۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
همواره سبد معیشت خانواده کارگر ۱۰۰درصد با دستمزد آنها فاصله داشته است
رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار:

همواره سبد معیشت خانواده کارگر ۱۰۰درصد با دستمزد آنها فاصله داشته است

توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار گفت: رویکرد و نگرش به تعیین مزد همواره اشتباه بوده است، در تمام سال ها سبد معیشت خانواده کارگر بیش از صد درصد با دستمزد فاصله دارد.

به گزارش بازار، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار با اعلام اینکه هنوز در رابطه با افزایش و میزان حقوق کارگران تغییری برای سال آینده رخ نداده است، گفت: طبق آخرین جلسه شورای عالی کار، سبد معیشت توسط نمایندگان دولت ارائه و مصوب شد که بر اساس آن سبد معیشت خانواده های کارگری میزان ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شد.

وی افزود: قرار بر این است که بعد از محاسبه تورم بهمن سال جاری، در اسفند ماه جلسات مربوط به تعیین حقوق کارگری در سال آینده کلید بخورد. ماده ۴۱ قانون کار دو بند دارد که بر اساس آن باید سبد معیشت و تورم برای تعیین دستمزد کارگران مشخص شود.

رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار کشور درباره نحوه تعیین حقوق اظهار کرد: سبد معیشت خانواده کارگران توسط نمایندگان دولت در وزارت اقتصاد و دارایی اعلام می شود. میزان تورم نیز در بهمن ماه اعلام می شود و به این شکل دو پیش نیاز اولیه برای تعیین دستمزد حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ مشخص می شود.

توفیقی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر اینکه معیشت خانواده های کارگری به شدت به مرحله بحرانی رسیده است، بیان کرد: نگرانی ها و دغدغه هایی در رابطه با حذف ارز ترجیحی وجود دارد و با توجه به این موضوع که نرخ تسریع ارز از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان فزایش یافته است، سال آینده ممکن است تورم انتظاری بالایی داشته باشیم.

وی از توقعات از دولت سیزدهم با توجه به شرایط موجود گفت و عنوان کرد: آقای رئیسی با نگاه به دغدغه های جامعه کارگری که در سفرهای استانی با آن کاملا روبرو هستند، حمایت های کارگری را به صورت عملی اجرایی کنند. باید بر مدار افزایش دستمزد کارگران و جبران کاهش قدرت خرید جامعه، اعمال سیستم های حاکمیتی بر خانواده های کارگری و عمل به شعارهای انتخاباتی حرکت کرد.

رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار قاعده تعیین دستمزد را اشتباه ندانست و در عین حال گفت: رویکرد و نگرش به تعیین مزد همواره اشتباه بوده است. در تمام سال ها سبد معیشت خانواده کارگر بیش از صد درصد با دستمزد فاصله دارد زیرا اساسا نگاه درستی به ماده ۴۱ قانون کار نداشته ایم.

توفیقی افزود: امیدوار هستیم این نگرش تغییر کند و در این راستا اگر دولت و کارفرما یک بازه زمانی شش ساله را با جامعه کارگری همراهی کنند به سقف درستی از دستمزد می رسیم که تورم و سبد معیشت را پوشش دهد.

کد خبر: ۱۳۳٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha