۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
همگامی فین تکها و بانکها در مسیر سودآوری| دولت، کارگروه اقتصاد دیجیتال تشکیل دهد
گفتگو با مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو؛

همگامی فین تکها و بانکها در مسیر سودآوری| دولت، کارگروه اقتصاد دیجیتال تشکیل دهد

دکتر سیامک خاوری می گوید: تشکیل یک کارگروه اقتصاد دیجیتال در دولت با حضور وزرای تاثیر گذار می تواند موجب متحول شدن ساختار حوزه راه و شهرسازی و مسکن در کشور شود.

تهمینه غمخوار؛ بازار: هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران، با حضور مدیران و فعالان صنعت بانکداری، پرداخت و فناوری های مالی در روزهای ۲۱ و ۲۲ دی برگزار شد. با توجه به استقبال و پیش بینی حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر از فعالان و صاحب نظران صنایع بانکداری، بیمه، بورس، پرداخت الکترونیک و فناوری های نوین مالی در این دوره از نمایشگاه، علاقه‌مندان در این حوزه به منظور معرفی محصولات، خدمات و ایده های فناورانه خود در صنعت بانکداری پرداختند.

یکی دیگر از مزیت های این نمایشگاه حضور بیش از ۹۰ مدیر و متخصص در نشست‌ها و میزگردهایی بود که دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را با همه اضلاع اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری مطرح کردند.

در همین راستا و بر اساس اهمیت برگزاری نمایشگاه تراکنش، خبرنگار بازار گفتگویی را در حاشیه نمایشگاه با «دکتر سیامک خاوری» مدیرعامل «ناواکو، شرکت فناوری اطلاعات بانک مسکن» ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

* در ابتدا توضیح بدهید که حوزه فعالیت خاص شرکت شما در چه زمینه هایی است؟
شرکت ناواکو شرکت فناوری اطلاعات بانک مسکن است که از حدود ۱۳ سال پیش برای بانک مسکن مجموعه ای از سرویسهای سخت افزاری و نرم افزاری را ارائه می‌دهد. به صورت خاص و در حوزه نرم افزار، ناواکو، core بانک مسکن را توسعه داده و در حال پشتیبانی است. از آنجایی که وظایف بانک مسکن در حوزه تسهیلات در مقایسه با سایر بانک ها از حجم و تنوع خاصی برخوردار است، لذا سرویس های ارائه شده در این بخش از مزایای بیشتری در مقایسه با سایر سیستم‌های موجود در بازار برخوردار می‌باشد. همچنین ارائه نرم‌افزارهای منابع انسانی، رفاهی، آمار و اطلاعات، بازرسی و... از جمله سرویس‌هایی است که این شرکت به بانک مسکن ارائه می‌دهد.

علاوه بر آن، شرکت در حوزه تامین سخت‌افزار برای بانک و پشتیبانی دیتاسنتر و شبکه پرداخت بانک مسکن، فعالیت دارد. خارج از بانک مسکن نیز ناواکو با سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی در حوزه ETC یعنی عوارض الکترونیک بزرگراهی کشور از حدود یازده سال پیش در بزرگراه پردیس به تهران و آزاد راه بندر امام و همچنین ارائه سرویس معاینه فنی خودروهای سنگین حضور دارد و این سامانه را راهبری می کند. همچنین، این شرکت در حوزه‌های کربنکینگ، پی‌اس‌پی‌گری، دستگاه کارت‌خوان، کیوسک بانکی فعالیت دارد.

هفتمین دوره نمایشگاه تراکنش در حالی برگزار می‌شود که شرکت ناواکو از ابتدای تشکیل این نمایشگاه حضور داشته است، چرا که ما همیشه معتقد بوده‌ایم که جای همچنین نمایشگاهی برای صنعت بانکی و پرداخت کشور بسیار خالی بوده است. از این رو از مرکز فابا که با برگزاری این نمایشگاه امکان هم‌اندیشی و حضور بازیگران این عرصه را در کنار هم فراهم می‌کنند کمال تشکر را دارم.

ناواکو در هفتمین دوره نمایشگاه با چندین محصول استراتژیک حضور دارد، یکی از آنها نئوبانک بانک مسکن و ناواکو تحت عنوان «اٌبانک» است که مراحل احزار هویت و امضای دیجیتال به صورت اینترنتی انجام می‌شود؛ به طوری که تسهیلات حوزه مسکن بدون حضور مشتری و مردم در بانک به صورت کاملا مجازی ارائه شود. در کنار آن، سرویس های متنوعی نیز برای این پلتفرم قابل مشاهده است. در حوزه شهروندی، دسترسی به تمامی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، پلیس + ۱۰ و دفاتر امور قضایی نیز در برنامه کاری شرکت قرار گرفته است. دسترسی به سامانه های ثنا و سجام از جمله خدمات عمومی قابل ارائه در این پلتفرم است.

* رقابت میان بانک‌ها و فین تک‌ها موضوعی است که از چند سال گذشته بدین شکل مطرح شده که شرکت‌های استارتاپی می‌توانند جای بانک‌ها را بگیرند. ارزیابی و دیدگاه شما از این موضوع چیست؟ بنده شخصاً معتقد به رقابت میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها نیستم. این سخن در چهار یا پنج سال گذشته بسیار مطرح شده بود. در حال حاضر شرکت‌های استارتاپی با ارائه محصولات خوب، سودآوری بالایی برای بانک‌ها به همراه داشته‌اند. شما اشاره‌ای به موضوع متاورس و کارکرد آن در نظام بانکی کردید، در این خصوص باید عرض کنم که صحبت کردن پیرامون این مبحث به گذشت زمان نیاز دارد، در حالیکه تأمل و تفکر کردن در خصوص این موضوع جدید بسیار خوب است.

معمولا تجاربی از این دست در حوزه استارتاپی در ایران پیشروی خوبی دارد و تقریبا نزدیک به دنیا است، اما تمامی این موارد نیازمند به تصمیم‌گیری در حوزه رگولاتوری است که البته با توجه به صحبت‌های مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در افتتاحیه نمایشگاه، جای امیدواری وجود دارد که آن حوزه به مسائل فناوری مرتبط با این موضوع به صورت جدی توجه خواهد داشت و فضا و بستر رگولاتوری برای ورود به این عرصه در حال آماده شدن است.

سیامک خاوری: برای ارائه سرویس‌های بهتر و متنوع تر که منجر به بازگشت سرمایه به خود بانک می‌شود، معتقدم که فینتک‌ها و استارتاپ‌ها نیز باید در کنار ما حضور داشته باشند و به هیچ وجه این شرکت‌ها را رقیب خود نمی‌دانم

در نهایت، اتفاقی که رخ خواهد داد این است که مردم انتخاب می‌کنند که چه سرویسی را و به چه نحوی و چه بستری انتخاب کنند. بر همین اساس، بانک‌ها باید این قابلیت و آمادگی را داشته باشند و بپذیرند که مشابه حوزه‌های دیگر، سبد محصول را در حوزه بانکی، مشتریان باید انتخاب کنند و بانک نباید به مشتریان تحکم کند که با چه فرمتی و به چه نحوی به بانک مراجعه کنند. بنابراین، نئو بانک‌ها در حال دنبال کردن چنین رویکردی هستند و شرکت ناواکو نیز در اٌبانک همچین رویکردی را مدنظر دارد تا هر مشترک بتواند بر اساس نیازمندی خود پلتفرم و نرم افزار ناواکو را شخص سازی کرده و از آن استفاده نماید.

با عنایت به مطالبی که عرض کردم، برای ارائه سرویس‌های بهتر و متنوع تر که منجر به بازگشت سرمایه به خود بانک می‌شود، معتقدم که فینتک‌ها و استارتاپ‌ها نیز باید در کنار ما حضور داشته باشند و به هیچ وجه این شرکت‌ها را رقیب خود نمی‌دانم. عقد قرارداد و تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و همچنین دانشگاه امیرکبیر مبین همین رویکرد شرکت ناواکو در تعامل با استارت آپ‌ها می‌باشد.

* از آنجایی که شرکت فناوری اطلاعات ناواکو با وزارت راه و شهرسازی همکاری دارد، تا چه اندازه دولت فعلی حامی انجام فعالیتهای شرکت در رسیدن به اهداف مورد نظر و خدمت رسانی به مردم گام برداشته است؟
بانک مسکن و به تبع آن شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، در حوزه فناوری اطلاعات، بانک عامل وزارت مسکن و شهرسازی است؛ یعنی مقوله‌هایی مانند راه، مسکن، شهرسازی و موارد مرتبط با این موضوع باید توسط بانک مسکن و شرکت ناواکو توسعه یابد. یکی از نشانه‌های آن عوارض بزرگراهی است که از یازده سال گذشته شرکت ناواکو در آن حضور دارد. در دولت جدید، رویکردهای جدیدی شکل گرفته است. یکی از آنها، بحث مدیریت وجوه نقد، اعتبارات، پول و گردش مالی در طرح اقدام ملی است که قصد دارد وضعیت مسکن را سرو سامان و توسعه دهد.

در آن جا، این فرآیند نیازمند حضور فناوری اطلاعات است که ناواکو این اقدام را آغاز کرده است که به زودی و تا پایان سال جاری از پلتفرمی در آن حوزه رونمایی خواهد شد که با وظیفهای که از طریق وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت صمت به بانک مسکن تکلیف شد، هم راستا می باشد.

بنابراین، رویکرد دولت سیزدهم رویکرد مطلوبی بوده است. تشکیل یک کارگروه اقتصاد دیجیتال در دولت با حضور وزرای تاثیرگذار میتواند این ساختار را متحول کند که هم راستا و همگام با مسیری است که شرکتهای فناوری اطلاعات مانند ناواکو در حوزه راه و شهرسازی و مسکن خواهد داشت.

در حوزه راه، حرکت از ETC به سمت ITS و مدیریت هوشمند حمل و نقل از سوی شرکت دنبال می‌شود که به بسیاری از حوزه ها کمک خواهد کرد. ITS، بر روی بهینهسازی مصرف سوخت، مدیریت ناوگان حمل و نقل کشور، مسائل زیست محیطی و بسیاری دیگر از مسائل تاثیر خواهد گذاشت که ناواکو در حال برنامه‌ریزی و اقدام عملیاتی در این حوزه است.

* آیا خدمات ناواکو در ایران تنها قابل اجرا است یا شرکت با کشورهای دیگر نیز ارتباط دارد و وارد مذاکرات شده است؟
در حال حاضر تنها تمرکز شرکت در داخل کشور است. اما، امیدوار هستیم که در نمایشگاه تراکنش سال آینده که در استانبول برگزار خواهد شد، ناواکو بتواند مجموعه‌ای از قابلیتها و محصولات را مطرح کرده و ارائه دهد. البته، موضوعاتی در دستور کار شرکت ناواکو در حوزه رمز ارزها و به صورت خاص توکن‌های NFT است که به نظر می‌رسد محصولات و آثار هنری توکنایز شده در این بخش قابلیت ارائه به علاقمندان در سراسر دنیا و بویژه جهان اسلام را دارد.

کد خبر: ۱۳۳٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha