۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
فرصت‌های از دست رفته اقتصادی استان سمنان | گردشگری در سایه بی برنامگی
بازار گزارش می‌دهد؛

فرصت‌های از دست رفته اقتصادی استان سمنان | گردشگری در سایه بی برنامگی

سمنان- نمایشگاه بین المللی گردشگری با حضور استان سمنان در تهران برگزار شد نمایشگاهی که البته به معرفی داشته‌های گردشگری معطوف بود اما از دل آن سرمایه‌گذاری شاخصی بیرون نیامد.

بازار، گروه استان‌ها: این روزها پایتخت ایران میزبان نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و میراث فرهنگی است نمایشگاه که استان سمنان هم در آن غرفه در سالن« ۳۸ آ» دارد فرصتی بی‌نظیر که مهمترین شانس توسعه ظرفیت‌های گردشگری به خصوص در حوزه اقتصادی استان سمنان در سال جاری محسوب می‌شود.

نمایشگاهی که سالانه برپا می‌شود تا جاذبه‌های گردشگری استان‌های کشور به منصه بروز و ظهور برسد همچنین استان‌ها شانس خودشان را برای جذب سرمایه گذار و بیشتر کنند از سوی دیگر این نمایشگاه فرصتی برای استفاده و برخورداری از آخرین فناوری‌های روز در عرصه گردشگری است.

فقدان برنامه ریزی
یک کارشناس حوزه میراث فرهنگی و گردشگری که خود فعال این حوزه است، در گفتگو با بازار بیان می‌کند: شواهد نشان می‌دهد که استان سمنان در این نمایشگاه حضور نسبت خوبی داشته است اما مانند تمام اقدامات چهار سال اخیر میراث فرهنگی فقدان برنامه‌ریزی جامع در حوزه توسعه گردشگری در این نمایشگاه نیز به چشم می‌خورد.

محمد باقری ادامه داد: این درست مانند همان چیزی است که در سراسر استان سمنان مشاهده می‌کنیم حال آنکه این نمایشگاه که می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی گردشگری باشد.

شواهد نشان می‌دهد که استان سمنان در این نمایشگاه حضور نسبت خوبی داشته است اما مانند تمام اقدامات چهار سال اخیر میراث فرهنگی فقدان برنامه‌ریزی جامع در حوزه توسعه گردشگری در این نمایشگاه نیز به چشم می‌خورد

وی افزود: میراث فرهنگی استان سمنان به شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان مبادرت ورزیده اما برنامه جامعی برای جذب سرمایه گذار در این حوزه وجود ندارد این در حالی رقم می‌خورد که دوران پسا کرونا مهمترین ظرفیت دروازه گردشگری را به استان سمنان می‌بخشد چرا که تقاضای گردشگری افزوده شده و این استان به واسطه قرارگیری در چهار راه طلایی شمال شرق ایران و همچنین مسیر بین‌الحرمین و کریدور تهران به مشهد می‌توانند مقصد میلیون‌ها نفر از مردم ایران اسلامی باشد.

فرصت‌های از دست رفته اقتصادی استان سمنان | گردشگری در سایه بی برنامگی

افزایش حضور مسافران
دیگر فعال بخش خصوصی گردشگری با بیان اینکه اگر بتوانیم میزان حضور مردم و مسافران را در استان سمنان را افزایش دهیم خواهیم توانست آنها را به سمت جاذبه‌های گردشگری راهنمون سازیم، گفت: در نتیجه این موضوع، توسعه اقتصادی اشتغال زایی و فروش صنایع دستی و خدمات را شاهد خواهیم بود اما لازمه این توسعه، این است که مسیرهای متناسب اقتصادی در حوزه گردشگری استان سمنان معرفی و زیرساخت‌های افزایش ماندگاری مسافران مهیا شود.

محمد رضا پور علی با بیان اینکه پرداختن به زیرساخت‌ها در بهترین زمان می‌توانست در طول دو سال اخیر و در دوران کرونا صورت گیرد، افزود: متأسفانه کوچک‌ترین اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است عجیب اینکه تنها نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان سمنان در مرکز استان هنوز در مرحله بتون‌ریزی است و پیشرفت فیزیکی درستی ندارد.

وی با بیان اینکه در حالی که طی دو سال اخیر که تقاضا برای گردشگری وجود نداشت می‌توانستم شاهد بهره برداری و یا حداقل تکمیل آن باشیم، افزود: یکی از مهمترین عواملی که گردشگری استان سمنان را به این روز انداخته مدیریت اداره کل در استان سمنان است اداره کلی که از چهار سال پیش به این سمت کار خاصی را انجام نداده و دلیل اصلی آن هم وجود افراد غیرکارشناسی در صدر امور بود.

تغییر در میراث فرهنگی
این فعال گردشگری با بیان اینکه در ۱۰ ماه اخیر ماه یک مدیر کل بومی در این اداره کل مسئولیت گرفت تا امیدها برای استقلال یک فرد کارشناس بر مسند یکی از حساس‌ترین ادارات کل استان سمنان بیش از پیش روشن و تقویت شود اما او هم نشان داد که در زمینه توسعه متوازن اعتبارات و همچنین مسائل زیرساختی گردشگری نتوانست اقدام مناسب صورت دهد، تاکید کرد: البته بخشی از تقصیر این موضوع به دوران مدیریت سابق باز می‌گردد مدیریتی که در رأس در آن یک فرد بدون تجربه و تخصص کافی در حوزه گردشگری بود.

یکی از مهمترین عواملی که گردشگری استان سمنان را به این روز انداخته مدیریت اداره کل در استان سمنان است

پورعلی بیان کرد: بدون برنامه‌ریزی نمی‌توانیم از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بهره بگیریم و این موضوع به مجموعه مدیریت استان سمنان و به خصوص میراث فرهنگی باز می‌گردد که حالا در صدر خود یک مدیرکل جدید را می‌بینند و امیدواریم در آغاز کار بتواند تغییرات اساسی را در مجموعه این اداره کل به وجود بیاورد.

وی افزود: امیدواریم موضوع برنامه‌ریزی برای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری و توسعه زیرساخت آن به زودی در دستور کار مدیرکل جدید قرار بگیرد تا نتایج اقتصادی آن را شاهد باشیم.

شهرداری ها هم نیامدند!
اظهار نظرها متفاوت است اما نمایشگاه روی دیگر سکه هم دارد و ان هم عملکرد نامناسب دیگر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان سمنان آنطور که یک کنشگر مسائل اجتماعی و اقتصادی استان سمنان به خبرنگار بازار می‌گوید: موضوع مهم درباره نمایشگاه بین‌المللی اما این است که انتظار از دیگر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان سمنان بیش از اینکه که شاهد بودیم است.

پدرام حکیم بیان کرد: نمایشگاه به این روال برگزار شد که هر روز مختص به یک شهرستان استان سمنان بود اما شاهد بودیم که به جز معدود شهرستان‌های استان مثل دامغان و سمنان در مابقی روزها و مسئولان شهرستانی و بومی هم در نمایشگاه حضور پیدا نکردند و شاهد حضور شهرداران اعضای شورای شهر و مدیران شهری و شهرستانی در این نمایشگاه نبودیم تا بتوانند ظرفیت‌های گردشگری استان را به خوبی بشناسانند و در زمینه توسعه آنها تصمیماتی را بگیرند.

وی گفت: بخش اعظمی از اجرای سیاست‌های گردش پذیری استان سمنان با مجموعه مدیریت شهری و شهرداری‌ها است متأسفانه حضور شهرداری‌های استان سمنان در این نمایشگاه بسیار کمرنگ بود تا جایی که این پرسش را مطرح می‌کند که اصلاً شهرداری‌ها توجهی به توسعه گردشگری شهرهای استان می‌دهد یا خیر؟

فرصت‌های از دست رفته اقتصادی استان سمنان | گردشگری در سایه بی برنامگی

فرصتی که از دست رفت
این کنشگر مسائل اجتماعی و اقتصادی ادامه داد: به هر صورت باید گفت فرصت حضور در نمایشگاه بین‌المللی هم به همین راحتی از دست رفت و نه تنها شاهد برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه نبودیم بلکه عدم حضور مسئولان محلی هم با وجود و فاصله کم با تهران مزید بر علت شد تا امیدهای فراوانی به این نمایشگاه نداشته باشیم نمایشگاهی که از دل آن، پنج سرمایه گذار هم بیرون نیامد آن هم برای استان سمنان با این همه ظرفیت گردشگری؛

بخش اعظمی از اجرای سیاست‌های گردش پذیری استان سمنان با مجموعه مدیریت شهری و شهرداری‌ها است متأسفانه حضور شهرداری‌های استان سمنان در این نمایشگاه بسیار کمرنگ بود

حکیم با اشاره به ظرفیت‌های نمایشگاه گردشگری، افزود: با روند کنونی در نمایشگاه‌های آتی هم موفقیت کسب نخواهیم کرد چراکه گردشگری هنوز آن طور که باید و شاید با آن یک وضعیت اقتصادی در استان سمنان تعریف نشده و مسئولان فقط شعار آن را می‌دهند در حالی که قرارگیری استان سمنان در کوهپایه جنوبی البرز و شمالی داشت کویر باعث شده تا ظرفیت‌های گردشگری طبیعی بسیار زیادی در این استان قرار بگیرد.

وی افزود: وجود آثار و ابنیه فراوان تاریخی و فرهنگی صنایع دستی و تولیدات به جاذبه‌های گردشگری استان سمنان و کمک شایانی می‌کند افزایش ماندگاری گردشگر برای بازدید از این جاذبه‌ها جز در سایه برنامه‌ریزی و توسعه زیرساختی امکان پذیر نیست موضوعی که در استان سمنان به آن توجه خاصی نشده است.

در خاتمه باید این نکته را هم ذکر کرد که وجود خشکسالی‌های فراوان دیگر استان سمنان نمی‌تواند گردشگری کشاورزی را به عنوان یک مزیت اقتصادی و تولیدی خود بداند لذا می‌بایست جایگزینی برای آن پیدا کرده که به نظر می‌رسد گردشگری و همچنین فرآوری محصولات معدنی در زمره این جایگزین آن باشند موضوعی که بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند بیکاری را هم در استان سمنان پوشش دهد و در پس آن می توانیم شاهد ارتقا شاخص‌های رشد اقتصادی هم باشیم

کد خبر: ۱۳۳٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha