۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۱
شیطنت آمریکا در صندوق پول؛ دلیل مخالفت با درخواست ایران
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درگفتگو با" بازار" مطرح کرد:

شیطنت آمریکا در صندوق پول؛ دلیل مخالفت با درخواست ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: درخواست ایران برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول، اقدامی بجا و قانونی است چرا که ایران عضو این صندوق به شمار می رود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با "خبرگزاری بازار" با بیان این که رفتار دست اندرکاران صندوق بین المللی پول با درخواست ایران نشان می دهد شیطنت های امریکا و همدستانش مانع همراهی گردانندگان این صندوق با درخواست وام از سوی ایران است، گفت: قرارگرفتن ایران درلیست سیاه (اف ای تی اف) شاید بهانه ای باشد تا امریکا مانع دستیابی ایران به وام ۵ میلیارد دلاری صندوق بین المللی باشد این در حالی است که حساب این صندوق ازسیاست های بین المللی جداست.

این نماینده مجلس افزود: ازآنجایی که ایران سالیان سال است عضو این صندق است بنابراین بهانه تراشی در نپرداختن چنین وام قانونی نشان دهنده بی ثباتی قوانین بین المللی و شعاری بودن رعایت حقوق بشر در دنیاست.

وی به شیوع ویروس کرونا درکشوراشاره کرد و افزود: صندوق بین المللی پول متعهد است، طبق قواعد و مقررات موجود اعضای خود را درصورت نیاز به وام ضروری تامین کند. درچنین شرایطی ایران برای عبورازاین بیماری درخواست کننده چنین وامی از صندوق بین المللی پول شده است که سابقه حدود ۷۰ سال عضویت دراین صندوق را دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان این که به یاری خدا هم کرونا وهم امریکا را شکست خواهیم داد، تصریح کرد: ملت ایران با تکیه برتوانمندی های خود همچنین استقامت، همدلی و همگامی هیچ گاه دربرابرزورگویی های دشمن سرفرو نمی آورند. از طرفی ثابت شده است که شیطنت ذات امریکاست واین کشور طبلی توخالی بیش نیست.

حاجی دلیگانی به تحریم های ناجوانمردانه دشمن علیه ایران اشاره کرد و افزود: تحریم ها به فرصتی برای خود اتکایی و قطع وابستگی با دشمن تبدیل شده است، این که امروزبرخی ها راضی به پرداخت وام صندوق بین المللی به ایران نیستند وعدم تعهد ایران به قوانین بین المللی مالی (اف ای تی اف) را بهانه قراردهند، بدانند که ایران درشرایط تحریم نیزراه ورود پول به کشور را از طرق مختلف چون پیمان چند جانبه پولی و یا برخورداری از مکانیزیم های خاص تبادلات مالی با خیلی از کشورها را داراست.

وی با بیان این که ایران نمی خواهد تن به خواسته دشمن بدهد، گفت: گروه ویژه اقدام مالی موسوم به "اف ای تی اف" اهدافی را دنبال می کنند که به نفع خود باشد این درحالی است که تجربه ثابت کرده هیچ اطمینانی به آنها نیست چرا در بحث برجام و قرارداد الجزیره شاهد بی اطمینانی وعدم به تعهدات آنها بوده ایم.

گفتنی است؛ رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است؛ روز گذشته باردیگر نامه‌ای به صندوق بین‌المللی پول فرستاده است.

بعد از اعلام رسمی آمادگی صندوق بین المللی پول برای کمک سریع و بدون قید و شرط به کشورهایی که درگیر مقابله با ویروس کرونا هستند، درخواست ایران را، برای استفاده از حق ایران از این حمایت صندوق اعلام کردم، اما افرادی در خارج، درصدد وارونه جلوه دادن تلاشها و انحراف درخواستهٔ بحق ایران بوده‌اند.

همتی اعلام کرده است؛ ساز و کار اروپا اینستکس ( INSTEX ) و حتی کانال مالی سوییس ( SHTA ) که به ادعای خود آمریکا، از تحریمهای یکجانبه امریکا، مستثنی هست، کانالهای در دسترس برای انجام برخی از مبادلات کمک‌های انسان دوستانه، و از جمله منابعی است که صندوق دراختیار ایران قرار خواهد داد.

کشورهای اروپایی و سایر کشورها، در روند استفاده از این دو کانال قرار دارند. امیدوارم در این برههٔ تاریخی، مخالفت آمریکا، به وجههٔ تخصصی صندوق و نیزکارکرد آن برای کمک به کشورهای عضو، بویژه ایران، آسیبی نرساند. ما مصمم به پیگیری درخواست خود در قالب «تامین مالی سریع»، RFI، هستیم و دیروز نیز طی نامه ای به رئیس صندوق، این مطلب را تاکید کردم. انتظار داریم که صندوق به سرعت، به درخواست ایران، که خود از بنیانگذاران این صندوق بوده است، پاسخ مثبت دهد.

کد خبر: ۱۳٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha