۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
۶۰ درصد صادرات دارویی در بخش زیست فناوری
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری مطرح کرد

۶۰ درصد صادرات دارویی در بخش زیست فناوری

قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: ۶۰ درصد صادرات کشور در زمینه دارویی مربوط به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه زیست فناوری است.

به گزارش بازار، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه گرانترین داروها مانند داروهایی ضد سرطان، هموفیلی و کرونا مربوط به حوزه زیست فناوری است افزود: با حمایت مسئولان از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه زیست فناوری اکنون از خروج یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات دارو جلوگیری می‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در زمینه زیست فناوری با توجه به اینکه فقط در حوزه دارو وارد شده ایم رتبه سوم آسیا را داریم.

وی افزود: دارو در حوزه زیست فناوری رتبه هشتم اقتصادی را دارد و رتبه‌های برتر مربوط به انرژی، غذا و کشاورزی است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه بخش زیست فناوری امنیت کشور را در حوزه دارو تضمین کرده است گفت: کیت تشخیص کرونا را سه ماهه ساختیم و به عنوان دومین کشور پس از آمریکا سازنده داروی کم کردن ورم ریه هستیم.

قانعی با بیان اینکه در ورود شرکت‌های دانش بنیان زیست فناور به بخش کشاورزی موفق نبوده ایم افزود: اگر وارد این بخش شده بودیم سهم آن در اقتصاد بسیار بیشتر از دارو بود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: مسئولانی که بخواهند زیرمجموعه خود را دانش بنیان کنند از نظر توان علمی و فناوری مشکلی در کشور نداریم و می‌توانیم آن بخش را به سرعت متحول کنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: برای جلوگیری از واردات باید مطالبه گری ایجاد شود تا دستگاه‌ها در مدت زمان مشخصی ارزوری خود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: باید به وزراء که اولویت‌های زیر مجموعه‌های خود را بهتر می‌شناسدتکلیف شود ارزوری مجموعه‌های خود را با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان داخلی کم کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: ۱۰ میلیارد دلار واردات غذا و نهاده‌های دام و طیور داریم که می‌توانیم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان زیست فناوری داخلی این رقم را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم.

قانعی گفت: برنامه این کار نیز موجود است و بخش فناوری و شرکت‌های دانش بنیان آماده انجام آن هستند.
وی ادامه داد: البته باید برای کاهش واردات مطالبه گری وجود داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: اگر ارز دولتی به واردات دارو اختصاص دهیم تولید داخل نمی‌تواند پیشرفت کند.

وی گفت: به عنوان نمونه به آلمان پلاسما صادر می‌کردیم و این کشور از پلاسمای ما محصولاتی تولید و به ایران صادر می‌کرد بنابراین آن محصولات را در کشورمان تولید کردیم، اما قیمت تمام شده آن بدلیل اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به وارد کننده بسیار گران‌تر از نمونه آلمانی تمام می‌شد.

قانعی افزود: شرکت‌های بیمه نیز داروهایی که قیمت کمتری دارند پوشش می‌دهند البته با وجود گرانتر بودن قیمت محصول داخلی مشکل پوشش شرکت‌های بیمه حل شد.

وی ادامه داد: اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مواد اولیه شرکت‌های دانش بنیان و خرید دستگاه‌های مورد نیاز آن‌ها اختصاص داده شود هیچ محصول خارجی نمی‌تواند با ما رقابت کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در صادرات محصولات دانش بنیان نیز مشکل ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود دارد و ظرفیت بسیار بزرگ محصولات این شرکت‌های را در صادرات محدود کرده ایم و می‌گوییم باید مابه التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را واریز کنید، اما مشخص نکرده ایم این پول کجا باید واریز شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha