۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
غلتیدن دلار به کانال ۲۶ هزار تومان!| ارز نیمایی نرخ تثبیت دلار باشد
بازار از نوسان نرخ ارز گزارش می دهد

غلتیدن دلار به کانال ۲۶ هزار تومان!| ارز نیمایی نرخ تثبیت دلار باشد

قیمت ارز در حالی روندی کاهشی به خود گرفته است که به گفته کارشناسان اقتصادی در صورت انجام توافقات برجام، بی تردید افت نرخ دلار تا ۲۵ هزار تومان و حتی کمتر از آن نیز در روزهای پیش رو پیش بینی می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز چند روزی است باشیبی ملایم سیر نزولی را می پیماید. این کاهش ناشی از اخبار مثبت حاصل از انجام مذاکرات وین بوده که گمانه زنی‌ها حکایت از احتمال به توافق رسیدن ایران با طرفین مقابل مذاکره کننده دارد.
انجام توافقات احتمالی با حفظ عزتمندی و اقتداری که بی تردید می تواند تاثیر بسزایی بر رشد و رونق اقتصاد کشور به دلیل رفع تحریم ها و به دنبال آن افزایش میزان فروش نفت، رونق صادرات و بازگشت ارزهای بلوکه شده ایران را در پی داشته باشد.

اثرات احتمال برداشته شدن تحریم ها باعث شده تا نرخ ارز این روزها در بازار افت کند، طوری که دلار طی ۲ روز اخیر از کانال ۲۸ هزارتومان با یک پله سقوط به کانال ۲۷ هزار تومان آمده و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده نرخ آن کمترهم بشود

کاهش نرخ تورم و ارز در بازار!
از طرفی نیز بازار ارز که مدت هاست در شرایط نوسان قیمت قرار دارد و بعضا در روزهایی نرخ آن غیر واقعی سیر صعودی به خود می گیرد، کاهشی و مسیر واقعی شدن قیمت ها را در پیش گیرد.
همچنین با توجه به اخبار امیدوار کننده از رونق بخش تولید در داخل بدنبال حمایت بانک ها از بنگاههای اقتصادی و کسب و کارها از یک سو و روند نزولی نرخ ارز دربازار از سوی دیگر، بنابراین می توان پیش بینی کرد؛ در صورت حذف تحریم ها، بی تردید زمینه کاهش نرخ تورم طی ماههای آتی در کشور دور از انتظار نباشد.
علاوه بر این اثرات احتمال برداشته شدن تحریم ها در پی نشر اخبارمثبت از انجام مذاکرات برجام این روزها باعث شده تا نرخ ارز در بازار افت کند، طوری که دلار طی ۲ روز اخیر از کانال ۲۸ هزارتومان با یک پله سقوط به کانال ۲۷ هزار تومان آمده و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده با سیر نزولی رقم ۲۶ هزار و حتی پایین تر را نیز تجربه کند.

با کاهش نرخ ارز به نظر می رسد دلار آزاد باید جایگزین دلار نیمایی در بازار شود چرا که بیشتر متقاضیان ارز با دلار نیمایی سر وکار دارند و واردات و صادرات نیز برمبنای این نوع نرخ (حدود ۲۵ هزارتومان) تعیین می شود

پیش بینی کاهش نرخ دلار در بازار به ۲۵ تومان و حتی کمتر
محمد آرام، کارشناس اقتصادی و مدیرعامل سابق شرکت تأمین سرمایه امین در گفتگو با « بازار» درباره علل کاهش نرخ ارز و برنامه ریزی برای ثبات بخشی قیمت آن در بازار، گفت: روند کاهشی نرخ ارز در بازار به دلیل انتشار اخبار مثبت حاصل از انجام مذاکرات وین است و در صورتی که توافقاتی در راستای رفع تحریم ها انجام شود، بی تردید رسیدن نرخ ارز در بازار به ۲۵ هزار تومان و یا حتی کمتر از آن نیز دور از انتظار نیست.

وی افزود: اما اینکه با کاهش نرخ این کالای مهم سرنوشت ساز مدیریت بازار چگونه باید باشد و تصمیم گیری ها برای ثبات بخشی آن به چه منوالی اتخاذ شود، بسیارحائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی مبنای نرخ واقعی دلار در اقتصاد ایران را حاصل چگونگی میزان عرضه و تقاضا دانست و اظهارداشت: با کاهش نرخ ارز در بازاربه نظر می رسد دلارآزاد باید جایگزین دلار نیمایی در بازار شود چرا که بیشتر متقاضیان ارز با دلار نیمایی سر و کار دارند و واردات و صادرات نیز برمبنای این نوع نرخ (حدود ۲۵ هزارتومان) تعیین می شود.
این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: در صورت تثبیت نرخ دلار در کانال ۲۵ هزارتومان چنانچه این قیمت در بازار افزایش یابد امکان فروش آن سخت خواهد شد با این وجود بهترین نرخ برای تعیین قیمت دلار در بازار و تلاش برای تثبیت آن، نرخ ارز نیمایی می تواند باشد.

با ایجاد گشایش های حاصل از نتایج مذاکرات برجام و به دنبال آن آزاد سازای ارزهای بلوکه شده همچنین احیای برجام می توان به راحتی نرخ ارز را تثبیت کرد چرا که ارز آزاد هیچ وقت قابل اتکا نیست و نرخ واقعی آن را می توان همان نرخ ارز نیمایی قلمداد کرد

نرخ تعادلی دلار ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان است
وی نرخ تعادلی دلار در بازار را ۲۳ تا ۲۵ هزارتومان عنوان کرد و اظهارداشت: با ایجاد گشایش های حاصل از نتایج مذاکرات برجام و به دنبال آن آزاد سازی ارزهای بلوکه شده همچنین احیای برجام می توان به راحتی نرخ ارز را تثبیت کرد چرا که ارز آزاد هیچ وقت قابل اتکا نیست و نرخ واقعی آن را می توان همان نرخ ارز نیمایی قلمداد کرد.
آرام پیش بینی کرد: با ثبات بخشی نرخ ارز در محدوده قیمت ارز نیمایی در بازار و رسیدن نرخ آن به حدود ۲۵ هزارتومان بی تردید هزینه های نقل و انتقال محموله های صادراتی کاهشی و امکان دسترسی به پول در تبادلات تجاری با دنیا نیز آسان می شود از طرفی استفاده ازمنابع مالی و خطوط اعتباری خارجی در قالب فاینانس ها نیز اثرات مثبت خود را اقتصاد کشور به خوبی بر جای می گذارد که قطعا این روند به تدریج بر کاهش نرخ تورم تاثیر گذار خواهد بود.

پیش بینی نرخ دلار در روزهای آتی تا پایان سال را می توان از سه منظر مورد بررسی قرارداد؛ اول از منظرتحلیل تکنیکال، دوم فضای عرضه و تقاضای دلار در بازار و سوم تاثیر گذاری خبرهایی که از فضای مناظرات و مذاکرات مخابره می شود

تاثیر گذاری ادامه مذاکرات، افول کرونا و انجام مسافرت ها بر نرخ ارز
اسفندیار شاه منصوری، اقتصاددان و تحلیلگر خبره بازار در گفتگو با « بازار» و در پاسخ به اینکه با توجه به نوسان نرخ ارز دربازار و شیب ملایم نزولی قیمت آن که این روزها به چشم می خورد، قیمت دلار تا چه محدوده ای امکان کاهش و یا احیانا رشد قیمت را می تواند داشته باشد؟ گفت: پیش بینی نرخ دلار در روزهای آتی تا پایان سال را می توان از سه منظر مورد بررسی قرارداد؛ اول از منظرتحلیل تکنیکال، دوم فضای عرضه و تقاضای دلار در بازار و سوم تاثیر گذاری خبرهایی که از فضای مناظرات و مذاکرات مخابره می شود.
وی با بیان اینکه از منظر تکنیکالی نمودار، دلار در بین محدوده حمایتی و مقاومتی ۲۷ و ۲۸٫۵۰۰ تومن در حال نوسان است، گفت: نوع الگویی که در نمودار نرخ دلار درحال شکل گیری است نشان می دهداین نرخ به صورت برگشتی یا ادامه دهنده (روبه رشد) خواهد بود که جهت گیری آن بسیار وابسته به سایر متغیرها همچون نتایج مذاکرات دارد.
وی ادامه داد: قیمت این کالا از منظر فضای عرضه و تقاضای حاکم بر بازار نیز قابل تحلیل است، نکته حایز اهمیت اینکه با توجه به کاهش التهاب ناشی از کرونا و افزایش مسافرتهای خارجی و همچنین پیش بینی شرایط تورمی در سال آینده که به تبع آن منجر به افزایش سطح تقاضا در بازار برای دلار خواهد شد، نباید خیلی انتظار داشت که قیمت دلارهمچنان تا پایان سال کاهش محسوسی داشته باشد.

پیش بینی می شود، فروش نفت و افزایش میزان سطح صادرات روند افزایش نسبی را تجربه کند که این موضوع می تواند بر ثبات قیمت و یا کنترل قیمت دلار در بازار اثر گذار باشد، اما بازار در انتظار خبرهای جدید و قابل اتکا و اثرگذار از فضای مذاکرات است

ثبات قیمت ارز در بازار در پی انجام توافقات
شاه منصوری ادامه داد: ازمنظر فضای حاکم بر مذاکرات ایران در خصوص برجام و همچنین توافقات احتمالی که فی مابین ایران و چین و روسیه در حال رخ دادن است، پیش بینی می شود، فروش نفت و افزایش میزان سطح صادرات افزایش نسبی را تجربه کند که این موضوع می تواند بر ثبات قیمت و یا کنترل قیمت دلار در بازار اثر گذار باشد، اما بازار در انتظار خبرهای جدید و قابل اتکا و اثرگذار از فضای مذاکرات است تا بتواند پیش‌بینی جدیدی و دقیقی از قیمت دلار ارائه نماید.
این تحلیگر بازار خاطر نشان کرد: آنچه که می تواند اثرگذارترین تاثیر را بر جهت گیری قیمت دلار داشته باشد، خبرهای آتی از مذاکرات است که تحلیلگران را نسبت به پیش بینی دقیق تر یاری می کند. به این شکل که اگر خبر مثبتی از مذاکرات مخابره شود، قیمت به سطح حمایتی ۲۷ هزار تومان نزدیک می شود، از طرفی این موضوع بستگی به نوع خبر حتی امکان شکست قیمت دلار تا سطح ۲۵ هزار تومان هم وجود دارد. البته چنانچه خبر منفی دال بر شکست مذاکرات بر بازار حاکم شود، سطح قیمتی ۲۸۵۰۰ تومان تبدیل به محدوده حمایتی خواهد شد و کف قیمتی دلار در سطوحی بالاتر از ۲۸۵۰۰ نوسان رو به بالا خواهد داشت.
به گزارش بازار، قیمت ها این روزها در بازار ارز در پی انتشار برخی اخبار مثبت از روند مذاکرات برجام در وین نوسانی و در مسیر کاهش قرار گرفته است، طوری که کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت انجام توافقات، قیمت دلار تا رسیدن به ۲۵ هزار تومان و حتی کمتر از آن نیز دور از انتظار نیست. این در حالی است که هنوز به طور قطع و یقین خبری از انجام توافقات به گوش نرسیده است و معلوم نیست سرنوشت قیمت ارز به چه روزی مبتلا می شود، اما کارشنان روند کاهشی قیمت ها در روزهای آینده را پیش بینی می کنند.

کد خبر: ۱۳۳٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha