۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
وزیر راه آمار نیاز ۱۰ میلیونی مسکن را از کجا آورد؟| انبوه سازان: مقصر کمبود تولید ما نیستیم!
«بازار» گزارش می دهد

وزیر راه آمار نیاز ۱۰ میلیونی مسکن را از کجا آورد؟| انبوه سازان: مقصر کمبود تولید ما نیستیم!

وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر خود نیاز کشور به مسکن را در حالی ۱۰ میلیون مسکن عنوان می کند که کارشناسان کمبود مسکن را کمتر از این عدد عنوان و کمبود را بخاطر عدم حمایت دولت ها دانستنه اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ نشان داد که سالانه نیاز است یک‌ میلیون واحد مسکونی احداث شود. درصورتی‌ که بطور متوسط سالانه در کشور تنها ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می شود و این آمار در همان سالها نشان می داد که کشور با کمبود ۷۰۰ هزار مسکونی روبرو است و باید دولت و بخش خصوصی و سایر نهادها و ارگان ها برای پاسخگویی به تقاضا همت و تلاش کنند.

اگر چه کاهش رشد جمعیت و عدم ازدواج در بین جوانان در سال‌های اخیر تغییرات بسیار زیادی داشته و بر روی ساخت مسکن تاثیر گذاشته است اما تحقیقات و بررسی‌های انجام‌ شده برای بررسی میزان رشد جمعیت و منازل مسکونی به‌ خوبی نشان داده که در سال‌های اخیر بازار مسکن با کاهش ۶۰ درصدی ساخت‌ و ساز در کشور مواجه شده است.

سرمایه‌ گذاران عمرانی در بخش مسکن و حتی سازندگان بخش خصوصی در حجم کوچکتر به دلیل کاهش میزان سود و رکود بخش تقاضا، سرمایه خود را از بخش مسکن خارج می‌ کنند و در بخش‌ های دیگری در بازارهای موازی مثل ارز و سکه که سود بیشتری دارد سرمایه‌ گذاری می‌کنند

سرمایه‌ گذاران عمرانی در بخش مسکن و حتی سازندگان بخش خصوصی در حجم کوچکتر به دلیل کاهش میزان سود و رکود بخش تقاضا، سرمایه خود را از بخش مسکن خارج می‌ کنند و در بخش‌ های دیگری در بازارهای موازی مثل ارز و سکه که سود بیشتری دارد سرمایه‌ گذاری می‌کنند. در نتیجه این امر و بی توجهی دولت یازدهم و دوازدهم به ساخت و ساز موجب شد که در کشور ساخت ساز واحدهای مسکن کاهش پیدا کند و کشور با کمبود مسکن روبرو شود.

وزیر راه آمار نیاز ۱۰ میلیونی مسکن را از کجا آورد؟| انبوه سازان: مقصر کمبود تولید ما نیستیم!

این کمبود تولید مسکن حتی واکنش معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی را که در دولت دوازدهم نیز در این سمت بود و در حال حاضر نیز در وزارت راه و شهرسازی عهده دار معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی است را در پی داشت.

او سال گذشته در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از کمبود تولید مسکن گفته بود که سالانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار مسکن نیاز سالانه تولید کشور است اما در بهترین حالت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می شود و سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم.

اما گفته های رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد باعث شد تا بر این موضوع بیشتر متمرکز شویم که آیا در این موضوع، قصور از دولت و دولت ها بوده است یا اینکه بخش خصوصی و انبوه سازان دیگر رغبتی به تولید ندارند و سرمایه های خود را در سایر بخش ها و بازارهای موازی صرف کرده اند.

وزیر راه آمار نیاز ۱۰ میلیونی مسکن را از کجا آورد؟| انبوه سازان: مقصر کمبود تولید ما نیستیم!

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در حوزه مسکن شعار تولید یک میلیون واحد در سال را داده‌ایم که واقعا نیاز مردم است می گوید: ما امروز بر اساس برآوردهایی که در کشور وجود دارد حدود ۱۰ میلیون مسکن نیاز داریم، حدود ۹ تا ۱۰ میلیون جوان داریم که ازدواج نکرده‌اند، شاید یک تعدادی به خاطر عدم وجود مسکن باشد. اما بخش عمده‌ای از آن بخاطر مشکلات معیشتی است که بخش اصلی مربوط به مسکن می‌شود. اگر از این تعداد ۷۰ تا ۸۰ درصد آنرا قطعی فرض کنیم در حال حاضر ۷ الی ۸ میلیون مسکن برای جوانان نیاز داریم.

شاید این کمبود ۱۰ میلیون واحد مسکونی و نیاز کشور به این تعداد آمار جدیدی باشد. اما به هر حال کشور سالهاست که با کمبود تولید مسکن مواجه است و از عدم تعادل تقاضا و عرضه مسکن رنج می برد

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفتگو با «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا این آمار ۱۰ میلیون کمبود مسکن و نیاز آن در کشور درست و صحیح است؟ گفت: شاید این کمبود ۱۰ میلیون واحد مسکونی و نیاز کشور به این تعداد آمار جدیدی باشد. اما به هر حال کشور سالهاست که با کمبود تولید مسکن مواجه است و از عدم تعادل تقاضا و عرضه مسکن رنج می برد.

وی با بیان اینکه دقیق نبودن آمار در کشور یک معضل اساسی است گفت: دولت قبل اعلام می کرد که ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم در حالیکه برخی این آمار را رد می کردند. بر اساس طرح جامع مسکن آمار خانوار ۲۴ میلیون اعلام شده بود و تعداد خانه ۲۲ میلیون تخمین زده شده بود که این آمار نشان می داد که ۲ میلیون واحد مسکونی کسری داریم.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت ۳.۱۰۰ میلیون است و سالانه نیز ۷۰۰ هزار ازدواج صورت می گیرد بنابراین با توجه به رشد ۳ درصدی جمعیت در سال می توان گفت که اگر سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیز در سال تولید شود باز هم برای رسیدن به تعادل بسیار زمان خواهد برد.

همه به خوبی می دانند که دولت ها سازنده خوبی نیستند و قرار هم نیست سازنده باشد. اما به هر حال وقتی شرایط دولت ها برای سازنده ها مهیا نیست و مقررات دست و پا گیر است چه انتظاری می توان از رونق تولید داشت. در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت سالانه ۳۰۰ هزار مسکن احداث می شود و این آمار نشان می دهد که از تعادل بازار مسکن چقدر عقب هستیم

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود مقصر عدم تعادل میان تقاضا و عرضه مسکن، انبوه سازان و بخش خصوصی است وگرنه دولت ها که نباید سازنده باشند؟ تاکید کرد: همه به خوبی می دانند که دولت ها سازنده خوبی نیستند و قرار هم نیست سازنده باشد. اما به هر حال وقتی شرایط دولت ها برای سازنده ها مهیا نیست و مقررات دست و پا گیر است چه انتظاری می توان از رونق تولید داشت. در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت سالانه ۳۰۰ هزار مسکن احداث می شود و این آمار نشان می دهد که از تعادل بازار مسکن چقدر عقب هستیم.

رهبر با تاکید بر اینکه ۳.۵ میلیون واحد مسکونی کسری داریم و سازندگان مقصر کمبود تولید نیستند، تصریح کرد: برای گروه های هدف باید ۵ میلیون واحد مسکونی احداث شود تا خود را به شرایط متعادل نزدیک کنیم. پس اگر ۴ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به سرانجام برسد می توان تا حدودی به نتیجه نزدیک شد.

سالهاست که به دولت هایی که سر کار می آیند اعلام می کنیم که بخش مسکن با سایر بخش های اقتصادی کشور متفاوت است و می تواند با رونق خود هم به بخش مسکن و هم چند صد مشاغل دیگر کمک کند و در اشتغالزایی نقش خوبی ایفا کند

اما جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز در گفتگو با بازار معتقد است که اگر دولت های قبل و کنونی از سازنده های بخش خصوصی و انبوه سازان حمایت کند می توان در طی سال های آینده به شرایط تعادلی رسید گفت: سالهاست که به دولت هایی که سر کار می آیند اعلام می کنیم که بخش مسکن با سایر بخش های اقتصادی کشور متفاوت است و می تواند با رونق خود هم به بخش مسکن و هم چند صد مشاغل دیگر کمک کند و در اشتغالزایی نقش خوبی ایفا کند.

در اکثر کشورهایی که مشکل بخش مسکن را مرتفع کرده اند دولت ها به انبوه سازان تسهیلات ارزان قیمت می دهند و با این روش هم ساخت و ساز را رونق می دهند و هم اینکه قیمت تمام شده را که در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد شد کاهش خواهد داد

وی ادامه داد: در اکثر کشورهایی که مشکل بخش مسکن را مرتفع کرده اند دولت ها به انبوه سازان تسهیلات ارزان قیمت می دهند و با این روش هم ساخت و ساز را رونق می دهند و هم اینکه قیمت تمام شده را که در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد شد کاهش خواهد داد.

دولت سیزدهم اگر چه طرح نهضت ملی مسکن را که بر اساس آن قرار است ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال احداث کند را در دستور کار خود قرار داده است اما به نظر می رسد باید سایر گروه های هدف را نیز مورد حمایت قرار دهد تا سازنده ها برای ساخت مسکن و پاسخگویی به این بخش نیز رغبت نشان دهند.

کد خبر: ۱۳۳٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha