۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۱
جذابیت سوداگری را با مالیات بگیریم
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران:

جذابیت سوداگری را با مالیات بگیریم

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: باید هزینه های مربوط به فعالیت‌های سوداگرایانه و دلالی به قدری بالا باشد که توجیحی برای انجام آن وجود نداشته باشد و منابع به این سمت نرود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عباس جبالبارزی نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر سیاست هدایت اعتبار به سمت تولید اظهار کرد: برای رشد اقتصادی قطعا باید اعتبارات و تسهیلات بانکی را به سمتی که خلق ارزش کند و سهمی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد، هدایت کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از تسهیلات و اعتبارات صرف امور سفته‌بازی و فعالیت های غیرمولد می‌شود و معمولا هم بانک‌ها نیز تمایل دارند که منابع خود را به بخش‌هایی اختصاص دهند که اطمینان از برگشت پول خود دارند و سود مطمئنی هم نصیبشان می‌شود، بخش‌هایی که خلق ارزش نمی کنند و مشمول مالیات نمی‌شوند و قابل ردیابی هم نیستند. این در حالی است که بخش‌های مولد و تولیدی دیربازده هستند و اتفاقا مالیات کامل پرداخت می‌کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اکثر بانکهای ما زیان‌ده هستند اما به هر حال باید سود سپرده هم پرداخت کنند بنابراین به دنبال تسهیلات‌دهی به بخش‌هایی هستند که پرریسک نیست و اطمینان از بازگشت پول دارند که سود خوبی از آن بگیرند. طبیعتا بانک ها هم باید بتوانند به نحوی مجموعه خود را مدیریت کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اقتصاد کشور باید به اقتصاد مولد تبدیل شود، یعنی حاشیه سود فعالیت‌های تولیدی که خلق ارزش و اشتغالزایی دارند و به توسعه صادرات کمک می‌کنند باید بیشتر شود تا بتوانند درآمد خوبی کسب کنند و این اطمینان در بانک‌ها ایجاد شود که اگر در تولید سرمایه‌گذاری شده، پول پرریسکی را پرداخت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه اکوسیستم اقتصادی کشور باید به این سمت حرکت کند، افزود: در واقع باید هزینه های مربوط به فعالیت‌های سوداگرایانه و دلالی به قدری بالا باشد که توجیحی برای انجام آن وجود نداشته باشد و منابع به این سمت نرود و جذابیتی برای این فعالیت‌ها وجود نداشته باشد. در نتیجه حاکمیت باید تدابیری برای این موضوع بیاندیشد چرا که اگر این مباحث حتی در کره جنوبی و آلمان که اقتصاد پیشرفته‌ای دارند هم رخ دهد و فعالیت‌های سفته‌بازانه سود بالایی داشته باشد، اعتبارات به این سمت سوق داده می‌شود.

جبالبارزی با تاکید براینکه بانک‌ها باید به طور واقعی به نظام تولید کشور اعتقاد داشته باشند، اظهار کرد: درک درستی که از موضوع وجود ندارد این است که ما هرکدام در هرکجا که کار می کنیم فکر می‌کنیم که باید جزیره خودمان را داشته باشیم در حالی که با نگاه جزیره‌ای قطعا به رشد و توسعه نخواهیم رسید و باید منافع ملی و جمعی در نظر گرفته شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر دلالی و واسطه‌گری می توانست نتیجه‌ مثبتی به همراه داشته باشد، کشورهایی که نرخ تورم بسیار اندک دارند باید به این سمت حرکت می‌کردند؛ این در حالی است که با چنین موضوعاتی اقتصاد به فروپاشی می‌رسد.

به گفته وی، راه توسعه کشور و اشتغالزایی و توسعه صادرات از مسیری می‌گذرد که بخش‌های تولید و مولد جامعه بتوانند بیشترین سود را کسب کنند و رونق بگیرند. بنابراین اگر همه دستگاه‌ها نگرش مشترکی داشته باشند و همکاری بین بخشی بالا برود می‌توانیم موفقیت هایی در مسیر اقتصاد و تولید کسب کنیم.

جبالبارزی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی خیلی خوب شعار می‌دهد اما در مقام عمل، نتیجه خوبی نمی‌گیریم، تاکید کرد: این سازمان عمده تلاش و فشار خود را روی فعالان اقتصادی واقعی می‌گذارند این در حالی است که باید انهایی که فرار مالیاتی دارند را بازخواست کنند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی باید به سرعت برای اینکه بتواند افرادی که در فعالیت های غیرمولد و سفته بازی کار می‌کنند را شناسایی کند، نظام جامع مالیاتی را برای همه اجرا کند. باید به آنهایی که اظهارنامه ارائه می‌دهند اعتماد کند و وقت و انرژی خود را صرف افرادی کند که خلاف قانون عمل می کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مالیات ها را باید بر فعالیت‌های سوداگرایانه و برای افرادی که در اقتصاد ایجاد خلل می‌کنند وضع کنند که این امر با تعریف کد مالیاتی و بررسی و نظارت در سیستم مالی کشور تحقق یافتنی است.

کد خبر: ۱۳۳٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha