۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
برزخ تولید در بازار نفت؛ قیمت ها پتانسیل بیشتری پیدا می کنند؟
یادداشت ؛

برزخ تولید در بازار نفت؛ قیمت ها پتانسیل بیشتری پیدا می کنند؟

بیش از ۴۰ درصد عرضه جهانی نفت توسط اوپک پلاس تأمین می‌شود و با بالا رفتن قیمت نفت، کشورهایی نظیر آمریکا و هند که شاهد بهبود شرایط اقتصادی پساکرونا هستند، خواستار تزریق نفت بیشتر به بازار شده‌اند.

روح اله کهن هوش نژاد؛ بازار: با پایان یافتن نشست (روز چهارشنبه ۱۳ بهمن) اوپک پلاس در تنها ۱۶ دقیقه و تصمیم این ائتلاف برای حفظ شرایط موجود، یعنی همان افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید، شائبه‌هایی در مورد توانایی کشورهای تولیدکننده برای رسیدن به اهداف تعیین شده به وجود آمده است. برنامه افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز از آگوست سال گذشته آغاز شد، اما آمارها نشان می‌دهد اوپک پلاس حدود ۸۰۰ هزار بشکه (معادل ۲ ماه) از برنامه سال گذشته عقب مانده است.

در واقع تنها تعداد کمی از اعضای اوپک پلاس ظرفیــت افزایــش تولیــد مطابق با ســهمیه بنــدی ها را دارنــد که این مســئله باعــث نگرانی در مــورد عرضه نفت در آینــده با توجه به رشــد تقاضا خواهد شـد. روســیه نمونــه قابل توجهــی بوده که به مــرز حداکثر ظرفیــت تولید خود نزدیک شــده اســت. معنای این شــرایط برای قیمت ها، پتانسیل افزایش بیشتر است، به خصوص اگـر تقاضـا با همین قوت به رشد خود ادامه دهد.

بیش از ۴۰ درصد عرضه جهانی نفت توسط اوپک پلاس تأمین می‌شود و با بالا رفتن قیمت نفت، کشورهایی نظیر آمریکا و هند که شاهد بهبود شرایط اقتصادی پساکرونا هستند، خواستار تزریق نفت بیشتر به بازار شده‌اند.

در مقابل، اوپک پلاس با حفظ همان ۴۰۰ هزار بشکه قبلی، از دید مصرف‌کنندگان واکنشی ناکافی به بازار نشان داده است. اما اوپک پلاس انگشت اتهام را متوجه کشورهای مصرف‌کننده کرده که با روی آوردن به انرژی‌های سبز، باعث عدم سرمایه‌گذاری کافی در صنعت سوخت‌های فسیلی شده‌اند.

به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان بزرگ با دیدن شرایط کنونی به یاد شوک قیمتی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ می‌رسند که با اختصاص یافتن تولید مازاد اوپک به چین، قیمت نفت به رکورد بشکه‌ای ۱۴۷ دلار رسید.

ادامه سیاســت اوپک پلاس مبنی بر عــدم تغییر در برنامــه افزایش تولید، کاهش ظرفیت مازاد تولید به دلیل افت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، کاهش تولید نفت در آمریکا، کاهش ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا برای چند هفته متوالی به دلیل افزایش تقاضا در این کشور، ادامه اختلال در تولید نفت لیبی، بالا بودن قیمت گاز طبیعــی و ادامه اســتفاده از فرآورده‌های نفتی به جای گاز و ادامه انتشار گزارش‌های امیدوارکننده درخصوص ضعیف بودن سویه امیکرون، از مهمترین عوامل تقویت‌کننده روند فعلی افزایش قیمت نفت به‌ شمار می‌آیند.

درخصوص تولید نفت شیل در ایالات متحده ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگرچه تولید به دلیل توفان‌های زمستانی دچار اختلال شده است، اما تولیدکنندگان نفت شیل از بالا بودن قیمت‌ها در حال انتفاع بوده و حتی سود نقدی قابل پرداخت به سهامداران را افزایش داده و در نتیجه بر تولید خود نیافزوده‌اند.

کد خبر: ۱۳۳٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha