۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
دروازه‌ای برای ارتباط بازار و صنعت در قم| نمایش تولیدات ۱۴۰ واحد صنعتی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دروازه‌ای برای ارتباط بازار و صنعت در قم| نمایش تولیدات ۱۴۰ واحد صنعتی

قم- برای نخستین بار تولیدات داخلی و بومی ۱۴۰ واحدهای صنعتی قم در قالب نمایشگاه دائمی و ویترینی به نمایش گذاشته شده تا زمینه عرضه در بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگر چه قم تنها با ظرفیت‌های گردشگری و زائرپذیری آن در کشور شناخته شده است اما در دل این شهر گردشگر پذیر شهرک مهم و استراتژیک صنعتی وجود دارد که در آن واحدهای است که با توجه به فشارهای اقتصادی و تحریم اقدام به بومی‌سازی و داخلی سازی محصولات صنعتی کرده‌اند.

از دیگر سو شاید قم را تنها با برند سوهان آن بشناسیم اما در شهر شکوهیه صنعت لوازم خانگی؛ صنعت کفش و هم‌چنین فرش ابریشم آن با رقبای خارجی خود امروز قدرت رقابت پیدا کرده است که با اندکی حمایت می‌تواند برندی برای شهر قم باشد.

* قم شاه‌راه مواصلاتی
قم در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته است و با وجود ۷ شهرک مهم صنعتی خود امروز به یک استان صنعتی مهم تبدیل شده است؛ در قم فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی وجود دارد با توجه به همه این ظرفیت‌ها از سوی استاندار سابق قم پیشنهاد راه‌اندازی نمایشگاه دائمی و ویترینی برای صنایع قم داده شد تا روزنه‌ای برای ارتباط بین صنعت و بازارهای هدف باشد.

در شهر شکوهیه صنعت لوازم خانگی؛ صنعت کفش و هم‌چنین فرش ابریشم آن با رقبای خارجی خود امروز قدرت رقابت پیدا کرده است

با راه‌اندازی این نمایشگاه در شهرک شکوهیه فرصتی فراهم شد تا آن دسته از واحدهای صنعتی که در زمینه تأمین مواد اولیه حرفی برای گفتن دارند محصولاتشان را در ویترین این نمایشگاه به نمایش گذاشته تا دیگر واحدهایی که در شرایط تحریم در زمینه تأمین مواد اولیه مشکل دارند محصولات خود را تأمین و این رو این نمایشگاه به ابزاری برای ارتباط بین صنعت و بازارهای هدف تبدیل شود.

انتخاب مکان نمایشگاه در شهرک شکوهیه که از شهرک‌های مهم صنعتی قم به شمار می‌رود و در آن ۲ هزار واحد صنعتی و تولید فعالیت دارد می‌تواند روزنه‌ای برای ورود به بازارهای کشورهای مهم منطقه و خارجی باشد تا جایی که هم اکنون تجاری از کشورهای عراق، افغانستان و لبنان و سوریه از این نمایشگاه بازدید و با محصولات تولیدی و صنعتی استان قم آشنا شده‌اند.

برای اطلاع از فلسفه ایجاد نمایشگاه ویترینی استان که نخستین نمایشگاه ویترینی کشور است و میزان استقبال واحدهای تولیدی و صنعتی و نقش آن در جذب بازارهای هدف داخلی و خارجی خبرنگار بازار با «ابوالفضل خاکی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت‌وگویی انجام داده که بدین شرح است:

دروازه‌ای برای ارتباط بازار و صنعت در قم | نمایش تولیدات ۱۴۰ واحد صنعتی

* نمایشگاه ویترینی استان قم را که جزو نخستین نمایشگاه‌های کشور با سبک خاص است معرفی کنید؟
نمایشگاه ویترینی و دائمی استان قم از آن دسته نمایشگاه‌هایی است که در طول سال و به طور دائمی برای نمایش محصولات واحدهای تولیدی ایجاد شده است؛ در حال حاضر ۱۴۰ واحد تولیدی فعال و صاحب نام در زمینه صادرات، محصولات خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند؛ این نمایشگاه در شهرک شکوهیه است و در و طول سال برای عموم دایر است.

با توجه به این که نمایشگاه ویترینی برای نخستین بار در کشور در قم راه‌اندازی شده است چند استان با الگو گرفتن از قم در حال راه‌اندازی چنین نمایشگاه‌هایی برای نمایش محصولات و تولیدات بومی استان خود هستند

از اهداف مهم برای ایجاد چنین نمایشگاهی که استارت آن برای نخستین بار در کشور در قم زده شده است ایجاد خط ارتباطی بین صنایع مختلف با یکدیگر است به این معنی که آن دسته از واحدهای صنعتی که نیاز به تأمین مواد اولیه خود هستند در این نمایشگاه با محصولات تولیدی واحدهای صنعتی تأمین کننده مواد اولیه آشنا می‌شوند هم‌چنین در این نمایشگاه فرصتی ایجاد می‌شود تا کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی استان با جذب بازارهای هدف صادر شوند.

* در حال حاضر چه نوع صنایعی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است؟
با توجه به این که در ابتدای امر فضای فیزیکی در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه کوچک است اکنون محصولات صادراتی و مهمی که ارزش اقتصادی و صادراتی دارد در این مکان عرصه شده است، مانند: صنایع نساجی و چرم، فلزی، برق و الکترونیک، لوازم خانگی، شیمیایی، معدن، سلولزی و چوب، بهداشتی و آرایشی، کفش ماشینی، مواد غذایی و دانش‌بنیان که با توجه به میزان استقبالی که از این نمایشگاه شده است قرار است در آینده‌ای نزدیک توسعه یافته و فضای آن بزرگ‌تر و همچنین محصولات نمایش گذاشته در آن هم افزایش یابد.

با توجه به این که نمایشگاه ویترینی برای نخستین بار در کشور در قم راه‌اندازی شده است چند استان با الگو گرفتن از قم در حال راه‌اندازی چنین نمایشگاه‌هایی برای نمایش محصولات و تولیدات بومی استان خود هستند و امید می‌رود این نمایشگاه فرصتی برای توسعه صادرات و کسب بازارهای داخلی و خارجی برای قم را فراهم و از سویی ابزاری برای پیشگیری از خام فروشی به شمار رود.

* برای نمایشگاه ویترینی قم چه افق‌ها و چشم‌اندازهایی را می‌بینید؟
محصولات ارائه شده در نمایشگاه ویترینی قم در زمینه‌های صنایع نساجی و چرم، فلزی، برق و الکترونیک، لوازم خانگی، شیمیایی، معدن، سلولزی و چوب، بهداشتی و آرایشی، کفش ماشینی، مواد غذایی و دانش‌بنیان است و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و فراهم سازی فضای جدید برای این نمایشگاه یکی از شاخه‌های ارتباطی بین صنعت و بازار هدف باشیم همچنین با ایجاد تالار گفتگو بستری را برای مذاکره بین شرکت عرضه کننده محصول و بازرگانان و تجار داخلی و خارجی فراهم شود و این عمل باعث شود تا واسطه‌ها و دلالان در معاملات حضور نداشته باشند.

دروازه‌ای برای ارتباط بازار و صنعت در قم | نمایش تولیدات ۱۴۰ واحد صنعتی

* با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالایی که صنعت و تولید دارد نمایشگاه ویترینی چگونه می‌تواند دروازه‌ای برای بازارهای هدف باشد؟
به طور حتم در آینده، با توجه به امکاناتی که توسط اتاق بازرگانی قم ایجاد شده و در شرف راه‌اندازی است، پیش بینی کرده‌ایم تا مجموعه کاملی را در مکان جدید ایجاد کنیم تا همه اعضای اتاق بازرگانی قم بتوانند از این فضا بهره ببرند و به معرفی محصولات و تولیدات خود اقدام کنند.

با ایجاد نمایشگاه ویترینی می‌خواهیم بستری را برای ارتباط تولیدکنندگان با بازار داخلی و نیز بازارهای بین‌المللی فراهم آوریم تا زمینه هر چه بهتر رشد و شکوفایی اقتصادی استان میسر شود

ان‌شاءالله در آینده از همه علاقه‌مندان در سراسر کشور از جمله رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی برای بازدید از این نمایشگاه دعوت به عمل می‌آوریم تا از این طریق با تولیدکنندگان استان قم آشنا شوند و بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند؛ همچنین از شرکت‌های خارجی که در زمینه صادرات قصد خرید دارند، دعوت خواهیم کرد که از این طریق با شرکت‌های تولیدکننده به ویژه شرکت‌های شاخص که برای صادرات فعال هستند، محصولات آنان را مشاهده کنند و برای صادرات قرارداد ببندند.

در واقع از این طریق می‌خواهیم بستری را برای ارتباط تولیدکنندگان با بازار داخلی و نیز بازارهای بین‌المللی فراهم آوریم تا زمینه هر چه بهتر رشد و شکوفایی اقتصادی استان میسر شود شهرک صنعتی شکوهیه از شهرک‌های صنعتی شناخته شده در قم است و تاکنون فعالان اقتصادی کشورهای مانند عراق، افغانستان، لبنان و سوریه نیز از این مکان بازدید داشته‌اند.

* فلسفه ایجاد و راه‌اندازی نمایشگاه ویترینی چگونه فراهم شد؟
پیرو جلسات ستاد تسهیل اتاق بازرگانی در زمان بهرام سرمست استاندار وقت پیشنهاد کرد تا با راه‌اندازی نمایشگاهی دائمی بتواند در راستای رسالت خود که حمایت از واحدهای صنعتی است شرایط تولید و صادرات استان را بهبود بخشد که این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و بیشتر محصولات به نمایش درآمده در این نمایشگاه، جزو محصولات واحدهای تولیدی هستند که در سطح کشور مطرح و همچنین در امر صادرات فعال هستند.

این نمایشگاه باعث شده تا برخی تولیدکنندگان در حوزه صنایع پلاستیکی و شیمیایی همچنین صنایع سلولزی و عرضه‌کنندگان مواد اولیه واحدهای صنعتی خود را بشناسند و به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند از این رو به نظر می‌رسد با تقویت و توسعه این نمایشگاه بتوان شرایط خوبی را برای جلوگیری از خروج سرمایه و همچنین ورود سرمایه به استان ایجاد کرد.

کد خبر: ۱۳۳٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha