۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
افزایش قیمت گاز چالش جدید مراکز اقامتی|حمایت‌ها متناسب با ضررها نبود
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

افزایش قیمت گاز چالش جدید مراکز اقامتی|حمایت‌ها متناسب با ضررها نبود

بیرجند- رئیس جامعه هتل داران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افزایش قیمت گاز بهاء چالش جدید مراکز اقامتی است، گفت: حمایت‌های دولتی در ایام کرونا متناسب با ضرر وارده به هتل‌ها نبود.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود ۴۰ روز تا آغاز سال جدید و نوروز ۱۴۰۱ باقی مانده است. نوروزی که بسیاری از هتل‌داران و صاحبان مهمانپذیر‌ها برای خروج از رکودی که دو سال شیوع کرونا دامن آنان را گرفته است، به آن امید بسته‌اند.

آنان امید بسته‌اند که أن شاء الله تا روزهای نخستین سال ۱۴۰۱، توانسته باشیم از پیک ششم کرونا عبور کرده و با ثبات شرایط بتوانیم پذیرای مهمانان و گردشگران باشیم.

اما به راستی بعد از گذشت ماه‌های طولانی از شیوع کرونا مهمان پذیرها و هتل‌های خراسان‌جنوبی تا چه اندازه خود را برای پذیرایی از مهمانان احتمالی و وارد شده به خراسان‌جنوبی آماده می بینند؟ آیا قول و وعده‌هایی که به آنان برای حمایت داده شد، تحقق یافت و به طور کلی در وضعیت فعلی شرایط مراکز اقامتی خراسان‌جنوبی به چه صورت است؟

در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد که در ماه‌ها و دو سال شیوع کرونا هر گاه که وارد پیک جدیدی می شدیم، علاوه بر خسارت‌هایی که به بخش سلامت وارد می‌شد از نظر اقتصادی نیز اصناف و مشاغل دچار آسیب‌های جدی می شدند که مراکز اقامتی از جمله هتل‌ها، مهمان پذیرها و خانه های بوم گردی از این قاعده مستثنی نبودند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که بسیاری از خانه های بوم گردی برای راه اندازی مجموعه خود تسهیلات بانکی نیز دریافت کرده بودند و درگیر پرداخت اقساط آن هستند.

افزایش قیمت گاز چالش جدید مراکز اقامتی|حمایت‌ها متناسب با ضررها نبود

نگاهی به زیر ساخت‌های اقامتی خراسان‌جنوبی
سید محمد آذرکار در گفت و گو با خبرنگار بازار درباره زیر ساخت‌های اقامتی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: ما در خراسان‌جنوبی ۱۱ هتل به ظرفیت ۲۵۰ اتاق و ۵۰۰ تخت داریم و ۱۴ مهمانپذیر به ظرفیت ۶۵۰ تخت و ۸۰ خانه بوم گردی نیز در استان فعال هستند.

رئیس جامعه هتل داران خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در استان آبگرم فردوس و آبگرم لوت را داریم که محل اقامت و مراجعه تعدادی از مهمانان وارد شده به استان است، بیان‌کرد: از نظر مباحث اقامتی در خراسان جنوبی پیک اقامت را در نوروز داریم.

فعال حوزه گردشگری و هتل‌داری بیان‌کرد: ولی در دو نوروز گذشته به واسطه شیوع کرونا (نوروز ۹۹ و ۱۴۰۰) شرایط استثنایی و خاصی را داشتیم و بسیاری از مراکز اقامتی تا مرز ورشکستی رفتند.

آذرکار ادامه داد: تصور بر این است که چون در دو سال گذشته در مسافرت‌های مردم وقفه‌ای صورت گرفته است، در نوروز ۱۴۰۱ اگر شرایط ویژه و خاصی‌ پیش نیاید، باید منتظر مهمانان و گردشگران بیشتری بوده و از این نظر آمادگی داشته باشیم.

وی گفت: از این نظر مهمانپذیرها و هتل‌های خراسان‌جنوبی خود را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده می‌کنند.

رئیس جامعه هتل‌داران خراسان جنوبی اظهارکرد: اگر در ۴۰ روز آینده شرایط از نظر شیوع کرونا تغییر محسوسی کند و اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ دهد بی شک وضعیت مراجعه مهمانان نوروزی را تحت تأثیر قرار می دهد و از این نظر نمی توانیم پیش بینی دقیقی داشته باشیم.

افزایش قیمت گاز چالش جدید مراکز اقامتی|حمایت‌ها متناسب با ضررها نبود

کرونا بسیاری از مراکز اقامتی را به تعطیلی کشاند
آذرکار بیان کرد: همه فعالیت اقتصادی و اجتماعی تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفت ولی گردشگری به معنای واقعی و جدی دچار رکود و توقف شد و تعداد زیادی از مراکز اقامتی از جمله هتل‌ها در استان ما مانند بسیاری از نقاط کشور دچار تعطیلی شدند.

وی ادامه‌داد: زیر ساخت های گردشگری وابسته به مراجعه مسافرین، مهمانان و گردشگران است و وقتی واقعه‌ای چون کرونا تعداد این مراجعات را کاهش دهد به شدت گردش مالی هتل ها و مراکز اقامتی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

حمایت‌های حدأقلی در قالب مبلغ ناچیز وام با سودهای متعارف و معمول بوده که گره ای از کار و مشکلات هتل ها و مهمانپذیرها در شرایط کرونایی باز نمی‌کند و بسیاری از کارگران و کارکنان آموزش دیده هتل‌ها از این کار منفک شدند و سراغ مشاغل دیگر رفتند

رئیس جامعه هتل‌داران خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی مراکز اقامتی به ویژه در استان‌هایی چون خراسان‌جنوبی نیاز به حمایت‌های دولتی از منظر قانونی و مالی پیدا می‌کنند، گفت: متأسفانه متناسب با خسارت و مشکلات و ضررهای مراکز اقامتی حمایت نشدیم.

آذرکار اظهارکرد: اگر بگوییم هیچ حمایتی صورت نگرفته از انصاف به دور است ولی حمایت‌ها متناسب با آسیب‌های وارده نبود.

حمایت‌ها متناسب با ضرر وارده به مراکز اقامتی نبود
وی بیان کرد: حمایت‌های حدأقلی در قالب مبلغ ناچیز وام با سودهای متعارف و معمول بوده که گره ای از کار و مشکلات هتل ها و مهمانپذیرها در شرایط کرونایی باز نمی‌کند و بسیاری از کارگران و کارکنان آموزش دیده هتل‌ها از این کار منفک شدند و سراغ مشاغل دیگر رفتند.

رئیس جامعه هتل داران خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: مشکل مهم دیگر تغییرات فاحشی است که در هزینهها و مبالغ حاملهای انرژی چون گاز رخ داده است.

افزایش قیمت گاز چالش جدید مراکز اقامتی|حمایت‌ها متناسب با ضررها نبود

آذرکار گفت: نرخ گاز بهاء نسبت به سال گذشته و در ماه مشابه حدود چهار تا پنج برابر افزایش یافته که برای هتل‌ها و مهمان پذیرها یک چالش برای رونق گرفتن مجدد است که در این زمینه نیز باید تدبیری اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: درباره نگرانی های کرونایی که در ذهن مسافران و مهمانان خراسان جنوبی است باید به این نکته اشاره کنم که مراکز اقامتی از جمله هتل ها در استان ما و سایر کشورها از تمیزترین و مرتب ترین مراکز از نظر بهداشتی هستند.

دقت در رعایت پروتکلهای بهداشتی در هتل‌ها
رئیس جامعه هتل داران داران خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه پروتکل ها بهداشتی حتی در شرایط غیر کرونایی نیز در هتل ها و مراکز اقامتی به شدت مراعات می شده است، افزود: از این نظر به همه مسافران و مراجعان به خراسان جنوبی اطمینان می‌دهم که جای هیچگونه نگرانی نیست و مسائل بهداشتی با دقت قابل قبولی انجام می شود.

آذرکار یادآور شد: اگر شرایط کرونایی در نوروز ۱۴۰۰ مساعد بود از همه هم وطنان عزیزم دعوت می‌کنم که برای درک یک تجربه متفاوت و جدید به خراسان‌جنوبی سفر کنند و از ظرفیت‌های بکر و بدیع استان بهره مند شوند.

وی گفت: مردمان خراسان‌جنوبی به شدت مهمان دوست و خونگرم هستند آماده پذیرایی از سایر هموطنان خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۳٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha