمینی با پنج و نیم میلیون تن تولید سالیانه نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد و هرگونه عامل مؤثر در ایجاد تنظیم نسبی بازار که منجر به برقراری قیمت منصفانه در راستای منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد منجر و آرامش مردم خواهد شد، گفت: انجمن سیب‌زمینی ایران از تشکل‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای تحقق اهداف دولت و در تأمین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیب‌زمینی از طریق تنظیم نسبی بازار و تثبیت قیمت منصفانه پیشنهادهایی ارائه و آماده همکاری و ایجاد هماهنگی‌های موردنیاز برای اجرایی شدن آن‌ها است.

عرضه مستقیم محصول سیب‌زمینی توسط تولیدکنندگان در مکان‌های مشخص‌شده در کلان‌شهرها از طریق ستاد تنظیم بازار باعث می‌شود تولیدکنندگان درآمد بیشتری کسب کنند و مصرف‌کنندگان مبلغ کمتری را برای خرید سیب‌زمینی بپردازند و همگام با روند جاری بازار، قیمت منصفانه به‌طور نسبی تثبیت شود

طالبی رحیق بابیان اینکه در درخواست خود اعلام کرده بودیم تفاوت غیرمنطقی قیمت‌ها در فاصله بین مبدأ بارگیری تا میدان‌ها عمده‌فروشی و درنهایت مصرف‌کننده نهایی باید کاهش یابد، گفت: عرضه مستقیم محصول سیب‌زمینی توسط تولیدکنندگان در مکان‌های مشخص‌شده در کلان‌شهرها از طریق ستاد تنظیم بازار باعث می‌شود تولیدکنندگان درآمد بیشتری کسب کنند و مصرف‌کنندگان مبلغ کمتری را برای خرید سیب‌زمینی بپردازند و همگام با روند جاری بازار، قیمت منصفانه به‌طور نسبی تثبیت شود.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران تأکید کرد: همچنین درخواست کرده بودیم صادرات سیب‌زمینی به کشور عراق که احتمالاً آن کشور اقدام به حذف و یا کاهش تعرفه وارداتی خواهد کرد مدیریت شود تا عاملی برای ایجاد نوسانات احتمالی هرچند به‌صورت موقت در وضعیت موجود بازار سیب‌زمینی نشود.

حمایت مالی از سیب‌زمینی‌کاران تولید بهاره و تابستانه برای خرید غده بذری جهت کاشت به دلیل متضرر شدن این سیب‌زمینی‌کاران در سال‌های اخیر از طریق اختصاص تسهیلات و اختصاص یارانه حمل‌ونقل انجام شود

وی بابیان اینکه بهتر بود ترتیبی اتخاذ شود تا صادرکنندگان دارای کارت بازرگانی معتبر و برخوردار از تجربه حداقل سه‌ساله درزمینهٔ صادرات سیب‌زمینی از طریق عقد قرارداد با تجار عراقی و با اظهارنامه در گمرک بارگیری و اقدام به صادرات سیب‌زمینی کنند، گفت: حمایت مالی از سیب‌زمینی‌کاران تولید بهاره و تابستانه برای خرید غده بذری جهت کاشت به دلیل متضرر شدن این سیب‌زمینی‌کاران در سال‌های اخیر از طریق اختصاص تسهیلات و اختصاص یارانه حمل‌ونقل انجام شود.

اشتباه دولت سیب‌زمینی را یکه‌تاز بازار کرد| پیچیده‌تر شدن اوضاع با واردات

طالبی بابیان اینکه در صورت رعایت موارد عنوان‌شده و عرضه به‌موقع سیب‌زمینی تولید زمستانه در سال جاری و تولید بهاره و تابستانی در سال ۱۴۰۱ بازار این محصول به‌طور نسبی تنظیم خواهد شد، گفت: اگر دولت به میزان ۱۰ هزار تن خرید غده بذری به سیب‌زمینی‌کاران جنوب کرمان و شمال ایران تسهیلات می‌داد مشکل فعلی ایجاد نمی‌شد.

وی بابیان اینکه واردات محصول سیب‌زمینی در شرایط فعلی بر روی تولید سال آینده اثر خواهد گذاشت، گفت: متأسفانه مشاوره‌های ناصحیح به وزیر بر شرایط فعلی کشور درزمینهٔ عرضه سیب‌زمینی دامن زده است.

سالانه در استان همدان ۹۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی کشت و تولید می شود که ۴۵۰ هزار تن آن تابستانه و ۵۰۰ هزار تن آن هم پاییزه است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در همین راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سالانه در استان همدان ۹۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی کشت و تولید می شود که ۴۵۰ هزار تن آن تابستانه و ۵۰۰ هزار تن آن هم پاییزه است، گفت: ارقام مورد استفاده در کشت سیب زمینی آگریا، مارفونا، سانته، ساتینا و بامبا است.

شهرام پرورش با اشاره به اینکه حوزه جغرافیایی تولید سیب‌زمینی در استان همدان وسیع است و از شمال استان همدان یعنی شهرستان رزن تا جنوب این استان یعنی شهرستان نهاوند را در برمی‌گیرد ضمن اینکه بیش از سه هزار کشاورز در استان همدان فعالیت دارند، گفت: بارش‌ باران در جنوب کشور، سردی هوا در همدان و روان نبودن حمل سیب زمینی‌های ذخیره شده در سردخانه‌ها و همچنین صادرات محصول به بازارهای هدف موجب گرانی سیب زمینی شده است.

عرضه مستقیم سیب زمینی در ۱۵ نقطه شهر همدان
پرورش با بیان اینکه در راستای کاهش قیمت سیب زمینی عرضه مستقیم این محصول در ۱۵ نقطه شهر همدان آغاز شده تا شاهد کاهش قیمت آن باشیم، گفت: همدان دارای رتبه نخست تولید محصول سیب زمینی در کشور است و در استان همدان سالانه بین ۲۱ تا ۲۶ هزار هکتار سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی کشت می‌شود که این امر موجب شده تا همدان به عنوان قطب اصلی تولید سیب‌زمینی کشور محسوب شود.

وی اضافه کرد: استان همدان هیچ گونه کمبودی در زمینه تولید سیب‌زمینی نداشته اما واسطه‌ها و دلالان سبب ایجاد آشفتگی در بازار می‌شوند.

آنچه از صحبت ها بر می آید اینکه متولیان امر می‌بایست اقدامات لازم برای کنترل قیمت کالاهای مصرفی از جمله سیب‌زمینی اعمال کنند و اجازه ندهند بیش از این سفره‌های مردم خالی شده و گرانی عرصه را اینگونه بر آن‌ها تنگ کند.

کد خبر: ۱۳۳٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      2 5
      بابا بسه دیگه هی سیب زمینی سیب زمینی میکنی حالمونو بد کردین اه
      • مجیدم IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
        0 0
        چرا تلویزیون از سیب زمینیهایی که رو دست کشاورزها مونده بود گزارش تهیه کرد. بعدرفتین سیب زمینی واردکردین که مثل سنگ خورده نمیشه
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      8 1
      اینا همه نشونه کفرهست وباید دیریازود منتظر عذاب الهی باشیم که وعده بر کم فروشان احتکار کنندگان وگرانفروشان
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      1 0
      متاسفانه عدم برخورد مناسب همچین معضلی در تمام زمینه ها ایجاد میکند،
    • بب نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      3 0
      واردات مشکلی پیش نمیاره
    • قانون IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      منتظر تمام وسایل باشید که گران می‌شود تا برج سه
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      سلام سیب زمینی برگشت خورده با بالاترین قیمت و کمترین کیفیت دارای سموم سرطان زا به خورد مردم میدن
    • سحرخیز IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      چرا مشکل پیش نمیاره؟؟؟؟پس سیب زمینی دلالها چی میشه اونا نباید مشکل پیدا کنند ولو اینکه هرکیلو سیب زمینی ۲۰ تومن دست مصرف کننده برسه مردم باید هوای دلال هارو داشته باشند انصاف هم خوب چیزیه!!!