۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
قیمت برنج قد کشید| خرید با کارت ملی، هر مازنی فقط ۱۰ کیلو
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت برنج قد کشید| خرید با کارت ملی، هر مازنی فقط ۱۰ کیلو

ساری- نرخ برنج مازندران در دومین ماه فصل زمستان به مرز ۱۰۰ هزار تومان برای هر کیلو رسید و دست بسیاری از مصرف کنندگان از آن کوتاه شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی که عرضه برنج شیرودی با قیمت ۳۲ تا ۴۲ هزار تومانی از از سوی سازمان مرکزی تعاون آغاز شد اما نرخ برنج مرغوب مازندران در فروشگاه‌های استان از مرز ۱۰۰ هزار تومان عبور کرده است.

بررسی‌ها و گشتی در بازار برنج مازندران حمایت از آن دارد که نرخ برنج مرغوب و طارم مزارع مازندران از ۱۰۰ هزار تومان عبور کرده است و میزان رشد قیمت این محصول طی فصل زمستان از ۴۰ درصد فراتر رفته است.

کمبود تولید و احتکار از سوی دلالان و واسطه‌ها مهمترین دلیل گرانی قیمت برنج در روزهای زمستانی بیان می‌شود. درحالی که بنکداران تهران و پایتخت، کشاورزان و تولیدکنندگان مازندران را عامل گرانی برنج معرفی می‌کنند اما واقعیت چیز دیگری است.

افزایش افسارگسیخته قیمت برنج
افزایش افسارگسیخته و بی ضابطه قیمت برنج دست بسیاری از مردم و قشرهای ضعیف را از این ماده غذایی کوتاه کرده است، محمدعلی کارگر ساروی با اظهار اینکه قیمت برنج از کیلویی ۳۰ هزار تومان در سال قبل به مرز ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، افزود: برنج ماده غذایی مهم شمالی‌ها محسوب می‌شود و اکنون از سفره بسیاری از مردم حذف شده است.

قیمت برنج قد کشید| خرید با کارت ملی، هر مازنی فقط ۱۰ کیلو

وی در گفتگو با خبرنگار بازار فروش و تبدیل اراضی به ویلا و کاهش تولید از یک سو و دخالت داشتن دست دلالان و واسطه‌ها را عامل این گرانی بی ضابطه و افسارگسیخته معرفی کند.

حال و روز شالیکوبی داران مازندران هم چندان خوش نیست، گرانی برنج و کاهش تولید امسال چراغ بسیاری از شالیکوبی ها را خاموش و کارگران آن را بیکار کرد و به اعتقاد متولیان امر رشد افسارگسیخته نرخ برنج، زیر سر دلالان و مافیای برنج است.

تولید برنج امسال کاهش داشت
تقی جعفریان رئیس اتحادیه شالیکوبی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه میزان تولید برنج در سال جاری کاهش داشت، افزود: از سوی دیگر عده‌ای با انبار و احتکار کردن، اکنون این محصول را به قیمت دلخواه به فروش می‌رسانند.

وی رشد قیمت برنج را بی سابقه و نگران کننده دانست و خواستار نظارت دستگاه‌های نظارتی و بازرسی در این زمینه شد.

توزیع برنج با کد ملی
‌متولیان امر در جهاد کشاورزی مازندران برای تنظیم بازار توزیع دو هزار و ۲۰۰ تن برنج خارجی را آغاز کردند و ابراهیم قربان نژاد مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه در این طرح برنج تایلندی و هندی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲۵ هزار ریال و ۱۸۵ هزار ریال عرضه می‌شود، گفت: به هر سرپرست خانوار با کد ملی یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج ارائه می‌شود.

قیمت برنج قد کشید| خرید با کارت ملی، هر مازنی فقط ۱۰ کیلو

محدودیت کشت برنج به دلیل تنش آبی در تابستان سال جاری سبب شد تا بسیاری از کشاورزان و شالیکاران از کشت دوم برنج خودداری کنند و همه مسائل از جمله احتکار، بازار برنج را پرنوسان و رشد نرخ آن را شتابان کرده است

محدودیت کشت برنج به دلیل تنش آبی در تابستان سال جاری سبب شد تا بسیاری از کشاورزان و شالیکاران از کشت دوم برنج خودداری کنند و همه مسائل از جمله احتکار، بازار برنج را پرنوسان و رشد نرخ آن را شتابان کرده است.

رشد ۱۰ برابری قیمت برنج طی ۵ سال
قیمت‌های برنج هر روز و ماه قد می کشند و بررسی‌های نشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی هاشمی در سال ۱۳۹۶ حدود هشت هزار و ۵۰۰ تومان، ۹۷ به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ۹۸ به ۱۸ هزار تومان، ۹۹ به ۳۳ هزار تومان و اکنون به مرز ۱۰۰ هزار تومان رسیده است که رشد ۱۰ برابری داشته است.

برنج نیم دانه نیز از کیلویی چهار هزار تومان در سال ۹۶ به ۴۰ هزار تومان، برنج طارم از هشت هزار و ۲۰۰ تومان در سال ۹۶ به ۸۰ هزار تومان، برنج دودی هاشمی از ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۹۶ به ۹۰ هزار تومان رسیده است.

سازمان تعاون روستایی از امروز توزیع و عرضه برنج شیرودی با قیمت ۳۲ و ۴۲ هزار تومانی را آغاز کرد و متقاضیان برای تأمین برنج می‌توانند از طریق سامانه بازارگاه اقدام کنند، از سوی دیگر تزریق ۲۰۰ هزار تن برنج خارجی هندی و پاکستانی نیز در بازار استان‌های شمالی در دستور کار قرار گرفته است.

مازندران با داشتن ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و میزان تولید برنج سال جاری در استان کاهش چشمگیری یافته است.

کد خبر: ۱۳۳٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha