۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸
دانش فنی ساخت غشا و ماژول غشایی اولترافیلتراسیون بومی شد
توسط پژوهشگاه صنعت نفت؛

دانش فنی ساخت غشا و ماژول غشایی اولترافیلتراسیون بومی شد

پژوهشگاه صنعت نفت با هدف تصفیه آب و پساب به دانش فنی ساخت غشا و ماژول غشایی اولترافیلتراسیون دست یافت.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، مجید اسماعیلی، مسئول طرح پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی پلیمری و پتروشیمیایی با بیان اینکه فرآیند غشایی اولترافیلتراسیون فرآیندی فیزیکی برای تصفیه آب است، گفت: این فرآیند قابلیت آن را دارد که با استفاده از فناوری غشاهای نیمه‌تراوا، ذرات معلق، مواد کلوئیدی، باکتری‌ها، ویروس‌ها، پروتئین‌ها و به‌طور کلی پاتوژن‌های موجود در آب را حذف کند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و گستردگی کاربرد این تکنولوژی در مجموعه‌های عملیاتی وزارت نفت، همچنین با توجه به وضعیت اقلیمی کشور و نیاز بسیار به توسعه فناوری‌های مرتبط با تصفیه آب و پساب، پژوهشگاه صنعت نفت با انجام سه پروژه موفق به کسب دانش فنی تولید صنعتی غشا و ماژول‌های غشایی حلزونی اولترافیلتراسیون با کاربرد پیش‌تصفیه آب دریا شد.

مسئول طرح پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی پلیمری و پتروشیمیایی با تأکید بر اینکه در دهه‌های گذشته فناوری‌های غشایی اولترافیلتراسیون تبدیل به یک فناوری جداسازی ویژه در حوزه آب و پساب شده است، تصریح کرد: علت اصلی گسترش کاربرد این فناوری و رقابت با دیگر فناوری‌های رقیب، استفاده اندک از مواد شیمیایی، نیاز به فضای عملیاتی نسبتاً کم و در عین حال استفاده از انژری بسیار کم و سادگی این فرآیند است.

اسماعیلی در همین باره افزود: فرآیند اولترافیلتراسیون در حذف کدورت و ذرات معلق، بازده بالاتری نسبت به فرآیندهای معمولی رقیب دارد، همچنین آب یا پساب تولیدی و تصفیه‌شده با این فناوری دارای شاخص دانسیته لجن کمتر از ۲.۵ و کدورت کمتر از ۰/۱ NTU به‌صورت پایدار است.

وی با اشاره به کاربردهای پرشماری این فرآیند در صنایع مختلف گفت: تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی، پیش‌تصفیه سیستم‌های غشایی RO، شفاف‌سازی انواع نوشیدنی‌ و تولید پنیرهای اولترافیلتراسیون و تغلیظ پروتئین شیر از مهم‌ترین کاربردهای این فناوری به شمار می‌آید.

مسئول طرح پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی پلیمری و پتروشیمیایی به مراحل تولید ماژول‌های غشایی حلزونی اولترافیلتراسیون در پژوهشگاه صنعت نفت نیز اشاره کرد و افزود: تهیه محلول پلیمری جزو نخستین مراحل تولید این‌گونه غشاهاست. در این مرحله با استفاده از پلیمرها و حلال‌های لازم در فرمولاسیون این غشای پلیمری، محلولی یکنواخت تولید و بر بستر متخلخلِ تولید غشا قالب‌گیری می‌شود و پس از تولید غشا، در فرآیند تولید محصول با فرمت تجاری به یک ماژول غشایی با هندسه حلزونی تبدیل می‌شود. پس از تولید محصول نهایی، عملکرد آن در آزمایشگاه و پایلوت با استفاده از دستگاه‌های مختلف ارزیابی می‌شود.

کد خبر: ۱۳۲٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha